HR ja tietosuoja -webinaarisarja (2 x 2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

HR ja tietosuoja -webinaarisarja (2 x 2 h)

28.09.-03.10.2023, Webinaari , Webinaari 13 syyskuun, 2023 Sampo Korppoo

Henkilöstöhallinto , Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Mitkä ovat työhaastattelun “kielletyt kysymykset” ja mitä tietoja työnhakijasta saa kerätä? Miten työntekijöiden henkilötietoja tulee käsitellä työsuhteen aikana ja sen päättyessä? Mitä tulee huomioida terveystietojen käsittelyyn liittyen? Mitä erityistä whistleblowing-kanavassa on huomioitava tietosuojan näkökulmasta?

Mitkä ovat työajan jouston mahdollisuudet hybridi- tai etätyössä? Miten työnantaja voi toteuttaa etätyön valvontaa, ja millaisia teknologioita siihen on sallittua käyttää? Miten tietosuoja tulee huomioida etä- ja hybridityössä? Mitä ottaa huomioon, jos työntekijä haluaisi työskennellä ulkomailta käsin?

Webinaarisarja syventyy hr-juridiikan ajankohtaisiin kysymyksiin tietosuojasta, etätyöstä ja lähi- ja etätyötä yhdistävästä hybridimallista. Tietosuojaan perehtyneen juristin ja työoikeuteen erikoistuneen asianajajan johdolla käydään monipuolisesti ja käytännönläheisesti läpi, mitä henkilöstöhallinnossa tulee tietää voimassa olevan tietosuojalainsäädännön ja muun työlainsäädännön vaatimuksista. Kouluttajat käsittelevät työsuhteen elinkaaren mukaisesti henkilötietojen keräämistä, säilyttämistä ja hävittämistä. Webinaarisarja käsittelee käytännönläheisellä otteella myös organisaatioissa yleistyneen etä- ja lähityötä yhdistelevän hybridimallin juridisia kysymyksiä.

Työoikeuden ja tietosuojan kokeneet asiantuntijat pureutuvat webinaarissa mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Millä tavoin työnantajan tulisi ohjeistaa työntekijöitään etätyöstä tai hybrimallista?
– Miten työntekijöiden tasapuolisen kohtelun velvoite tulee huomioida etätyössä ja hybridimallissa?
– Voiko työntekijä kieltäytyä palaamasta lähityöhön tai siirtymästä hybridimalliin ja millä seurauksilla?
– Mitkä ovat työajan jouston mahdollisuudet hybridi- tai etätyössä?
– Mitä ottaa huomioon, jos työntekijä haluaisi työskennellä ulkomailta käsin?
– Miten työnantaja huolehtii hybridi- tai etätyössä työntekijän terveydestä ja turvallisuudesta kuten työergonomiasta ja työn oikean tasoisesta kuormituksesta?
– Mitä on huomioitava vakuutusturvan kannalta?
– Miten tunnistaa ja hallita etätyöhön liittyviä tietosuojariskejä?
– Mitkä ovat työnantajan vastuut työtilojen järjestelyistä, tietoturvasta ja tietosuojan huomioimisesta?
– Miten työnantaja voi toteuttaa etätyön valvontaa, ja millaisia teknologioita voidaan sallia?
– Kenen vastuulla on, jos tapahtuu tietovuoto?
– Tietojen käsittely – maantieteelliseen sijaintiin liittyviä kysymyksiä?

Koulutuksen osallistuja saa:
– Ajankohtaisen henkilöstöhallinnolle suunnatun tietopaketin tietosuojasta.
– Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajalle koulutuksen aikana webinaarin chatissa.
– Koulutusmateriaalin.
– Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
– Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).

Koulutus on tarkoitettu kaikille henkilöstöhallinnon asiantuntijoille ja esihenkilöille sekä työelämän tietosuojan ja työlainsäädännön parissa työskenteleville. Koulutus soveltuu sekä yksityisen että julkisen sektorin toimijoille. Erityisesti koulutus on suunnattu seuraaville:

– Esihenkilö
– Henkilöstöjohtaja
– Henkilöstöpäällikkö
– HR-asiantuntija
– Palkkahallinnon asiantuntija
– Työoikeusjuristi
– Henkilöstöjuristi
– Tietosuojajuristi
– Tietosuojavastaava

Kouluttajat:
Leena Alapuranen
, OTL, CIPP/E, Senior legal counsel
OTL, CIPP/E, Senior legal counsel Leena Alapuranen on tietosuojaan ja yksityisyyden suojaan perehtynyt juristi. Leenalla on vankka kokemus tietosuoja-asetuksesta ja sen käytännön soveltamisesta. Leena on toiminut useita vuosia kouluttajana tietosuojaan liittyvissä aiheissa.

Maria Penttilä, asianajaja, varatuomari, Asianajotoimisto Roihu Oy
Asianajaja, varatuomari Maria Penttilä on erityisesti työoikeuteen erikoistuneen Asianajotoimisto Roihu Oy:n osakas. Marialla on yli 15 vuoden laaja ja monipuolinen kokemus erilaisten työoikeudellisten toimeksiantojen hoitamisesta. Maria konsultoi päivittäin työnantajia heidän arkisissa työoikeuden haasteissa ja hoitaa myös säännöllisesti erilaisia työ- ja virkasuhteeseen liittyviä riita- ja rikosasioita.

Webinaarisarja koostuu seuraavista osista:

Henkilöstöhallinnon tietosuoja 28.9.2023
Etä- ja hybridityön erityiskysymykset – hallitse työnantajan riskit 3.10.2023

Voit ilmoittautua edullisesti koko webinaarisarjaan tai valita sinua kiinnostavan yksittäisen webinaarin. Webinaarisarjan osat täydentävät toisiaan, ja molempiin osiin osallistumalla saat monipuolista ymmärrystä henkilöstöhallinnon tietosuojasta sekä etä- ja hybridityöhön liittyvistä tietosuoja- ja muista työoikeuden erityiskysymyksistä.

Koulutus järjestetään verkossa

28.9.2023, 3.10.2023

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 440 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 368 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.