Helpot potkut: käytännön keinot (2,5 h)
Uusi käytännönläheinen koulutus!
KurssitNyt järjestää nyt koulutuksen:

Helpot potkut: käytännön keinot (2,5 h)

05.10.2023, Etäkoulutus , Etäkoulutus 11 syyskuun, 2023 Sampo Korppoo

Esihenkilötyö , Henkilöstöhallinto , HR Human Resources , Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto , Työhyvinvointi, -ilmapiiri

(4.8)

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• – ”Kouluttajalla innostava ote. Tiukkaa faktaa kiinnostavin esimerkein ja elävä tapa konkretisoida asiaa. Kiitos!” – ”Hyvä kouluttaja. Voisin osallistua uudestaan hänen kursseilleen.” – ”Kouluttajalla selkeä ulosanti, asiantunteva, miellyttävä kuunnella.” – ”Hyvä luennoitsija, monipuolinen tietämys.” – ”Hyvin tauotettu koulutus ja helposti lähestyttävä tyyli.”

Uskalla työllistää ja päättää työsuhde

Potkuja pidetään usein epäonnistumisena. Potkujen antamisessa ei kuitenkaan kannata epäonnistua, vaan asia on syytä hoitaa oikein. Tässä koulutuksessa saat käytännön esimerkkien kautta kokonaisnäkemyksen siitä, mikä milloinkin on sallittua ja ja kannattavaa – ja mikä ei.

Helpot potkut -koulutuksessa käsitellään tilanteita, joissa työnantaja tahtoo päättää työ- tai virkasuhteen. Kun työnantajan edustajat tietävät, miten toimia oikein, tilanne on paljon helpompi kuin silloin, jos työnantaja on epävarma.

Helpot potkut tarkoittaa myös sitä, ettei työ- tai virkasuhteen päättämisen jälkeen ole merkittävää riskiä siitä, että asia riitautettaisiin.

Tee raskaasta mahdollisimman kevyttä – laillisin keinoin!

Kenelle
    Helpot potkut -koulutus on suunnattu ensisijaisesti työnantajayritysten edustajille, kuten yritysten johtajille, esihenkilöille ja henkilöstöhallinnon asiantuntijoille. Koulutus sopii kuitenkin hyvin kaikille työnantajan edustajille niin yksityisellä, julkisella kuin kolmannellakin sektorilla.

Lisäksi Helpot potkut -koulutus soveltuu työntekijöiden edustajille ja kaikille muillekin, jotka ovat kiinnostuneita oppimaan lisää
    – työnantajan mahdollisuuksista päättää työ- tai virkasuhde ja
    – päättämiseen liittyvistä velvollisuuksista.

Hyödyt
    Helpot potkut -koulutuksessa saat tietopaketin ja opit
    – millä eri tavoilla työnantaja voi päättää työsuhteen
    – mitä eroa on, jos kyseessä onkin virkasuhde
    – missä tilanteissa mitäkin keinoa ja perustetta voi käyttää
    – miten lainsäädäntö ja oikeuskäytäntö mahdollisesti ovat muuttumassa uuden hallitusohjelman myötä ja
    – kuinka sekä työnantaja että työntekijä voivat asennoitua ja toimia mahdollisimman hyvin näissä monella tavoin kuormittavissa tilanteissa.

Helpot potkut -koulutus tarjoaa työkaluja siihen, että osallistujat uskaltaisivat
    – aiempaa helpommin toimia työnantajina tai työnantajan edustajina
    – tarvittaessa myös antaa potkut ja
    – toimia ikävissäkin tunnelmissa mahdollisimman työntekijäystävällisesti, mutta silti työnantajan ja työyhteisön etua ajaen.

Helpot potkut -koulutus sisältää sekä lukuisia oikeustapauksia että muita käytännön esimerkkejä. Voit osallistujana kysyä myös omia esimerkkikysymyksiäsi. Ennakkoon kysymyksiä saa lähettää kouluttajalle osoitteeseen katariina@katakoski.fi.

Kouluttaja

Juristi, valmentaja, johtamisen asiantuntija Katariina Sorvanto

Katariina Sorvanto KataKoski Oy:stä. Katariina on juristi ja työyhteisövalmentaja, joka on tutustunut laajasti johtamiseen, organisaatioiden toimintaan ja lakien käytännön soveltamiseen – myös itse esihenkilönä työskennellen.

Katariina on innostava ja pidetty, pitkällä esiintymiskokemuksella toimiva kouluttaja. Koulutustehtävien lisäksi hän konsultoi asiakkaitaan työ- ja virkamiesoikeudellisissa kysymyksissä.

Palautetta aikaisemmista koulutuksista:
    – ”Hyvä kouluttaja. Voisin osallistua uudestaan hänen kursseilleen.”
    – ”Kouluttajalla selkeä ulosanti, asiantunteva, miellyttävä kuunnella.”
    – ”Hyvä luennoitsija, monipuolinen tietämys.”
    – ”Hyvin tauotettu koulutus ja helposti lähestyttävä tyyli.”

08:45 Tervetuloa linjoille, ilmoittautuminen ja yhteyksien tarkistus
    09:00 Koulutus alkaa
    – pidämme lyhyen tauon sopivassa kohdassa
    11:30 Koulutus päättyy

Inhimillinen ja asiallinen kohtelu
    – Esimerkkejä puolin ja toisin
    – Vaikutus tulevaan

Koeaikapurku
    – Lailliset edellytykset
    – Tarkistuslista

Irtisanominen askel askeleelta, esitoimista irtisanomisen jälkeisiin velvollisuuksiin
    – Taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla
    – Henkilöön liittyvillä perusteilla
    – Mahdolliset muutokset uuden hallitusohjelman toteuttamisen myötä
    – Kannattaako jäädä odottamaan kevennyksiä työntekijän irtisanomissuojaan?

Purkaminen
    – Henkilöön liittyvillä perusteilla
    – Erikoistapaus: työsuhteen purkautuneena pitäminen

Työsuhteen päättäminen sopimalla
    – Mistä kannattaa sopia?
    – Miten?

Määräaikaisuuden päättyessä huomioitavaa
    – Syrjimättömyys käytännössä
    – Uudet mahdollisuudet solmia määräaikainen sopimus?

Asiakirjamalleja

Aikaa kysymyksille

Verkkokoulutus Zoom-alustalla. Voit kysyä ja kommentoida koulutuksen aikana Zoomin chatissa. Lähetämme tarkempaa osallistumisinfoa sähköpostiisi ennen koulutusta.

torstai 05.10.2023 klo 09.00 – 11.30

397 euroa /hlö + alv 24 %. Hintaan sisältyy sähköinen luentomateriaali.

Ryhmäetuhinnat:
    Samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 357 euroa /hlö + alv 24 %
    kolme tai useampia osallistujia: 297 euroa /hlö + alv 24 %

Laskutus tapahtuu, kun koulutuksen toteutuminen varmistuu.

Jos osallistuminen perutaan myöhemmin kuin 8 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua, veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.