Henkilöstöhallinnon tietosuoja (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Henkilöstöhallinnon tietosuoja (2 h)

17.02.2022, Webinaari , Webinaari 27 tammikuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto

Mitä tietoja henkilöstöstä saa kerätä? Miten kauan tietoja saa säilyttää? Mitä tulee huomioida terveystietojen käsittelyyn liittyen? Entä mitä on huomioitava viestinnässä? Millaiseksi valvonta ja sanktiomenettely on muodostumassa? Miten koronavirustilanne vaikuttaa tähän kaikkeen, vai vaikuttaako? Miten tietosuoja toteutuu ns. whistleblowing-järjestelmissä?
Webinaarikoulutus vastaa ajankohtaisiin kysymyksiin ja käytännön ongelmakohtiin työelämän tietosuojasta. Saat kattavan kuvan henkilöstöhallinnon ja esihenkilöiden roolista ja velvollisuuksista tietosuoja-asetukseen liittyen. Webinaarissa käydään läpi työsuhteen elinkaaren mukaisesti henkilötietojen keräämistä, säilyttämistä ja hävittämistä.

Sisältöä peilataan myös koronaviruksen aiheuttamaan erikoistilanteeseen ja huomioitavia asioita nostetaan tarpeen mukaan. Koronaviruksen osalta käsitellään työnantajan oikeus mitata kuumetta, koronavirukseen liittyvien tietojen oikeusperuste ja liikkumisen seuraamista koskevien tietojen käsittely pääpiirteissään.

Työoikeuden ja tietosuojan kokeneet asiantuntijat pureutuvat webinaarissa mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Millaisia uusia vastuita ja velvollisuuksia EU:n tietosuoja-asetus on tuonut?
– Mitä tietoja työntekijästä tai työnhakijasta saa kerätä?
– Miten kerättyjä henkilötietoja saa käyttää?
– Kenelle tietoja voi luovuttaa? Kenelle työntekijää koskevista tiedoista saa kertoa?
– Miten koronavirustilanne vaikuttaa tietosuojakäytäntöihin?
– Mitä oikeuksia rekisteröidyllä on, ja miten ne toteutuvat käytännössä?
– Miten erityistä on huomioitava tietosuojan näkökulmasta työpaikan ilmiantojärjestelmissä (whistleblowing)?
– Miten tietopyyntöihin vastataan? Tuleeko rekisteröidylle luovuttaa esimerkiksi sähköpostit, joissa on hänestä maininta?
– Terveystietojen käsittely – missä voi mennä mönkään?
– Miten tietoja tulee säilyttää ja kuinka kauan?
– Entä jos kuitenkin mokataan? Mitä tiedetään sanktiomenettelystä meillä ja Euroopassa?

Voit osallistua webinaariin helposti omalla tietokoneellasi. Webinaarin chattitoiminnolla voit esittää kouluttajille mieltäsi askarruttavia kysymyksiä. Voit lähettää kysymyksiä ennakkoon tai milloin tahansa koulutuksen aikana. Webinaari tallennetaan, joten mikäli et pysty katsoa tallennetta livenä, on sinulla mahdollisuus katsoa tallenne myöhemmin.

Webinaari on osa HR & tietosuoja -webinaarisarjaa.

Webinaari on suunniteltu erityisesti ajatellen henkilöstöhallinnon asiantuntijoita ja esimiehiä.

Se sopii myös henkilöstölakimiehille, työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijoille ja lakimiehille, työoikeuslakimiehille sekä muille työelämän tietosuojan ja työlainsäädännön parissa työskenteleville.

Kouluttajat:
Leena Alapuranen
, OTL, CIPP/E, Senior legal counsel
Leena Alapuranen on tietosuojaan ja yksityisyyden suojaan perehtynyt lakimies. Leenalla on vankka kokemus tietosuoja-asetuksesta ja sen käytännön soveltamisesta. Leena on toiminut useita vuosia kouluttajana tietosuojaan liittyvissä aiheissa.

Maria Penttilä, asianajaja, varatuomari, Asianajotoimisto Roihu Oy
Maria Penttilä on erityisesti työoikeuteen erikoistuneen Asianajotoimisto Roihu Oy:n osakas. Marialla on noin 15 vuoden laaja ja monipuolinen kokemus erilaisten työoikeudellisten toimeksiantojen hoitamisesta. Maria konsultoi päivittäin työnantajia heidän arkisissa työoikeuden haasteissa ja hoitaa myös säännöllisesti erilaisia työ- ja virkasuhteeseen liittyviä riita- ja rikosasioita.

9.00 Henkilötietojen käsittely työsuhteen elinkaaren aikana

– Yleistä tietosuojasta ja erityisesti tietosuoja-asetuksesta (Tietojen käsittelyperusteet ja tietojen käsittelyperusteet työsuhteessa)
– Tietojen käsittely rekrytoinnissa
– Tietojen käsittely työsopimusta tehtäessä ja työsuhteen aikana
– Tietoja käsittelevien henkilöpiiri
– Terveydentilatiedot
– Koronavirustilanne ja tietosuoja ml. rokotustietojen käsittely
– Tietojen käsittely työsuhteen päättymisen yhteydessä
– Tietojen säilyttäminen
– Rekisteröidyn oikeudet
– Yhteistoimintamenettely
– Seuraamukset

11.00 Webinaari päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

17.2.2022 klo 09:00-11:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)