Excel tehokäyttö – laskenta ja funktiot (1/2 pv)
Eduhouse järjestää nyt koulutuksen:

Excel tehokäyttö – laskenta ja funktiot (1/2 pv)

24.05.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 23 toukokuun, 2022 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Excelin tehokäyttö -koulutuksessa kuljemme peruslaskennasta funktioihin ja funktiopareista matriisilaskentaan saakka. Opit hahmottamaan, kuinka funktioiden monipuolinen hallinta mahdollistaa melkein mitä tahansa.

Opit hyödyntämään Excelin laskukaavoja ja funktioita maksimaalisesti.

Koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka tekevät työssään Excel-laskentaa. Osallistujilla tulee olla hyvä perusosaaminen Excelistä sekä aiempaa kokemusta kaavojen ja funktioiden käytöstä.

Ohjelmaversio
Tämä koulutus soveltuu Excelin 2010–2022 Windows -versioille.

9.00 Koulutus alkaa
12.00 Koulutus päättyy

Koulutuksen sisältö

Solujen ja solualueiden nimeäminen
– Voinko antaa soluille nimiä? Solujen ja solualueiden nimeäminen sekä nimien hallinta.
– Dynaamiset taulukko-objektit – Muotoile taulukoksi toiminto

Ehdollinen laskenta Excelissä
– Voinko laskea luvuista yhteenvetotietoa jonkin ehdon perusteella? Ehdollisen laskennan funktiot (Summa.Jos, Summa.Jos.Joukko, Laske.Jos, Laske.Jos.Joukko, Keskiarvo.Jos, Keskiarvo.Jos.Joukko, Jos).
– Voinko muodostaa monimutkaisempia ehtoja kuin edellä mainituilla funktioilla? Tietokantafunktiot (esim. TSumma, TMaks, TMin jne.)
– Ehdollinen matriisifunktio esim. keskihajonta/jos

Tiedon hakeminen hakufunktioilla
– Alasvetovalikkojen luominen kelpoisuusehtojen avulla
– Voinko hakea tietoa taulukosta toiseen funktioilla? Hakufunktiot (Haku, Phaku ja Xhaku

Dynaamiset aluefunktiot
– Yksilöllisten arvojen haku Ainutkertaiset.arvot (Unique) -funktion avulla
– Tiedon lajittelu ja suodatus Lajittele (Sort) ja Suodata(Filter) funktioilla

Tekstitiedon käsittelyyn liittyvät funktiot
– Onko mahdollista poimia vain osa solussa olevasta tekstistä? Tekstifunktiot (Vasen, Oikea, Poimi.Teksti).
– Voinko poistaa tekstistä siinä olevia turhia välilyöntejä tai tulostumattomia merkkejä? Tekstifunktiot (Poista.Välit, Siivoa).

Päivämäärien ja aikojen hallinta funktioilla
– Saanko taulukon soluun automaattisesti päivittyvän paiväyksen? Nyt- ja Tämä.Päivä –funktiot.
– Saanko irrotettua päivämäärästä kuukausi- tai vuosi –osan? Vuosi- ja kuukausi –funktiot.
– Saanko määriteltyä päivämäärän mukaan viikonpäivän tai viikkonumeron? Viikonpäivä-, Viikko.Nro- ja Viikko.Iso.Nro –funktiot.
– Funktioiden hyödyntäminen työajan laskennassa: Työpäivät.kansväl funktio.

Matriisilaskenta
– Mitä on matriisilaskenta ja miten se monipuolistaa laskentaani? Matriisilaskennan perusteet.
– Transponoi funktion käyttö tietoalueen kääntämiseen.

Etäkoulutus

24.5.2022, klo 9-13