Edita järjestää nyt koulutuksen:

Henkilöstöhallinnon tietosuoja (2 h)

Mitä tietoja henkilöstöstä saa kerätä? Miten kauan tietoja saa säilyttää? Mitä tulee huomioida terveystietojen käsittelyyn liittyen? Mitä tulee huomioida viestinnässä? Millaiseksi valvonta ja sanktiomenettely on muodostumassa? Miten koronavirustilanne vaikuttaa tähän kaikkeen, vai vaikuttaako? Miten tietosuoja toteutuu ns. whistleblowing-järjestelmissä?

Tämä koulutus antaa kattavan kuvan henkilöstöhallinnon ja esimiesten roolista ja velvollisuuksista tietosuoja-asetukseen liittyen. Webinaarissa käydään läpi työsuhteen elinkaaren mukaisesti henkilötietojen keräämistä, säilyttämistä ja hävittämistä. Fokus pidetään tiukasti paitsi tietosuojassa myös työoikeudessa. Esiin nostetaan erityisesti käytännön ongelmakohtia sekä tietosuojan ja työoikeuden leikkauspintoja.

Sisältöä peilataan myös koronaviruksen aiheuttamaan erikoistilanteeseen ja huomioitavia asioita nostetaan tarpeen mukaan. Koronaviruksen osalta käsitellään erikseen kuitenkin työnantajan oikeus mitata kuumetta, koronavirukseen liittyvien tietojen oikeusperuste ja liikkumisen seuraamista koskevien tietojen käsittely pääpiirteissään.

Kouluttajina toimivat työelämän tietosuojan asiantuntija Leena Alapuranen sekä työoikeuden asiantuntija Maria Penttilä. Saamme kattavan kuvan voimassaolevan tietosuojalainsääntelyn vaatimuksista henkilöstöhallinnon näkökulmasta.

Asiantuntijat käyvät aihetta läpi dialogisesti toisiaan täydentäen.

Saat vastauksen mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Millaisia uusia vastuita ja velvollisuuksia EU:n tietosuoja-asetus on tuonut?
– Mitä tietoja työntekijästä tai työnhakijasta saa kerätä?
– Miten kerättyjä henkilötietoja saa käyttää?
– Kenelle tietoja voi luovuttaa? Kenelle työntekijää koskevista tiedoista saa kertoa?
– Miten koronavirustilanne vaikuttaa tietosuojakäytäntöihin?
– Mitä oikeuksia rekisteröidyllä on, ja miten ne toteutuvat käytännössä?
– Miten erityistä on huomioitava tietosuojan näkökulmasta työpaikan ilmiantojärjestelmissä (whistleblowing)?
– Miten tietopyyntöihin vastataan? Tuleeko rekisteröidylle luovuttaa esimerkiksi sähköpostit, joissa on hänestä maininta?
– Terveystietojen käsittely – missä voi mennä mönkään?
– Miten tietoja tulee säilyttää ja kuinka kauan?
– Entä jos kuitenkin mokataan? Mitä tiedetään sanktiomenettelystä meillä ja Euroopassa?


Kenelle?
Webinaari on suunniteltu erityisesti ajatellen henkilöstöhallinnon asiantuntijoita ja esimiehiä.

Se sopii myös henkilöstölakimiehille, työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijoille ja lakimiehille, työoikeuslakimiehille sekä muille työelämän tietosuojan ja työlainsäädännön parissa työskenteleville.



OHJELMA

9:00 Tietosuoja-asetuksen yleiset periaatteet henkilöstöhallinnossa

– Yleistä tietosuojasta ja erityisesti tietosuoja-asetuksesta
– Tietojen käsittely rekrytoinnissa
– Tietojen käsittely työsopimusta tehtäessä ja työsuhteen aikana
– Tietoja käsittelevien henkilöpiiri
– Terveydentilatiedot
– Koronaviruksesta johtuva poikkeustila ja tietosuoja
– Tietojen käsittely työsuhteen päättymisen yhteydessä
– Tietojen säilyttäminen
– Rekisteröidyn oikeudet
– Yhteistoimintamenettely
– Seuraamukset

11:00 Webinaari päättyy

—————————-

Koulutuspaikka:
Koulutus toteutetaan webinaarina.

Koulutuksen tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

Ajankohta:
keskiviikko 07.10.2020

Hinta:
250 euroa
/hlö + alv 24 %.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.