EU:n tietosuoja-asetus GDPR käytännössä (1 pv)
Tieturi järjestää nyt koulutuksen:

EU:n tietosuoja-asetus GDPR käytännössä (1 pv)

12.05.2020, Tieturi Oy, Helsinki Mannerheimintie 15, Helsinki 17 maaliskuun, 2020 Sampo Korppoo

Lakitieto , Tieto- ja viestintäteknologia

GDPR koulutuksessa opit EU:n tietosuoja-asetuksen olennaiset kohdat ja konkreettiset vaikutukset. Käyt läpi käytännön kokemuksia ja viranomaislinjauksia myös GDPR:n voimaantulon jälkeiseltä ajalta. Näin tiedät käytännön toimet, joilla varmistat että toimintasi on tietosuoja-asetuksen mukaisella tasolla sekä sen mitä saat ja voit tehdä, ettet turhaan rajoita ja hankaloita toimintaasi.

GDPR koulutus on suunniteltu sinulle, jolla on tarve ymmärtää, miten henkilötietoja voi jatkossa käyttää ja miten EU:n tietosuoja-asetus vaikuttaa organisaation toimintaan – esim. toimitusjohtaja, johtoryhmän jäsen, IT-johtaja/päällikkö, projektipäällikkö, järjestelmäkehittäjä, vaatimusmäärittelijä, markkinoinnista tai myynnistä vastaava.

Esitiedot
Koulutukseen ei ole esitietovaatimuksia.

Euroopan Unionin tietosuoja-asetus GDPR, General Data Protection Regulation (EU 2016/679), astui voimaan toukokuussa 2018. Tämä EU:n tasoinen tietosuoja-asetus koskettaa käytännössä jokaista organisaatiota, joka toiminnassaan käsittelee asiakkaiden ja/tai osallistujien henkilötietoja, esim. henkilön yhteystietoja.

Tietosuoja-asetus GDPR asettaa monia vaatimuksia. GDPR mm. edellyttää, että henkilötietoihin liittyvät prosessit on dokumentoitu ja niitä on noudatettava siten, että henkilötietojen käsittely tapahtuu EU:n tietosuoja-asetuksen vaatimalla tavalla. Sekä alihankkijoille että asiakkaille on tiedotettava tietosuojasäännöksestä ja esim. alihankkijoille heidän velvollisuuksistaan. Käsiteltäviä ja tallennettavia henkilötietoja täytyy jatkuvasti kartoittaa: mitä henkilötietoja käsitellään, kenelle, mihin tarkoitukseen ja minkä toimittajien avulla?

GDPR:n vaatimusten huomioimatta jättäminen aiheuttaa suuren riskin, sillä sakon määrä (GDPR sanktio) voi olla jopa 20 miljoonaa euroa tai 4 % liikevaihdosta.

Toisaalta tiedätkö ettet sanktion pelossa turhaan rajoita tai hankaloita omaa toimintaasi?

Kouluttaja:
Kari-Matti Lehti
on IT-alan sopimusten, immateriaalioikeuden ja sähköisen kaupankäynnin juridiikan parissa työskentelevä erittäin kokenut asianajaja. Tivi (Tietoviikko) on listannut Kari-Matin maan johtavien asiantuntijoiden listalle ja ensimmäisenä asianajajana nostanut hänet Suomen sadan vaikutusvaltaisimman IT-vaikuttajan joukkoon. Kari-Matti Lehti työskentelee Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partnersissa. Aikaisemmin hän on toiminut mm. kansainvälisessä ohjelmistoyrityksessä lakimiehenä. Kari-Matti on erittäin pidetty kouluttaja.

Koulutuspäivä alkaa klo 9.00 ja päättyy noin klo 16-16.30. Aamiainen on tarjolla klo 8.15-9.00.

Sisältö GDPR-koulutuksessa

Tietosuoja-asetuksen olennaiset kohdat yleisellä tasolla
Esimerkkejä mitä GDPR käytännössä tarkoittaa:
– mitä saa tehdä
– mitä ei saa tehdä
– mihin täytyy olla lupa
– mitä velvoitteita on

GDPR asetuksen vaatimukset tietoturvalle
Tietosuoja-asetuksen konkreettiset vaikutukset:
– henkilötietojen käsittelyn perusteisiin
– tuotekehitykseen
– hankinta- ja asiakassopimuksiin
– suoramarkkinointiin ja asiakkaiden profilointiin
– digitalisoituihin palveluihin

Käytännön toimet ja suositukset:
– mitä tietoja rekistereihin saa kerätä
– mitä käyttöä varten tietoja voi kerätä
– mistä lähteistä tietoa rekistereihin voi tallentaa
– miten ja mitä tietojen käsittelystä täytyy informoida

Tieturi Oy, Mannerheimintie 15, Helsinki

Voit osallistua koulutukseen myös etänä.

tiistai 12.05.2020

Alle 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksusta 50 %. Alle 7 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksun täysimääräisenä. Mikäli et saavu koulutukseen, veloitamme koko osallistumismaksun ja mahdolliset jo tilatut testit.
Pidätämme oikeuden muutoksiin kansainvälisten koulutuskumppaniemme koulutuksiin. Näiden koulutusten osalta olemme sinuun yhteydessä ilmoittautumisesi jälkeen.