Fasilitoi verkossa toiminnallisesti ja osallistavasti (1/2 pv)
Eduhouse järjestää nyt koulutuksen:

Fasilitoi verkossa toiminnallisesti ja osallistavasti (1/2 pv)

15.06.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 24 helmikuun, 2022 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Etäkokoukset voivat olla väsyttäviä, stressaavia – tai innostavia ja inspiroivia! Tässä verkkovalmennuksessa saat työkaluja etäpalaverien osallistavaan toiminnallistamiseen.

Kaiken voi tehdä tylsästi ja hauskasti, vai mitä? Tule pitämään hauskaa kanssamme ja opi edistämään työn iloa ja psykologista turvallisuutta sekä fasilitoijana että osallistujana!

Tavoite
Koulutuksessa opit käyttämään toiminnallisia ja osallistavia harjoitteita virtuaalisissa palavereissa, webinaareissa ja koulutuksissa. Saat myös vinkkejä psykologisen turvallisuuden, luovuuden ja leikillisyyden lisäämiseen etäkohtaamisissa – ja opit käyttämään myös omaa kehonkieltäsi fasilitoijan tai osallistujan tietoisena työkaluna.

Koulutus sopii kaikille, jotka haluavat etäkohtaamistemme olevan tuloksellisia, voimauttavia ja inspiroivia kaikille osallistujille – olitpa sitten johtaja, kouluttaja, fasilitaattori, tiimin vetäjä tai jäsen.

Ohjelmaversio
Kurssilla käytetään zoom.us -ohjelmaa. Käytä osallistuessasi pöytäkonetta tai kannettavaa tietokonetta! Tabletilla tai puhelimella sinun on vaikea osallistua kaikkiin ohjelman aktiviteetteihin, ja suuri osa hyödystä jää silloin saamatta.

Valmennuksessa saatuja työkaluja voit toki soveltaa mahdollisuuksien mukaan myös muille alustoille.

Kouluttaja:
Simo Routarinne
on vuorovaikutusmuotoilija ja fasilitoinnin kouluttaja. Hän on kansainvälisesti arvostettu statusilmaisun eli vallan viestinnän asiantuntija, viisas ja hauska luennoitsija, valmentaja sekä moderaattori.

Yli 20 vuoden kokemuksellaan ja kannustavalla työottellaan hän saa lyhyessäkin ajassa ihmiset ja organisaatiot muuttamaan toimintatapojaan sujuvimmiksi edistäen sekä työhyvinvointia että tuloksellisuutta.

Simo on myös toteuttanut toiminnallisia ja hauskoja valmennuksia ja virtuaalisia työpajoja sekä fasilitoinut Online Open Space -sessioita.

9.00 Koulutus alkaa
12.00 Koulutus päättyy

Koulutuksen sisältö

Valmistautuminen
– Onko kyse yksisuuntaisesta tiedottamisesta tai luennoinnista vai interaktiivisesta, aidosti osallistavasta ja dialogisesta valmennuksesta, työpajasta tai kokouksesta? Valitse keinot sen mukaan.
– Minkälaisen tunteen, mielikuvan, tahtotilan haluat jättää osallistujille?
– Tekniset tarkistukset, kokeilut, testaukset (virtuaalitaustat, slidet, valkotaulut, break-out roomit)

Avaus
– Avaa virtuaalitila hyvissä ajoin ennen kokousta teknisten asioiden varmistamiseksi
– Varaa aikaa ihmisten saapumiselle ja small talkille
– Kokouksen tavoitteet ja teemat esiin

Läsnäolon periaatteet
– Videokuvan ja äänen käyttöohjeet
– Virtuaalisen läsnäolon esiin nostaminen kognition tasolla
– Osallistumisen pelisäännöt ja tavoitteet
– Kunkin osallistujan henkilökohtainen vastuu omasta ja toisten hyvinvoinnista
– Yhteistä pohdintaa psykologisen turvallisuuden merkityksestä

Toiminnallinen lämmittely
– Virtuaalisen läsnäolon toiminnallinen harjoittelu erilaisin leikillisin keinoin, sekä koko ryhmälle, että pareittain tai pienryhmissä break out -huoneita käyttäen
– Hyväksyvän ja arvostavan katsekontaktin käyttäminen
– Kehon kielen tietoinen käyttö aktiivisen kuuntelun tehostamiseksi
– Tutustumisharjoitteita sekä toisilleen tuntemattomille että tutuille!
– Tunnelman tai tunteen jakamisharjoitteita virtuaalikäyttöön
– Vuorotteluharjoitteita ja -tekniikoita, jotka johtavat puheenvuorojen tasaisempaan jakautumiseen

Työssäoppimistehtävä
Osallistujat saavat havainto- ja kokeilutehtävän, joka raportoidaan sähköpostilla sekä valmennuksessa osoitetulle sparrausparille että valmentajalle.

Etäkoulutus

15.6.2022, klo 9-12