FSSC 22000:n uuden version 4.1 vaatimukset sisältäen Food Fraud ja Food Defense –vaatimukset (1 pv)
Kiwa Inspecta järjestää nyt koulutuksen:

23.10.2018, Clarion Hotel Helsinki Airport, Vantaa Karhumäentie 5, Vantaa 21 elokuun, 2018 Sampo Korppoo

Lakitieto , Toiminnan kehittäminen

FSSC 22 000 julkaisi uuden version 4 sertifiointiohjelmastaan joulukuussa 2016 ja täsmensi tätä versiota versiolla 4.1 heinäkuussa 2017. Suurimpana muutoksena on elintarvikkeiden ja niiden raaka-aineiden suojaaminen tahalliselta vahingonteolta ja väärennöksiltä. Välttämättä kaikki väärennöksen eivät aiheuta elintarviketurvallisuusriskiä, mutta ne saattavat vahingoittaa kuluttajan luottamusta tuotteisiin. Vahingonteot ja väärennökset voivat kohdistua jo alihankintaketjuun. Koulutus antaa hyvän pohjan tehdä vaaranarvioita ja kuinka hallita tämän tyyppisiä riskejä. Koulutuksessa on mukana myös Eviran asiantuntija kertomassa viranomaisvalvonnan roolista petosten torjunnassa ja esimerkkejä petostapauksista.

Koulutuksessa käydään myös läpi myös palvelujenhallintaa ja allergeenien hallintaohjelmaa käytännön esimerkein.
FSSC Koulutus on saatavilla myös yrityskohtaisena koulutuksena.

Tavoite
Koulutus vahvistaa henkilöstön elintarviketietoisuutta ja varmistaa omavalvonnan toimivuutta sekä riskienhallintaa.

Elintarviketuotantolaitosten laatuvastaavat ja elintarviketuotantolaitosten laatuasioiden kanssa työtä tekevät.

Kouluttajat
Susanna Pesonen
, FSSC pääarvioija, Kiwa Inspectan sopimusarvioija
Jussi Peusa, ylitarkastaja, Evira

8.30 llmoittautuminen ja aamukahvi

9.00 Avaus, ohjelma ja tavoitteet

9.10 FSSC versio 4.1- merkittävimmät muutokset lyhyesti
– Menettelytapoihin liittyvät muutokset
– FSSC ohjelman lisävaatimukset
• Palveluiden hallinta
• Pakkausmerkinnät
• Food Defence
• Food Fraud
• FSSC logon käytön periaatteet
• Allergeenien hallinta
• Tuotantoympäristön monitorointi

9.30 Food Fraud / Food Defence vaatimukset
– Food Defence ja Food Fraud suunnitelman toteuttaminen ja sisällyttäminen elintarviketurvallisuusjärjestelmään
– Haavoittuvuuksien ja uhkien tunnistaminen ja riskin arviointi
– Seurantamenetelmien määritys ja toteutus
– Kokemuksia ja näkemyksiä käytössä olevista menetelmistä

12:15 Lounas

13:00 Food Defence, Food Fraud (Evira)
– Viranomaisten- ja elintarvikeyritysten rooli ja vastuu
– Tapaus esimerkkejä meiltä ja maailmalta

14:00 Kahvitauko

14:15 Allergeenien hallintaohjelma
– Allergeenien hallintaohjelman laatiminen
– riskinarvioinnin ja hallintatoimenpiteiden toteuttaminen
Käytännön esimerkkejä toteutuksesta

15:00 Ympäristön monitorointiohjelma
– Ympäristön monitorointiohjelman laatiminen

15.30 Palveluiden hallinta
– Ostettujen palveluiden laadun hallinta ja arviointi

16.00 Päätösyhteenveto

Clarion Hotel Helsinki Airport Vantaa
Karhumäentie 5
01530 Vantaa

23.10.2018 klo 9.00 – 16.00

euroa /hlö + alv 24 %.

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta, eikä osallistuja saavu koulutukseen, veloitamme koko koulutusmaksun. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.