Hallinnanjakosopimusten hyvät ja huonot käytännöt (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Hallinnanjakosopimusten hyvät ja huonot käytännöt (2 h)

22.04.2021, Webinaari , Webinaari 6 tammikuun, 2021 Sampo Korppoo

Lakitieto , Webinaarit

Mistä eri syistä hallinnanjakosopimuksia tehdään? Miten rakentaa onnistunut hallinnanjakosopimus, joka antaa selkeät askelmerkit erilaisiin käytännön tilanteisiin? Millaisia ongelmia ja riitatilanteita huonosti laadittu sopimus voi synnyttää?

Hallinnanjakosopimuksella sovitaan yhdessä määräosin omistetun kiinteistön käytöstä ja hallinnasta. Onnistuneen hallinnanjakosopimuksen laatiminen vaatii sekä lainsäädännön että hyvien sopimuskäytäntöjen osaamista. Huolimattomasti laadittu hallinnanjakosopimus voi aiheuttaa monenlaisia epäselvyyksiä, ongelmia ja riitatilanteita.

Tämä webinaarikoulutus käy käytännönläheisesti läpi hallinnanjakosopimuksiin liittyvät riskit ja taitavasti laaditun sopimuksen anatomian. Koulutus avaa myös hallinnanjakosopimusten laajan normipohjan sekä erilaisia syitä hallinnanjakosopimusten tekemiselle.

Kouluttajina toimivat asianajaja Heidi Savia ja OTT Martti Häkkänen, joilla on pitkä kokemus hallinnanjakosopimusten parissa työskentelystä. Kouluttajat täydentävät toistensa näkökulmia ja pohtivat hallinnanjakosopimuksiin liittyviä tilanteita keskustelevalla otteella.

Koulutus vastaa seuraaviin kysymyksiin:
– Mistä hallinnanjakosopimusten laaja normipohja rakentuu?
– Millaisista syistä hallinnanjakosopimuksia tehdään?
– Mitä ongelmakohtia hallinnanjakosopimuksiin liittyy?
– Mitkä asiat tulee ottaa huomioon onnistuneen hallinnanjakosopimuksen laadinnassa?
– Miten määritellä sopimuksen eri osapuolten vastuut?
– Miten sopimusta voi muuttaa?
– Mikä on sopimuksen pätevyys eri tilanteissa (esim. suhteessa perillisiin ja velkojiin)?
– Miten hoitaa sopimuksiin liittyvät ongelmatilanteet?

Koulutus on suunnattu muun muassa:
– kiinteistöjen parissa työskenteleville asianajajille ja muille lakimiehille
– rahoituslaitosten lakimiehille ja asiantuntijoille
– kiinteistönvälittäjille
– muille asiantuntijoille, jotka tarvitsevat tietoa onnistuneen hallinnanjakosopimuksen laatimisesta ja sopimuksiin liittyvien ongelmatilanteiden hoitamisesta.

Kouluttajat:
Heidi Savia
, asianajaja, osakas, VT, Properta Asianajotoimisto Oy
Heidi Savia työskentelee asianajajana Propertassa. Kiinteistökehityshankkeiden kaavoitus sekä rasitesopimukset, hallinnanjakosopimukset ja yhteisjärjestelyt ovat hänen erityisosaamisaluettaan. Heidi hallitsee myös kiinteistö- ja kiinteistöyhtiötransaktiot sekä maanvuokrasopimukset. Hän on tehnyt kiinteistönmuodostamiseen liittyvää juridiikkaa jo yli 20 vuotta ja hoitaa myös paljon kaavoihin ja rakentamisen lupiin liittyviä valitusasioita hallintotuomioistuimissa. Heidi on suosittu kouluttaja, joka on juridisten opintojen lisäksi suorittanut ammattiopettajaksi pätevöittävät kasvatustieteen ja pedagogiikan opinnot sekä johtamisen erikoisammattitutkinnon.

Martti Häkkänen, OTT, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto

9.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.10 Hallinnanjakosopimusten juridinen viitekehys ja sopimusten taustat
– Hallinnanjakosopimusten laaja normipohja
– Syitä sopimuksen laatimiselle
– Huomioitavia näkökohtia ja käytännön tilanteita
Martti Häkkänen, OTT, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto

10.00 Tauko

10.10 Näin rakennat onnistuneen hallinnanjakosopimuksen
– Sopimuksen osapuolet
– Hallinnan ja omistuksen jakautuminen
– Miten vastuut ja kustannukset jaetaan
Heidi Savia, asianajaja, osakas, Properta Asianajotoimisto Oy

11.30 Koulutus päättyy

Webinaaritoteutus verkossa.

Webinaarin tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

torstai 22.04.2021 klo 9.00-11.30

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24 % / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24 % / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20 % (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 % (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20 % (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20 % (koodilla lakimiesliitto20)

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.