Hometaloriidat (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Hometaloriidat (1 pv)

06.09.2017, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 21 kesäkuun, 2017 Sampo Korppoo

Lakitieto

Tiivistelmä:

Menesty asuntokauppariidassa! Millä tavoin uusi asumisterveysasetus muutti hometalotutkimuksia, ja millaiset ovat merkityksellisiä todisteita oikeudenkäyntiä varten? Miten KKO:n tuoreet ratkaisut hometaloriidoissa linjaavat tulkintakäytäntöjä jatkossa?

Asuntokauppariidat ovat yleistyneet viime vuosina huomattavasti. Asuntokannan ikääntyessä riitojen aiheina ovat entistä useammin rakenteisiin pesiytyneet homeet ja muut sisäilmaongelmien aiheuttajat. Korkein oikeus on tehnyt tuoreissa ennakkotapauksissa muun muassa kaupan purkuperusteista ja ostajan toimimisvelvoitteesta uusia linjauksia, jotka voivat muuttaa arviointia jatkossa.

Oikeudenkäynneissä esitetyt tekniset todisteet ovat ratkaisevassa asemassa. Onkin tärkeää, että todisteet on hankittu asianmukaisesti ja huolellisesti tehdyillä tutkimuksilla. Asuntokauppariitojen osapuolten ja kuntotutkimusten tekijöiden tulee hallita ajantasaiset säädökset ja ohjeet, joihin lukeutuvat muun muassa vuonna 2015 voimaan tullut asumisterveysasetus ja vastikään päivitetyt ohjeet rakennuksen kosteus- ja sisäilmateknisen kuntotutkimuksen tekemisestä. Valmistelussa oikeus puolestaan varmistaa, että nimetyt todisteet koskevat merkityksellisiä seikkoja.

Ajankohtainen koulutuspäivä tarjoaa ajankohtaisen oikeuskäytännön valossa uusinta tietoa vallitsevista menettely- ja prosessitavoista. Koulutuksessa saat sekä kokeneen asianajajan, tuomarin että rakennusterveysasiantuntijan parhaat vinkit riitatilanteiden hoitoon.

Koulutuksen osallistujana saat asiantuntijoiden käytännönläheiset vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

– Millaisiin virheisiin asuntokaupoissa yleisimmin törmätään, ja mitkä ovat yleisimmät riidanaiheet?
– Millaisia uusia tulkintalinjoja KKO on luonut muun muassa kaupan purkuperusteista ja ostajan toimimisvelvoitteesta?
– Mitä ottaa huomioon prosessin valinnassa?
– Mitkä ovat asuntokauppariidan käsittelyä koskevat riita-asian menettelysäännöt käräjäoikeudessa mm. uudistuneet asiantuntijatodistelun säädökset huomioiden?
– Miten hoitaa asuntokauppariita tehokkaasti käräjäoikeudessa ja kuluttajariitalautakunnassa?
– Mitkä ovat uuden asumisterveysasetuksen tuomat muutokset hometalotutkimuksen näkökulmasta? Kuinka laaja tutkimusprosessi tulee laatia oikeudenkäyntiä varten?

Kenelle:
– asuntokauppariitoja hoitaville lakimiehille ja asianajajille
– rakennuttajille
– rakennusterveysasiantuntijoille
– konsulteille
– kiinteistövälittäjille

Kouluttajat:
OTL, VT, asianajaja, osakas Petri Keskitalo, Properta Asianajotoimisto
Valvontapäällikkö, rakennusterveysasiantuntija Esko Lindblad, Suomen sisäilmakeskus Oy
Käräjätuomari Risto Tikka, Vantaan käräjäoikeus

Ohjelma:

Seminaarin puheenjohtajana toimii OTL, VT, asianajaja, osakas Petri Keskitalo, Properta Asianajotoimisto

8.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00 Tervetuloa seminaariin!

9.05 Asumisterveysasetuksen tuomat muutokset rakennusterveysasiantuntijan näkökulmasta
– Valvontapäällikkö, rakennusterveysasiantuntija Esko Lindblad, Suomen sisäilmakeskus

10:00 Yleisimmät riidanaiheet ja KKO:n tuoreita linjanvetoja riitojen ratkaisuksi
OTL, VT, asianajaja, osakas Petri Keskitalo, Asianajotoimisto Properta
– KKO 2015:58 (myyjän oikeus kaupan purkuun)
– KKO 2016:69 (ostajan reklamaatiovelvoitteet)

11.00 Tauko

11:15 Asuntokauppariidan käsittelyä koskevat riita-asian menettelysäännöt käräjäoikeudessa
Käräjätuomari Risto Tikka, Vantaan käräjäoikeus
– Haastehakemuksen ja vastauksen sisällöt
– Osapuolten väittämistaakka, määräämisperiaate ja osapuolten velvollisuus hankkia ja esittää todisteensa itse
– Oikeudenkäynnin kulku valmistelussa ja pääkäsittelyssä
– Asiantuntijatodistelun muuttuneet säännökset

12:05 Koonti ja loppukeskustelu

12:20 Lounas

13:00 Tilaisuus päättyy

Tarjoilut:
Aamukahvi, lounas

Royal at Crowne Plaza, Mannerheimintie 50, Helsinki
Voit osallistua myös verkon välityksellä.

Aika:
06.09.2017

Lähikoulutus 450 eur
+ alv 24 % / hlö
Webinaari 400 eur + alv 24% / yksi webinaariosallistuja

Lisäosallistujat webinaariin edulliseen hintaan:
150 eur + alv 24 % / osallistuja

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton jäsenen etu -20 %
(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää.)
Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut.

Peruutusehdot:
Voit peruuttaa osallistumisesi maksutta viimeistään 14 vrk ennen koulutusta. 14 vrk myöhemmin tulleista peruutuksesta veloitetaan 50 % koulutuksen hinnasta. 7 vuorokautta ennen koulutusta tai myöhemmin tehdystä peruutuksesta veloitetaan täysi hinta. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti asiakaspalveluumme. Sairastapauksissa palautamme koulutusmaksun lääkärintodistusta vastaan.

Koulutus voidaan peruuttaa järjestäjien taholta viimeistään kaksi viikkoa (14 vrk) ennen koulutusta, jos ilmoittautuneita ei ole riittävästi.