Excel projektipäällikön työkaluna (1 pv)
Wistec järjestää nyt koulutuksen:

Excel projektipäällikön työkaluna (1 pv)

07.06.2018, Wistec Training Oy, Helsinki Itämerenkatu 1, Helsinki 29 toukokuun, 2018 Sampo Korppoo

Projektinhallinta , Tieto- ja viestintäteknologia

Vaikka Excel ei olekaan esimerkiksi projektien resurssoinnissa vahvimmillaan, on se kuitenkin kaikille projektipäälliköille keskeinen ohjelmisto. Vaikka käyttäisitkin projektisuunnittelussa ja –hallinnassa MsProject –ohjelmistoa, on Excelin osaaminen välttämätöntä. Esimerkiksi MsProjectin Office-raportit perustuvat Excelin Pivot-taulukoihin ja –kaavioihin ja niiden muokkaaminen vaatii Pivotin tuntemusta. Myös Excel-laskennan osaaminen on projektipäälliköillekin tärkeää.

Tällä kurssilla opit tekemään Excel-laskentaa sekä muokkaamaan mm. MsProjectin Office-raportteja Pivot-taulukoilla.

Kurssi sopii henkilöille, jotka joutuvat työssään käyttämään MsProject-ohjelmistoa ja oppimaan mm. ko. ohjelman ja Excelin yhteiskäyttöä.

Ohjelmaversio
Tämä koulutus soveltuu Excelin 2010, 2013 ja 2016 Windows-versioille.

Kouluttaja

Erkki Renvallilla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus sekä Microsoftin että Adoben ohjelmistojen koulutuksesta ja konsultoinnista. Hän on erikoistunut Excelin edistyneempien ominaisuuksien sekä Excel-ohjelmoinnin kouluttamiseen.

Häneltä löytyy Excelin lisäksi laajaa osaamista ja kokemusta aina Wordin peruskursseista Ms Project -ja Ms Visio–ohjelmien jatkotason koulutuksiin sekä Photoshop-, InDesign-ja Illustrator –kursseihin.

Hänellä on kokemusta myös SQL-kyselykielen, XML-kielen, tietokantasuunnittelun ja tietoturvakysymysten kouluttamisesta.

Excel projektisuunnittelun ja –hallinnan työvälineenä

Excel-laskennan tehostaminen
– Solujen lukumuotoilut
– Laskennan ja esimerkiksi päivämäärien käsittelyyn liittyvien aiheiden kertaus (kaavat, perusfunktiot, soluviittaukset, solumuotoilut jne.)
– Funktioita ehdolliseen laskentaan
– Teksti- ja kalenterifunktioiden hyödyntäminen
– Esimerkkejä Haku-, PHaku- ja VHaku -funktioista
– Esimerkkejä Indeksi- ja Vastine -funktioista
– Tuntien laskemiseen liittyvät ongelma (esim. negatiivinen aika, 1904-päivämääräjärjestelmä jne.)
– Työpäivien määrän laskeminen
– Syntymajan määrittely henkilönumeron perusteella
– Henkilötunnuksen oikeamuotoisuuden tarkistaminen
– Käyttötapauksia Indeksi- ja Vastine –funktioista

Voinko luoda Exceliin Gantt-kaavion? (käyttötapausesimerkki)

Mikä on Pivot?
– Pivot –taulukoiden ja kaavioiden perustoiminnot
– Vaatimukset tietolähteelle
– Tiedon ryhmittely ja luokittelu (esim. ajan tai muun perusteen mukaan)
– Laskenta Pivotissa, lasketut kohteet ja kentät
– Vuorovaikutteisuus raporteissa

Projectin Office-raporttien luonti ja muokkaus Excelissä
– Miten Office-raportti poikkeaa normaalista Pivot-taulukosta?
– Raportin sisällön muokkaaminen
– Uuden raportin luonti

Tiedon visualisointi
– Ehdollinen muotoilu Office-raportissa
– Office-raporttien kaavioiden muokkaus ja uusien kaavioiden luonti

Harjoituksia

Wistec Training Oy
Itämerenkatu 1
00180 Helsinki.

7.6.2018 klo 9.00 – 16.00

690
euroa /hlö + alv 24 %. Päivähintaan sisältyy koulutusmateriaali, aamupala sekä kahvitarjoilut. Lounas on omakustanteinen.

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.