Häirintä työpaikalla – työyhteisösovittelulla sovintoon? (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Häirintä työpaikalla – työyhteisösovittelulla sovintoon? (3 h)

14.09.2023, Webinaari , Webinaari 13 syyskuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto , Toiminnan kehittäminen

Mikä on häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua? Miten häirintäepäilyä lähdetään selvittämään? Missä tilanteissa kurinpidolliset toimenpiteet tulevat kyseeseen? Millaisiin tilanteisiin työyhteisösovittelu sopii? Voidaanko ikivanhoja konflikteja tai hyvin tulehtuneita tilanteita sovitella?

Epäasiallinen kohtelu, kiusaaminen, häirintä ja syrjintä ovat ikäviä, mutta eivät suinkaan harvinaisia häiriöitä työyhteisöissä. Kuka tahansa työyhteisön jäsen, yksin tai osana ryhmää, voi syyllistyä häirintään tai epäasialliseen kohteluun. Häirinnän kohteeksi voivat joutua sekä työntekijät että esihenkilöt. Vastuu häirintätilanteiden selvittämisessä on kuitenkin aina työnantajalla. Tärkeää on, että työnantaja ja esihenkilöt tuntevat toimintavelvoitteensa ja rohkenevat puuttua asiaan oikealla tavalla.

Tässä koulutuksessa työ- ja virkasuhdeoikeuteen erikoistunut asianajaja ja työyhteisösovittelija Salla Pyymäki ja työyhteisösovittelija ja sovittelukouluttaja Harri Väisänen käyvät läpi häirinnän ja epäasiallisen kohtelun juridisia menettelyjä ja perehdyttävät osallistujat työyhteisösovitteluun tehokkaana vaihtoehtona puuttua tulehtuneisiin tilanteisiin.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mikä on häirintää tai muuta epäasiallista kohtelua?
– Millainen toiminta ei ole häirintää?
– Tarvitseeko esihenkilön pelätä syyllistyvänsä häirintään, kun hän käyttää työnjohto-oikeuttaan?
– Toimintavelvoite häirintätilanteissa: milloin työnantajan on ryhdyttävä toimiin?
– Miten häirintäepäilyä lähdetään selvittämään?
– Missä tilanteissa kurinpidolliset toimenpiteet tulevat kyseeseen?
– Millaisiin tilanteisiin työyhteisösovittelu sopii?
– Mistä työyhteisösovittelussa on kyse?
– Missä kohtaa sovittelusta on hyötyä?
– Miten sovittelu etenee?
– Keitä sovitteluun otetaan mukaan?
– Kannattaako “pikkukiistoja” lähteä sovittelemaan?
– Voidaanko ikivanhoja konflikteja tai hyvin tulehtuneita tilanteita sovitella?

– esihenkilöille ja tiiminvetäjille
– juristeille
– HR ammattilaisille
– työterveyshuollon ammattilaisille
– työyhteisösovittelijoille

Kouluttajat:
Salla Pyymäki
, osakas, asianajaja, oikeustieteen maisteri, filosofian maisteri,Asianajotoimisto Roihu Oy
Salla on työ- ja virkasuhdeoikeuteen erikoistunut asianajaja ja osakas Asianajotoimisto Roihu Oy:stä. Hänellä on laaja kokemus työ- ja virkasuhdeoikeuden alalla. Salla toimii julkisten ja yksityisten työnantajien neuvonantajana monipuolisissa työ- ja virkasuhdeoikeudellisissa kysymyksissä sekä asiamiehenä erilaisissa riitaprosesseissa yleisessä tuomioistuimessa, hallintotuomioistuimessa ja työtuomioistuimessa.

Salla toimii lisäksi työyhteisösovittelijana ja työnohjaajana. Hänellä on myös pedagoginen koulutus.

Harri Väisänen, Oy Sovittelutoimisto TySo Ab perustaja ja toimitusjohtaja, Sovittelija, työyhteisövalmentaja.
Vahva kymmenen vuoden käytännön kokemus reilusti yli sadasta sovittelusta eri toimialoilla ja työntekijäryhmissä. Kohtaamisen ja korjaamisen työyhteisö- ja esihenkilövalmennuksia jo lähes kahdenkymmenen vuoden ajan kaiken kattavasti hyvin eri toimialoilla.

Työyhteisösovittelun erityisosaaja. HPI:n 30 op Ratkaisukeskeinen Työyhteisösovittelija -koulutuksen valmentaja vuodesta 2015. Rikos- ja riita-asioiden sovittelija vuodesta 2011.

8.30 Ilmoittautuminen

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Juridinen näkökulma: työnantajan työsuojeluvastuu
– Mikä on häirintää?
– Milloin työnantajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin?
– Millaiset toimenpiteet ovat riittäviä?

10.00 Sovittelun näkökulma
– Mitä on työyhteisösovittelu?
– Miten sovitteluprosessi toteutetaan?
– Milloin sovittelu on tarkoituksenmukaista käynnistää?

10.30 Tauko

10.45 Edellinen aihe jatkuu

11.00 Sovittelumenettelyn arviota juridisesta näkökulmasta
– Käytännön kysymyksiä ja keskustelua

12.00 Koulutus päättyy.

Verkossa

14.9.2023, klo 9.00-12.00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 280 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)