Onnistu haastavissa esimiestilanteissa (1 pv)
J-impact järjestää nyt koulutuksen:

Onnistu haastavissa esimiestilanteissa (1 pv)

17.11.2016, Hotel Haven, Helsinki Unioninkatu 17, Helsinki 13 lokakuun, 2016 Sampo Korppoo

Huippuluokan arviot saanut koulutuksemme yhdistää syvällisen työoikeuden asiantuntemuksen pitkän linjan esimiestyön osaamiseen.

Osaatko toimia oikein haastavissa esimiestilanteissa? Missä menevät esimiehen työnjohto-oikeuden rajat? Mitä laki edellyttää työntekijöiltä ja mitkä ovat esimiehen oikeudet ongelmatilanteissa? Miten voit vahvistaa omaa jämäkkyyttäsi ja johtamisvoimaasi?

Jokainen esimies kohtaa työssään tilanteita, joissa on kyettävä puuttumaan jämäkästi toimintaan, joka ei tue asetettujen tavoitteiden saavuttamista tai noudata sovittuja pelisääntöjä. On tärkeää, että esimies tuntee työsuhteisiin liittyvän lainsäädännön ja osaa toimia vaikeissa tilanteissa ammattitaitoisesti.

Kenelle
Tämä koulutus on tarkoitettu kaikille esimiehille toimialasta ja kokemustaustasta riippumatta. Koulutus soveltuu myös muille työyhteisön ongelmatilanteisiin ratkaisuja hakeville, esimerkiksi HR-asiantuntijoille tai luottamusmiehille.

Tulemme myös paikan päälle toteuttamaan yrityskohtaisia koulutuksia!

Hyöty osanottajalle

Koulutuksessa yhdistyvät huipputason työoikeuden asiantuntemus ja pitkän linjan esimiestyön osaamiseen. Osallistujat pääsevät kahden valmentajan johdattelemana syventämään haastavien johtamistilanteiden ratkaisemisen taitojaan. Valmennuksessa käydään systemaattisesti läpi jämäkkä lainmukainen puuttumisprosessi sekä erilaisten ongelmatilanteiden rakentava ratkaiseminen. Kokeneet kouluttajat antavat paljon käytännönläheisiä neuvoja erilaisten esimiestyön ongelmatilanteiden ratkaisemiseen. Case-esimerkit auttavat siirtämään opitut asiat omaan työhön ja johtamistilanteisiin.

Koulutukseen sisältyy myös todellinen jokaisen esimiehen juridinen työkalupakki, Maisa
Nikkolan
ja Jari Salmisen kirjoittama Haastavien esimiestilanteiden ratkaiseminen -kirja

Valmentajat
Vastuuvalmentaja Kauppatieteen tohtori, yrittäjä ja tutkija Jari Salminen on toiminut erilaisissa esimiestehtävissä yli 25 vuotta. Jari on kouluttanut noin 5 000 esimiestä räätälöidyissä ja avoimissa koulutuksissa yhteistyössä maamme johtavien valmennusorganisaatioiden kanssa. Hän on osallistunut 12 esimiestyön kehittämistä koskevan kirjan kirjoittamiseen ja kirjoittanut lukuisia artikkeleita ammattilehtiin.

Lakimies, varatuomari Esa Airola, Asianajotoimisto Bird & Bird Oy. Esa on työoikeuden syväasiantuntija, jonka laaja-alainen osaaminen ja vankka kokemus asianajomaailmasta kattaa työelämän oikeudelliset kysymykset aina työsuhteen aloittamisesta työsuhteen päättymiseen asti. Esa on pidetty kouluttaja ja hänellä on laaja asiantuntemus niin työsopimuksia koskevasta juridiikasta kuin muistakin työoikeuteen liittyvistä asioista mukaan lukien yhteistoimintamenettelyt, ammattiliittoasiat, yritysjärjestelyt, työperäinen maahanmuutto sekä johdon ja työntekijöiden palkitsemisjärjestelmät.

