Fasilitoi luovasti ja osallistavasti hybridikohtaamisia (1/2 pv)
Wistec järjestää nyt koulutuksen:

Fasilitoi luovasti ja osallistavasti hybridikohtaamisia (1/2 pv)

26.01.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 29 marraskuun, 2021 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Tule koulutukseen, jossa opit fasilitoimaan ja vetämään hybridikohtaamisia onnistuneesti sekä ratkaisemaan ongelmia luovasti!

Hybridikokoukset eivät ole ohimenevä trendi, vaan ne ovat tulleet jäädäkseen. Siksi meidän on hyvä tutkia parhaita käytäntöjä ja opetella toimimaan myös kahden erilaisen yleisön edessä yhtaikaa. Usein sanotaan, että hybriditapaamiset ovat vaikeimpia ja että varsinkin etäosallistujat kokevat jäävänsä ulkopuolisiksi. Hybridikohtaamisia voi olla monenlaisia, seminaareja, kokouksia, workshopeja, koulutuksia, keskusteluja ja tiimipalavereita. Jokaisella näistä on omat lainalaisuutensa.

Erilaisia toimintamalleja tarvitaan myös siihen, osallistuuko etänä esimerkiksi vain muutama osallistuja vai yli puolet, yksilöinä vai pienryhminä. Organisaatioiden toimintakulttuuri osaltaan vaikuttaa erilaisten ratkaisujen toimivuuteen. Tässä valmennuksessa luotammekin myös kollegiaaliseen parhaiden käytäntöjen jakamiseen – emmekä siihen, että yksi ratkaisu sopisi automaattisesti kaikille.

Tässä valmennuksessa käymme läpi konkreettisia ratkaisuja tyypillisimpiin hybriditapaamisten ongelmiin ja jaamme myös kollegiaalisesti parhaita käytänteitä. Lisäksi etsimme yhdessä luovia ratkaisuja osallistujien esiin tuomiin ongelmiin.

Tavoite
Opit fasilitoimaan ja vetämään hybridikokouksia onnistuneesti ja ratkaisemaan luovasti esiin tulevia ongelmia. Saat työkaluja osallistamiseen ja toiminnallisuuteen – ja erityisesti etäosallistujien osallistumiskokemuksen parantamiseen. Lisäksi opit esiintymään luontevasti kahdelle yleisölle yhtä aikaa, sekä livenä että kameran takana olevalle yleisölle.

Koulutus sopii kaikille, jotka haluavat hybriditapaamisten olevan tuloksellisia, voimauttavia ja inspiroivia sekä etä- että lähiosallistujille – olitpa sitten tiimin vetäjä, fasilitaattori, kouluttaja tai luennoitsija.

Ohjelmaversio
Kurssilla käytetään zoom.us -ohjelmaa. Käytä osallistuessasi pöytäkonetta tai kannettavaa tietokonetta. Tabletilla tai puhelimella on vaikea osallistua kaikkiin ohjelman aktiviteetteihin.

Jos käytössäsi on myös tabletti tai älypuhelin, varaa se lähettyville siltä varalta, että haluamme kokeilla kahdella laitteella kirjautumista yhtenä osallistamiskeinona.

Valmennuksessa saatuja työkaluja voit toki soveltaa mahdollisuuksien mukaan myös muille alustoille ja teknisille ratkaisuille.

Kouluttaja:
Simo Routarinne
on vuorovaikutusmuotoilija ja fasilitoinnin kouluttaja. Hän on kansainvälisesti arvostettu statusilmaisun eli vallan viestinnän asiantuntija, viisas ja hauska luennoitsija, valmentaja sekä moderaattori.

Yli 20 vuoden kokemuksellaan ja kannustavalla työottellaan hän saa lyhyessäkin ajassa ihmiset ja organisaatiot muuttamaan toimintatapojaan sujuvimmiksi edistäen sekä työhyvinvointia että tuloksellisuutta.

Simo on myös toteuttanut toiminnallisia ja hauskoja valmennuksia ja virtuaalisia työpajoja sekä fasilitoinut Online Open Space -sessioita.

9.00 Koulutus alkaa
12.00 Koulutus päättyy

Koulutuksen sisältö

Avaus ja ryhmäyttäminen
– Käymme läpi koulutuksen rungon ja aikataulun
– Teemme hauskoja ja ryhmäyttäviä toiminnallisia harjoitteita

Hybriditapaamisten eri muodot ja käyttötarkoitukset
– Tutustumme hybriditilaisuuksien erilaisiin muotoihin ja niiden erityispiirteisiin
– Käymme läpi hybriditapaamisten edut ja haitat, milloin hybridiratkaisu on toimiva, milloin taas ei
– Otamme esiin ryhmästä nousevia keissejä ja etsimme niihin koulutuksen aikana ratkaisuja

Hybriditapaamisten suunnittelu, tekniikka ja aikataulutus
– Minkä pituisia hybriditilaisuudet voivat olla?
– Lyhyt keskustelu hyväksi koetuista teknisistä ratkaisuista
– Miten hybridin suunnittelu eroaa etäkokousten suunnittelusta?

Esiintyjien ja puhujien rooli hybriditapaamisissa
– Miten esiintyä kameralle ja liveyleisölle yhtaikaa?
– Miten luoda intiimi kontakti myös etäyleisöön?
– Hybridikokouksissa on hyvä aina asettaa virtuaalinen yleisö etusijalle

Osallistaminen
– Miten rytmittää puheenvuoroja, keskusteluja ja harjoitteita
– Konkreettisia keinoja kutsua etäosallistujia vuorovaikutukseen
– Kameroiden käyttö ja niiden käytön jalkauttaminen ryhmälle
– Miten voisimme luovasti osallistaa eri tavoin paikalla olijoita ja etäosallistujia?
– Miten voit vaikuttaa hybriditapaamisen laatuun osallistujana?
– Oman vaikutusvallan tunnistaminen ja sen aktiivinen käyttäminen

Ryhmän omien keissien pohdintaa
– Käymme läpi osallistujien löytämiä parhaita käytänteitä
– Ratkaisemme ryhmän esiin nostamia ongelmatilanteita yhdessä