Excel perusteet (1 pv)
Corellia Helsinki järjestää nyt koulutuksen:

Excel perusteet (1 pv)

25.08.2023, Corellia Helsinki, Helsinki Vuorikatu 20 A, Helsinki 2 toukokuun, 2023 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Opi Excelin monipuoliset mahdollisuudet!

Menikö sormi suuhun Excelin käytön kanssa? Ei hätää, saat meiltä parhaat neuvot työsi hallintaan. Tule mukaan koulutukseen, joka sopii sekä aivan Excel aloittelijalle ja jo jonkin verran ohjelmaa käyttäneelle.

Opit Excelin perustoiminnot mielenkiintoisten esimerkkien ja käytännön harjoitusten avulla. Kurssin jälkeen tunnet monipuolisesti Excelin mahdollisuuksia, osaat luoda taulukoita, tehdä peruslaskentaa ja tiedät hyviä käytäntöjä sekä sujuvia työtapoja. Excelin oikean käytön oppimalla säästät työssäsi huomattavia määriä aikaa ja vaivaa sekä vältät turhautumista.

Henkilöt, jotka joutuvat käyttämään Exceliä työssään ja eivät ole käyttäneet ohjelmaa joko ollenkaan tai ovat käyttäneet sitä jonkin verran.

Kurssin esitietovaatimukset
Sinulla ei tarvitse olla aiempaa ohjelman käyttökokemusta.

Kouluttajat:
Erkki Renvall

Erkki kouluttaa laajasti Office- ja Adobe-ohjelmia ja vahvinta osaamisaluetta on vaativat Excel-aiheet ja Power BI. Osaamisalueena hänellä on myös SQL-tietokannat, ohjelmointikielet ja projektinjohto- koulutukset. Lisäksi Erkki on mukana asiantuntijana eri konsultointiprojekteissa

Juhana Liesimaa
Juhana kouluttaa laajasti Office-ohjelmia ja Microsoft 365 -ratkaisuja sekä konsultoi yrityksiä kehittämis- ja raportointiprojekteissa. Hänen vahvinta osaamisaluetta on Excelin vaativa käyttö ja Power BI.

Kurssin sisältö

Johdanto Exceliin
– Ohjelman esittely ja käyttötarkoitus

Tutustuminen tiedon syöttämiseen ja taulukoissa liikkumiseen
– Miten syötän tietoja Exceliin oikein ja tehokkaasti
– Miten valitsen yhden tai useampia soluja
– Miten liikun taulukossa ja teen valintoja tehokkaasti näppäinkomentojen avulla

Lukumuotoilut Excelin oikeanlaisen käytön perustana
– Mitä lukumuotoilut tarkoittavat ja millaisia lukumuotoiluja Excelissä on
– Katsaus käytetyimpiin muotoiluihin ja niiden käyttöön (mm. päivämäärä-, aika-, valuutta- ja postinumeromuotoilut)

Miten tietoa kannattaa ylläpitää Excelissä?
– Miten toimiva ja tehokas taulukko luodaan?
– Taulukko objektin käyttö ja merkitys tehokkaassa tiedonkäsittelyssä

Miten Excelissä tehdään laskentaa?
– Millaiset ovat Excelin peruslaskennan säännöt?
– Mikä merkitys on soluviittauksilla, kaavojen kopioinnilla sekä mitä ovat suhteelliset ja suorat viittaukset?
– Miten aluenimien käytöllä tehostetaan laskentaa ja miten soluja ja alueita nimetään?

Miten laskentaa tehostetaan funktioilla?
– Perusfunktioiden hyödyntäminen Excelissä (SUMMA (SUM), KESKIARVO (AVERAGE), MIN (MIN), MAKS (MAX) ja LASKE (COUNT))
– Ehtojen käyttö laskennassa (JOS (IF) funktio).

Luettelomuotoisen taulukon käsittelemisen keinoja
– Taulukon tiedon lajitteleminen ja suodattaminen.
– Taulukon ryhmittelyn käyttäminen tiedon jäsentämisessä.
– Miten kiinnitän taulukon sarakeotsikot ja mitä hyötyä siitä on?

Tiedon analysoinnin alkeet
– Miten Pivotia käytetään tiedon yhteenvetolaskennassa ja mitä se vaatii?
– Esimerkki Pivot-taulukon laadinnasta.

Corellia Helsinki Oy, Vuorikatu 20 A, 00100 Helsinki
Etäosallistuminen Microsoftin Teams -järjestelmällä

25.8.2023, klo 9-16

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.