Osallistujat ovat kommentoineet valmennustamme mm. seuraavasti:
”Vastaavaa koulutusta ei saa mistään!”
”Erittäin hyvää vastinetta rahalle. Konkreettisia esimerkkejä ja toimintamalleja.”
”Esimiestyössä ei pärjää ilman tällaista kurssia”
”Tiiviissä muodossa keskeisiä joskin hankalia asioita esimiestyön alueilta. Sain niistä paljon käytännön vinkkejä ja uskallusta omaan työhön.”
”Täyttä asiaa, loistavat vetäjät!!!”
”Asettelu toimiva: esimies – juristi toimi erittäin hyvin ja käytäntö – teoria tukivat hyvin toisiaan.”
”Tarpeen kaikille esimiehille.”
”Erinomaista! Osaavat, tarkkanäköiset kouluttajat. Tuntuivat tajuavan jokaisen erityistilanteen ja työn haasteet.”

08.30 Ilmoittautuminen ja aamiainen

09.00 Esimiehen tehtävät ja vastuut
• Esimiehen tehtävät ja vastuut organisaatiossa
• Esimiehen työnjohto-oikeus ja sen rajat
• Ratkaisukeskeinen lähestymistapa ongelmatilanteisiin

09.45 Työntekijöiden tehtävät, vastuut ja velvollisuudet
• Mitä esimies voi edellyttää työntekijöiltä?
• Millaisia työelämätaitoja työntekijältä voidaan edellyttää?
• Miten työntekijät sitoutetaan mukaan toimintaa ja sen kehittämiseen?

10.30 Tauko

10.45 Jämäkkä puuttumisprosessi

• Selkeät tavoitteet ja pelisäännöt
• Seuranta ja palautteen antaminen
• Hyvän suorituksen tukeminen
• Alisuoriutumiseen ja ei-toivottuun käyttäytymiseen puuttuminen
• Varoitus ja työsuhteen päättäminen

12.00 Lounas

13.00 Case 1: Alisuoriutuminen
• Työntekijä ei suorita annettuja tehtäviä
• Työntekijä ei noudata annettuja ohjeita
• Työntekijä ei saavuta sovittuja tavoitteita
• Työuupumus ja Burn out
• Päihteet
• Leipääntyneet alaiset ja hankalat tyypit

13.45 Case 2: Väärinkäytökset
• Luvattomat poissaolot ja myöhästely
• Epärehellisyys ja rikkomukset
• Sairauden väärinkäyttö

14.15 Kahvi

14.30 Case 3: Epäasiallinen käytös
• Loukkaava käytös asiakkaita kohtaan
• Työpaikkakiusaaminen
• Seksuaalinen häirintä
• Työilmapiirin pilaaminen

15.15 Case 4: Muutosvastarinnan kohtaaminen ja käsittely
• Muutosvastarinnan tunnistaminen
• Miten muutosvastarintaa käsitellään?
• Esimiehen juridiset oikeudet muutostilanteessa

16.00 Yhteenveto ja keskustelua

16.30 Tilaisuus päättyy

Hotel Haven, Unioninkatu 17, Helsinki

Aika:
17.11.2016

Tilaisuuden hinta on 890 eur/hlö + alv 24 %, joka sisältää koulutusmateriaalin, lounaan sekä kahvitarjoilut. Lisäksi osallistumismaksuun kuuluu Haastavien esimiestilanteiden ratkaiseminen -kirja.

Peruutusehdot:
Osallistumisen voi perua kuluitta 2 viikkoa ennen tapahtumaa, sen jälkeen peritään 50 % osallistumismaksusta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitamme koko osallistumismaksun. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.Estyneen osallistujan tilalle voidaan kuluitta vaihtaa toinen henkilö, tai vaihtaa osallistujan ilmoittautuminen toiseen kurssiajankohtaan.