Excel taloushallinnon raportoinnissa (1 pv)
Eduhouse järjestää nyt koulutuksen:

Excel taloushallinnon raportoinnissa (1 pv)

17.05.2022, Eduhouse Oy, Helsinki Pohjoinen Rautatiekatu 29, Helsinki 25 huhtikuun, 2022 Sampo Korppoo

Taloushallinto ja verotus , Tieto- ja viestintäteknologia

(4.5)

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• Oli tosiaan etäkoulutus teamsin välityksellä olosuhteiden pakasta. Ehkä kannattaisia tällöin pilkkoa esim kahteen osaan.

• Hyvä ja mielenkiintoinen koulutus. Aiheet oli itselle osittain tuttuja, mutta tutuistakin aiheista sai hyvää uutta ja työtä helpottavaa tietoa.

Tutustu laajasti Pivot-toiminnon ominaisuuksiin, Pivot-datan muokkaamiseen tarvittaviin työkaluihin sekä erilaisiin visualisoinnin työkaluihin. Koulutuksessa opit myös hyödyntämään Excelin Power View -lisäosaa.

Tavoite
    Opit hyödyntämään Exceliä taloushallinnon raportoinnissa niin, että koulutuksen osaat luoda vaikuttavia taulukoita ja visualisointeja Excel-datasta.

Kurssi on tarkoitettu taloushallinnon tehtävissä työskenteleville henkilöille, joilla on tarvetta luoda Excel-raportteja. Sopiva lähtötaso on Excelin perus- ja jatkotason hallinta.

Ohjelmaversio
    Tämä koulutus soveltuu Excelin 2010, 2013, 2016 ja 2019 Windows -versioille sekä soveltuvin osin Macin Excel 2016- versiolle.

9.00 Koulutus alkaa
    16.00 Koulutus päättyy

Koulutuksen sisältö

Peruslaskenta Excelissä
    – Mitä minun tulee muistaa tehdessäni Exceliin peruskaavoja? Kaavan muodostaminen ja aritmeettisten operaattoreiden käyttö.
    – Voinko kopioida tekemäni kaavan toiseen soluun? Suhteellisten ja suorien osoitteiden käyttö kaavoissa.

Excelin edistynyt käyttö
    – Tiedon tuonti eri lähteistä, .csv tiedostojen käyttö ja Ohjattu tiedon tuominen -toiminto
    – Miten käsittelen tietoa soluissa ja solujen välillä? Tiedon jakaminen soluihin (Flash fill ja Teksti sarakkeisiin) ja yhdistäminen laskukaavalla
    – Siirry määräten -toiminto, eli tiedon ehdollinen maalaaminen. Solujen ja solualueiden nimeäminen
    – Voinko antaa soluille nimiä? Solujen ja solualueiden nimeäminen sekä nimien hallinta.

Taulukko-toiminto
    – Kuinka luon automaattisesti päivittyvän data-alueen? Muotoile taulukoksi

Tiedon hakeminen hakufunktioilla
    – Voinko hakea tietoa taulukosta toiseen funktioilla? Hakufunktiot (Haku, PHaku ja VHaku)
    – Onko mahdollista tehdä monimutkaisempia hakuja kuin mitä esim. PHaku –funktiolla voi tehdä? Kehittyneimmät hakufunktiot (Indeksi ja Vastine –funtioiden yhteiskäyttö).

Tekstitiedon käsittelyyn liittyvät funktiot
    – Onko mahdollista poimia vain osasolussa olevasta tekstistä? Tekstifunktiot (Vasen, Oikea, Poimi.Teksti)
    – Voinko poistaa tekstistä turhia välilyöntejä tai tulostumattomia merkkejä? Tekstifunktiot (Poista, Välit, Siivoa)

Ajalla laskenta Excelissä
    – Kuinka lasken päivämäärillä? Perusaikalaskenta ja Työpäivät -funktio.
    – Saanko määriteltyä päivämäärän mukaan viikonpäivän tai viikkonumeron? Viikonpäivä-, Viikko.Nro ja Viikko.Iso.Nro -funktiot.

Sparkline-toiminto
    – Tarvitsen nopean pika-analyysin taulukkoni luvuista, trendistä.

Ehdollinen muotoilu
    – Voin luoda helposti tarkkojen ehtojen mukaan tapahtuvia muotoiluja.
    – Perussäännöt
    – Useita sääntöjä vaativiin tilanteisiin. Sääntöjen muokkaaminen
    – Muotoilun pitää vaikuttaa muihin kuin ehdot sisältäviin soluihin. Funktiot säännöissä

Kaaviot
    – Kuinka luon taulukosta pikakaavion? F11
    – Haluan kaavion käyttävän organisaationi värejä automaattisesti. Väriteemat
    – Edistyneiden kaavioiden luominen, mm. useamman akselin kaaviot
    – Kuinka säädän kaavioni ominaisuudet tarkasti? Tehtäväruutu

Pivot-taulukkoraportin muodostaminen
    – Miten luon Pivot-taulukon? Peruspivotin luonti Excel-taulukosta
    – Miten rakennan Pivot-taulukon ja muokkaan rakenteita? Rivi, Sarake ja Arvo -kentät sekä suodattimet.
    – Pivotin dynaamisuus.

Laskenta Pivot-taulukon Arvo-kentissä
    – Millä funktioilla on mahdollisuustehdä laskentaa? Pivot-taulukon Arvo-kentän asetukset ja käytettävät funktiot.
    – Onko Arvo-kentässä muita laskentamahdollisuuksia? Jatkolaskennan tekeminen Tiedon näyttömuodoilla.

Osien ryhmitteleminen Pivot-taulukon tai -kaavion kentissä
    – Voinko tehdä rivi- tai sarakeotsikoista ryhmiä? Valittujen tietojen ryhmittely
    – Saanko ryhmiteltyä esim. päivämääriä sisältävän kentän tiedot kuukausiksi? Päivämäärä- ja arvokenttien ryhmittely.

Pivotin laskentaominaisuuksia
    – Voiko Pivotissa olevilla kentillä laskea? Laskettujen kenttien ja laskettujenkohteiden eli osien luonti.

Välisummat tietokentissä
    – Saanko taulukossa näkymään useampia välisummia? Pivot-taulukon kentän asetukset.

Dynaaminen suodatus Pivot-taulukoissa
    – Voinko käyttää samaa suodatinta useampaan Pivot-taulukkoon? Taulukoiden suodattaminen osittajilla.

Pivot-kaaviot
    – Voinko tehdä Pivot-taulukon tiedoista kaavion? Pivot-kaaviot.

Power View
    – Tarvitsen dynaamisen raporttipohjan, joka päivittyy ja muokkautuu helposti.

Eduhouse Oy, Pohjoinen Rautatiekatu 29, 00100 Helsinki
    – Etäosallistumismahdollisuus