Hankkeista ketteriin kokeiluihin – LEAN-metodeilla tehokkaampi organisaatio (1 pv)
Eventium järjestää nyt koulutuksen:

07.02.2017, Business Meeting Park Forum, Helsinki Forum, Mannerheimintie 20 B, Helsinki 8 kesäkuun, 2017 Sampo Korppoo

Projektinhallinta

Kuinka moninkertaistat kehittämisen ja tekemisen tahdin?

Julkinen puoli ei ole tunnettu nopeudestaan, innovatiivisuudestaan tai joustavuudestaan. Miksi näin on?

Tavatessani julkisen puolen työntekijöitä olen havainnut turhautumista asioiden verkkaiseen etenemiseen. Jos tuloksia ei synny, motivaatio toiminnan kehittämiseen kuolee, ja lopulta työnkuva koostuu vain päivittäisten velvoitteiden suorittamisesta. Kehittämisestä on muodostunut irrallinen osa työtä, joka ei heijastu käytännön arkeen.

Uusien ja nykyisten palveluiden kehittäminen kuntalaisille on erittäin tärkeä tehtävä, joka pitää Suomen monien kansainvälisten vertailujen kärjessä.

Kenelle:

• Kunnan ja valtion työntekijöille, jotka haluavat nopeammin tuloksia
  • Kuntapäättäjille, jotka taistelevat vähäisten resurssien kanssa
  • Julkisen puolen kehitysammattilaisille, joita kiinnostaa luoda tehokkaampia hankkeita
  • Julkisille organisaatioille, jotka haluavat kehittää toimintaansa ketterämmäksi
  • Kaikille, joita kiinnostaa asiakaslähtöinen tuote- ja palvelukehitys

tasapaino-lean

Hyödyt

• Miten LEAN-ajattelu voi luoda täysin uudenlaisen tavan tehdä töitä ja kehittää organisaatiosi toimintaa.
  • Kuinka kehittäminen saadaan erillisten ja irrallisten tapahtumien sijaan osaksi päivittäistä työtä.
  • Miksi kokeilukulttuuri on nykyään niin olennaista, mitä kokeilut ovat ja kuinka niitä luodaan
  • Miten voit käyttää kokeiluita omassa työssäsi ja jalkauttaa niitä omaan yksikköön
  • Miten kokeilukulttuuria voi käyttää hankemaailmassa

Tavoite: moninkertaistaa kehittämisen tehokkuus keskittymällä virtauksen parantamiseen ja asiakasarvoon

Keino: luoda jatkuvan kehittämisen LEAN-organisaatio, jossa jokaisella on mahdollisuus parantaa työprosessiaan.

Valmennuksessa opit

• analysoimaan mistä omat ja tiimisi / yksikkösi työpäivät koostuvat ja kuinka voit muuttaa niitä tehokkaammiksi.

normi-tyopaiva

8 tunnin työpäivä jaettuna 15 minuutin mittaisiin osiin. Punaiset ovat hukkaa. Siniset ovat valmistelevia toimia. Vihreät luovat todellista arvoa. Mitä pitäisi tehdä, että yksi punainen saataisiin vihreäksi?

• LEAN-ajattelun tärkeimmät periaatteet: virtaus ja asiakasarvo keskiöön

kok-kult-julk

Opit näkemään miten kokeilukulttuuri voi kokonaisvaltaisesti muuttaa julkisen sektorin tapaa kehittää toimintoja.

Kouluttajatuomas-mikkonen

Tuomas Mikkonen, KTM: Luova ja inspiroiva kouluttaja, jonka energinen ja mutkaton esiintymistapa ylläpitää mielenkiintoa ja keskittymistä koko koulutuksen ajan. Koulutuksissa Tuomas yhdistelee luento-osuuksia, työpajoja ja energisoivia pedagogisia pelejä maksimaalisen oppimisen varmistamiseksi.

Tuomaksella on työkokemusta sekä yrityspuolelta että projektitoiminnasta. Lisäksi vuosina 2014-2016 hän on toiminut kouluttajana sadoille yrittäjille, managereille ja julkisen puolen edustajille. Tämä tausta takaa ainutlaatuisen ammattitaidon ja näkemyksen, joiden avulla Tuomas voi vastata koulutettavien monipuolisiin tarpeisiin.

Ohjelma:

08.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:00 Koulutus alkaa

Kokeilukulttuuri – mitä se on ja mitä hyötyä siitä on?

• Jatkuvan kehittämisen kulttuuri: mitä on LEAN-ajattelu?
  • Minimoi läpimenoaika – moninkertaista tehokkuus
  • Siilosilppuri: virtaus & asiakasarvo keskiöön

11.15-12.00 Lounas

Kuinka kokeilukulttuuri otetaan käyttöön?

• Tulostavoitteista prosessitavoitteisiin
  • Voimaantumisprosessit ja -työkalut
  • Kaava onnistuneeseen prosessin muutokseen

14:00 Kahvit

Kuinka kokeiluja luodaan ja mitataan?

• Kokeilukulttuurin ABC – pienten kokeilujen suuri voima
  • Minimalistiset testit – maksimaalinen oppiminen

Yhteenveto ja aikaa kysymyksille

• Täsmentyy organisaatioiden, osallistujien ennakkovastausten sekä päivän aikana tulleiden asioiden myötä

16.00 Koulutus päättyy

Business Meeting Park Forum, Mannerheimintie 20 B, Helsinki

Osallistumismaksu:

597 € (+ alv 24%) sisältää koulutusmateriaalin ja tarjoilut.

Ryhmäalennukset: (osallistujat samasta organisaatiosta)
2 hlöä tai enemmän 497 eur/hlö

Early Bird -etu liitoille, järjestöille, kuntasektorille ja organisaatioille:

Alennus -100 € / hlö, kun ilmoittaudut 24.1.2017 mennessä. Kirjoita ilmoittautumislomakkeen Muut tiedot kentään Early Bird.

Peruutusehdot:

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.