Henkilötietojen kansainväliset siirrot ja uudet vakiolausekkeet (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Henkilötietojen kansainväliset siirrot ja uudet vakiolausekkeet (2 h)

11.10.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 26 syyskuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto

Mitä tulee huomioida, kun henkilötietoja siirretään EU- tai ETA-maiden ulkopuolelle? Millaisia vaihtoehtoja on kansainvälisille tietojen siirroille? Miten EU:n komission uusia vakiolausekkeita käytetään ja mitä haasteita niihin liittyy? Milloin tarvitaan täydentäviä suojatoimenpiteitä, ja mitä ne voivat olla?
Henkilötietojen siirto EU- tai ETA-maiden ulkopuolelle vaatii asianmukaisia suojatoimia ja huolellista suunnittelua.

EU:n komissio hyväksyi kesällä 2021 uudet henkilötietojen siirtoa kolmansiin maihin koskevat vakiolausekkeet, jotka korvaavat kansainvälisiä tiedonsiirtoja koskevat aiemmat mallisopimuslausekkeet. Siirtymäaika vanhoista mallisopimuslausekkeista päättyy 27.12.2022, joten viimeistään nyt on aika ryhtyä korvaamaan vanhat mallisopimuslausekkeet uusilla vakiolausekkeilla.

Tässä webinaarikoulutuksessa käsitellään eri vaihtoehtoja kansainvälisille tietojen siirroille, ja käydään läpi EU:n komission uusien vakiolausekkeiden hyödyntämistä. Webinaarissa opit tunnistamaan kansainvälisen tietojen siirron pelisääntöjä ja saat käytännön ratkaisumalleja tietojen siirrosta EU- tai ETA-maiden ulkopuolelle.

Koulutus käsittelee mm. seuraavia aiheita:
– Mitkä ovat GDPR:n henkilötietojen kansainvälisten siirtojen pelisäännöt ja vaatimukset?
– Miten EU:n komission vakiolausekkeita käytetään
– Tarvittavien lisäsuojatoimenpiteiden vaatimukset ja dokumentointi
Onko muita vaihtoehtoja kuin vakiolausekkeet?

Koulutus on suunnattu tietosuojasta vastaaville tahoille sekä kaikille yritysten tietosuojatoiminnoissa ja tietohallinnossa työskenteleville, palvelu-, hankinta- ja tietosuojasopimuksia tekeville sekä kansainväliseen henkilötietojen käsittelyyn osallistuville.

Markus Myhrberg
, Partner, Lexia Asianajotoimisto
Markus toimii Lexian IPR, Teknologia & Data -praktiikassa ja vastaa Lexian tietosuojapalveluista. Hänellä on laaja-alaista kokemusta tietosuojaan liittyvistä projekteista, konsultoinnista ja kansainvälisistä sopimusjärjestelyistä. Markus avustaa eri kokoluokan yrityksiä tietosuojan ja datan hallinnan osa-alueilla. Hän on aktiivinen toimija myös kansainvälisissä tietosuojaverkostoissa.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Henkilötietojen kansainväliset siirrot
– Henkilötietojen kv. siirtäminen
– Asianmukaiset suojatoimet ja erityistilanteet
– Vakiolausekkeiden käyttö

14.00 Vakiolausekkeet ja niihin liittyvät lisävaatimukset
– Vakiolausekkeiden sisältö ja roolit
– Lisäsuojatoimien arviointi ja dokumentointi

15.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään etänä

11.10.2022

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24 % / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24 % / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)