Excel projektipäällikön työkaluna (1 pv)
Wistec järjestää nyt koulutuksen:

Excel projektipäällikön työkaluna (1 pv)

12.09.2018, Wistec Training Oy, Helsinki Itämerenkatu 1, Helsinki 14 kesäkuun, 2018 Sampo Korppoo

Projektinhallinta , Tieto- ja viestintäteknologia

Vaikka Excel ei olekaan esimerkiksi projektien resurssoinnissa vahvimmillaan, on se kuitenkin kaikille projektipäälliköille keskeinen ohjelmisto. Vaikka käyttäisitkin projektisuunnittelussa ja –hallinnassa MsProject –ohjelmistoa, on Excelin osaaminen välttämätöntä. Esimerkiksi MsProjectin Office-raportit perustuvat Excelin Pivot-taulukoihin ja –kaavioihin ja niiden muokkaaminen vaatii Pivotin tuntemusta. Myös Excel-laskennan osaaminen on projektipäälliköillekin tärkeää.

Tällä kurssilla opit tekemään Excel-laskentaa sekä muokkaamaan mm. MsProjectin Office-raportteja Pivot-taulukoilla.

Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on, että kurssilainen osaa hyödyntää budjettien laadinnassa ja projektien talouslaskennassa käytettäviä kaavoja ja funktioita sekä muokata esimerkiksi MsProject –ohjelman tuottamia Pivot –pohjaisia projektiraportteja.

Kenelle
Koulutus on tarkoitettu kaikille projektipäälliköille sekä muille projektiseurannan ja -hallinnan kanssa työskenteleville. Kurssilaisilta toivotaan Excelin perusosaamisen hallintaa.

Ohjelmaversio
Tämä koulutus soveltuu Excelin 2010, 2013 ja 2016 Windows-versioille.

Excel projektisuunnittelun ja –hallinnan työvälineenä

Excel-laskennan tehostaminen
– Solujen lukumuotoilut
– Laskennan ja esimerkiksi päivämäärien käsittelyyn liittyvien aiheiden kertaus (kaavat, perusfunktiot, soluviittaukset, solumuotoilut jne.)
– Funktioita ehdolliseen laskentaan
– Teksti- ja kalenterifunktioiden hyödyntäminen
– Esimerkkejä Haku-, PHaku- ja VHaku -funktioista
– Esimerkkejä Indeksi- ja Vastine -funktioista
– Tuntien laskemiseen liittyvät ongelma (esim. negatiivinen aika, 1904-päivämääräjärjestelmä jne.)
– Työpäivien määrän laskeminen
– Syntymajan määrittely henkilönumeron perusteella
– Henkilötunnuksen oikeamuotoisuuden tarkistaminen
– Käyttötapauksia Indeksi- ja Vastine –funktioista

Voinko luoda Exceliin Gantt-kaavion? (käyttötapausesimerkki)

Mikä on Pivot?
– Pivot –taulukoiden ja kaavioiden perustoiminnot
– Vaatimukset tietolähteelle
– Tiedon ryhmittely ja luokittelu (esim. ajan tai muun perusteen mukaan)
– Laskenta Pivotissa, lasketut kohteet ja kentät
– Vuorovaikutteisuus raporteissa

Projectin Office-raporttien luonti ja muokkaus Excelissä
– Miten Office-raportti poikkeaa normaalista Pivot-taulukosta?
– Raportin sisällön muokkaaminen
– Uuden raportin luonti

Tiedon visualisointi
– Ehdollinen muotoilu Office-raportissa
– Office-raporttien kaavioiden muokkaus ja uusien kaavioiden luonti

Harjoituksia

Wistec Training Oy
Itämerenkatu 1
00180 Helsinki.

12.09.2018

690
euroa /hlö + alv 24 %. Päivähintaan sisältyy koulutusmateriaali, aamupala sekä kahvitarjoilut. Lounas on omakustanteinen.

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.