HTML- ja CSS-perusteet viestinnän ammattilaisille (2 pv)
Corellia Helsinki järjestää nyt koulutuksen:

HTML- ja CSS-perusteet viestinnän ammattilaisille (2 pv)

27.-28.05.2019, Corellia Helsinki, Helsinki Vuorikatu 20 A, Helsinki 30 syyskuun, 2018 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

HTML5 ja CSS3 on sähköisen viestinnän uusi musta. Lingua franca, jolla toteutetaan niin julkaisut kuin sovelluksetkin. Useissa työtehtävissä menestyminen edellyttää HTML:n hallintaa ainakin perustasolla. Erityisen tärkeää HTML- ja CSS-tekniikoiden tunteminen on kaikille sisällöntuottajille, viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisille.

Jos luulet, että työkalut, sisällönhallintajärjestelmä tai kellarikerroksen koodarit kyllä hoitavat koodin puolestasi, on aika herätä tähän päivään. Tekniikan perusteet on osattava vaikka vain ymmärtääkseen designerina mitä toteutus edellyttää. Ymmärtämällä HTML-koodia et voi kuin voittaa; helpotat sisällöntuotantoa tai tehosta suunnittelua. Kaiken takana on koodi!

HTML perusteiden kurssi verkkojulkaisijoille
Tämä kurssi on tarkoitettu kaikille
, jotka voivat työssään tarvita webissä julkaisemista, mutta tekniikat eivät ole vielä tuttuja. Useimmille riittää osaamiseksi ”turisti-italia” -tasoinen ymmärrys, mikä on helppo saavuttaa. Tällä kurssilla opit kaiken olennaisen HTML:n ja CSS:n uusimmistakin ominaisuuksista.

Tällä kurssilla opit mm.
• Miten web toimii ja selain näyttää sivun
• Rakentamaan verkkosivun käyttäen HTML-elementtejä oikein
• Asemoimaan sisällön sivulle
• Toteuttamaan mobiililaitteissakin toimivat verkkosivut
• Muotoilemaan ulkoasua CSS-tyyleillä
• Websuunnittelun ja käytettävyyden perusteita.

HTML- ja CSS-perusteet on helppo oppia

Ymmärtämällä tekniikan toiminnan ja perusteet voi hyvällä mielellä ylläpitää verkkosisältöä, tuottaa uutta tai vaikkapa suunnitella verkkosivuja. Ei tarvitse pelätä muutosten rikkovan sivustoa ja osaa jopa korjata mahdolliset viat itse. Suunnittelijoille tekniikan osaaminen antaa parhaan näkemyksen tehdä oikeita suunnitteluratkaisuja ja keskustella toteutuksesta vastaavien koodarien kanssa. Elämä helpottuu.

Kurssin sisältö soveltuu erityisen hyvin mm. sisällöntuottajille, viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisille, mainonnan tekijöille, graafisille suunnittelijoille ja ylipäätään kaikille, jotka suunnittelevat verkkosivuja, niiden sisältöä tai toteuttavat niitä.

Tälle kurssille riittää innokas ja peloton asenne tutustua tekniikkaan. Sinun ei tarvitse olla kirjoittanut mitään ”koodia” aiemmin. Kokenut kouluttajasi luotsaa sinut aivan alkeista ensimmäisen kokonaisen sivustosi toteuttajaksi. Kouluttajallasi, Kari Selovuolla, on kyky ”puhua” koodia suomenkielellä.

Asiantuntija:
Kari Selovuo
. Kari on pitkän linjan kouluttaja; oli kyseessä sitten tekninen toteutus tai sisällöntuotanto. Karin tausta on sovelluskehitystyössä. Kouluttamisen ja konsultoinnin ohella Kari tekee web-toteutuksia asiakkaille. Käytännön kokemus ja tiedon ajantasaisuus takaa onnistuneen konsultaation ja koulutuksen. Sitä paitsi – Kari osaa puhua koodia suomeksi! Niin että asiat ymmärtää ihan maallikkotekijäkin.

SISÄLTÖ

Webin rakenneosat
• HTML
• CSS
• Webin toimintamalli

HTML-kieli
• HTML:n nykytila ja versiot
• HTML-sivun rakenne
• Elementtien tyypit ja käytös: block vs. inline
• Miten selain piirtää sivun
• Erilaiset selaimet ja niiden erot

HTML-sivun otsikkotiedot

• Äänet verkkosivuilla

Lomakkeet
• Lomakesuunnittelusta
• Lomakekentät: valitse oikea input-tyyppi syötekentäksi
• Lomakkeiden muotoilut, CSS

CSS-tyylit muotoiluun
• CSS-tyylien syntaksi
• Sivun sisällön asemointi
• Kirjoita CSS-tyylisi oikein, välty ylläpito-ongelmilta
• CSS:n uudet ominaisuudet
• Animaatioita tyyleillä

Toiminnallisuutta sivuille
• Täytyykö osata ohjelmoida; valmiita ratkaisuja helposti käyttöön
• Sudenkuoppia, joita välttää

Sivuston julkaisu
• Sivuston julkaisuprosessi
• Hyviä työkaluja ja resursseja sivujen suunnittelijoille ja tekijöille

Corellia Helsinki Oy
Vuorikatu 20 A
Helsinki

27.-28.05.2019 klo 09.00-16.00

940 eur
+ alv 24 %.

Peruutusehdot:
Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.