Homeet haltuun, korjausrakentaja – Johdatus rakennusten mikrobiongelmien tutkimiseen ja korjaamiseen (1 pv)
Kiwa Inspecta järjestää nyt koulutuksen:

01.02.2018, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa Robert Huberin tie 4, Vantaa 26 joulukuun, 2017 Sampo Korppoo

Projektinhallinta , Rakentaminen

Kosteusvaurioituneissa rakenteissa kasvavat mikrobit voivat vaarantaa niin tilan käyttäjien kuin urakoitsijoidenkin terveyden. Korjausprosessi on haastava kaikille osapuolille ja onnistunut korjaus edellyttääkin katkeamatonta ammattitaidon ketjua ja projektinhallintaa rakenteellisten syytekijöiden kartoittamisesta kattavaan korjaussuunnitteluun, urakointiin, valvontaan ja käyttöönottoon. Tunnetko riittävän hyvin työhösi liittyviä sudenkuoppia ja vaikutuksia koko korjausketjuun? Tule koulutukseemme hankkimaan puuttuvia palasia ja kehittämään osaamistasi. Osallistujilla on mahdollista osallistua koulutuksen teoreettiseen ja/tai harjoitusosuuteen. Koulutus on saatavilla myös yrityskohtaisena koulutuksena.

Kenelle koulutus sopii?
Korjausrakentamisalan urakoitsijat ja valvojat, purku-urakoitsijat, tekniset isännöitsijät, isännöitsijät ja taloyhtiöiden puheenjohtajat sekä muut korjausrakentamisesta kiinnostuneet.

Kaisa Wallenius
, mikrobiologi ja rakennusterveysasiantuntija, Kiwa Inspecta

Koulutuksen sisältö

8.30 – 9.00 Ilmoittautuminen ja kahvi

9.00 Avaus
Esittelyt ja koulutuksen tavoitteet
Osallistujien kokemuksia, odotuksia ja toiveita

9.15 Teoriaosuus
Mitä kosteusvauriomikrobit ovat?
Miten kosteusvaurio kehittyy, mitä mikrobit vaativat kasvaakseen?
Miten kosteusvaurio vaikuttaa sisäilman laatuun, milloin mikrobeista on haittaa?
Rakennusten mikrobihaittojen tutkiminen:
Mistä ja miten näytteet kannattaa ottaa? Mitä menetelmiä on käytettävissä ja mitä rajoitteita niihin liittyy? Miten näytteenottajan tulisi suojautua? Miten toimitan näytteet, mitä näytteille tapahtuu laboratoriossa?
Miten tulkita mikrobianalytiikan tuloksia, mitä tarkoittaa viite mikrobilähteestä?

11.00 Lounas

12.00 Teoriaosuus jatkuu..
Mitä kosteusvaurioituneiden rakenteiden korjaussuunnittelu vaatii?
Mitä suojaustoimenpiteitä purkutyöhön liittyy?
Miten varmistetaan korjaustyön laatu?
Mitä erityisohjeistuksia loppusiivoukseen liittyy?
Miten mikrobitutkimuksia voi hyödyntää korjaustyön laadunvarmistuksessa?
Tapausesimerkkejä
Osallistujien kokemuksia
Katsaus viranomaismääräyksiin ja –ohjeistuksiin

13.30 Iltapäiväkahvi

14.00 Harjoitusosuus
Materiaalinäytteen ottaminen aseptisesti
Ilmanäytteenotto Andersen 6-vaihekeräimellä
Pintasivelynäytteenotto
Demonstraatioita hyvistä teknisistä työtavoista
Osallistujat harjoittelevat näytteenottoa ohjatusti

15.30-16.00 Päivä päättyy

Cumulus Resort Airport Congres Center
Robert Huberin tie 4
01510 Vantaa

Aika:
01.02.2018 Klo 9.00 – 16.00

495 eur
(+ alv 24 %)

Mikäli osallistujia on 3 tai enemmän samasta yrityksestä, saa 10 % alennuksen koulutuksen hinnasta. Yksistään teoreettiseen tai harjoitusosuuteen osallistuville 20 % alennus koulutuksen hinnasta.

Peruutusehdot:
Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta, eikä osallistuja saavu koulutukseen, veloitamme koko koulutusmaksun. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.