Hintamuutokset sopimuksissa (1 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Hintamuutokset sopimuksissa (1 h)

01.12.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 18 marraskuun, 2022 Sampo Korppoo

Lakitieto , Taloushallinto ja verotus

Voiko sopimushintoja muuttaa kesken sopimuskauden? Miten myyjä ja ostaja voivat reagoida hintapaineisiin ja varautua tulevaisuuteen? Miten hintamuutoksia hallitaan julkisissa hankintasopimuksissa?

Lähtökohtana on, että sopimukset on pidettävä. Jatkuvat globaalit kriisit ovat kuitenkin aiheuttaneet yrityksille taloudellisia haasteita ja hinnankorotustarpeita. Erityisen haasteellisia ovat pitkät toimitussopimukset, joissa hinta on sovittu kiinteäksi. Voiko sopimushintoja muuttaa kesken sopimuskauden?

Kustannusten mahdollinen nousu on tärkeää huomioida jo sopimuksia laadittaessa, sekä myyjän että ostajan puolelta. Myyjän intresseissä on yleensä varmistaa hintojen korotusoikeus kustannusten noustessa, ja ostajan pyrkimyksenä taas on hallita hintojen nousua. Hintojen korotusmekanismin sopiminen tulevaisuutta turvaavalla tavalla on noussut ennalta-arvaamattoman tärkeään rooliin.

Tässä ajankohtaisessa ja tiiviissä webinaarikoulutuksessa perehdymme kokeneen juristin Kaisa Fahllundin johdolla taloustilanteen aiheuttamiin haasteisiin sopimusten hintaehdoille.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Voiko sopimushintoja muuttaa kesken sopimuskauden?
– Projekti- ja palvelusopimukset; miten hintaehdot eroavat ja miten varautua muutostarpeisiin?
– Miten ostaja voi hallita hintojen nousua sopimuksissa?
– Miten myyjä voi varmistaa hintojen korotusoikeuden kustannusten noustessa?
– Miten hintamuutoksia hallitaan julkisissa hankintasopimuksissa?

Koulutus on suunnattu mm.
• sopimuksista ja riskienhallinnasta vastaaville
• juristeille
• yritysjohdolle
• myyjille
• ostajille
• julkisten hankintojen kanssa työskenteleville

Kaisa Fahllund
, Partner, VP of Legal, Brands & Designs, Berggren Oy

Varatuomari Kaisa Fahllund on sopimusten ja riitojen ratkaisun kokenut ammattilainen. Kaisa on toiminut asianajajana n. 20 vuotta ja sittemmin kolmatta vuotta asiamiehenä Berggren Oy:ssä, missä hän johtaa IPR-talon sopimustiimiä. Kaisan erityisosaamista ovat etenkin ICT-sopimukset sekä IPR-liitännäiset sopimukset kuten lisenssisopimukset ja tutkimus- ja kehityssopimukset. Sopimusten neuvottelu ja sopimusriitojen ratkaisu neuvotteluteitse ovat Kaisan osaamisen ytimessä.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Taloustilanteen aiheuttamat haasteet sopimusten hintaehdoille; miten myyjä ja ostaja voivat reagoida hintapaineisiin ja varautua tulevaisuuteen?

– Voiko sopimushintoja muuttaa kesken sopimuskauden?
– Miten ostaja voi hallita hintojen nousua sopimuksissa?
– Miten myyjä voi varmistaa hintojen korotusoikeuden kustannusten noustessa?
– Miten hintamuutoksia hallitaan julkisissa hankintasopimuksissa?

14.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään etänä

Koulutuksen tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

1.12.2022, klo 13:00-14:00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 120 euroa + alv 24% / hlö

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.