Hyvinvointia ilman jonoja (1 pv)
Aalto EE järjestää nyt koulutuksen:

Hyvinvointia ilman jonoja (1 pv)

01.11.2023, Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki Runeberginkatu 14-16, Helsinki 22 toukokuun, 2023 Sampo Korppoo

Itsensä kehittäminen , Johtaminen ja esihenkilotaidot

Haasta perinteisiä johtamistapoja ja tule luomaan uudenlaista hyvinvointialuetta

Jonojen poistaminen maksaa vähemmän kuin niiden aiheuttamat kustannukset

Miten olemassa olevilla resursseilla saadaan nostettua tuottavuutta ja samalla lyhennettyä jonoja? Hoitotyö ja asiakaspalvelu Suomessa osataan erinomaisesti, mutta onko johtamiskäytännöissä uudistamisen varaa?

Vain omaan tekemiseensä keskittyminen johtaa osittaisoptimointiin. Kokonaisuuden näkemättä jättäminen tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Siiloutuminen ja osittaisoptimointi tunnistetaan ilmiöinä lähes missä tahansa organisaatiossa. Ne hidastavat prosessien läpimenoaikaa, jolloin asiakas ei saa haluamaansa tuotetta tai palvelua ajoissa.

Organisaatioissa tavoitellaan tuottavuutta erilaisten johtamisoppien avulla. Silti jonoja esiintyy ja asiakas joutuu odottamaan. Jonot ovat perinteisesti johdetun siilomaisen organisaation sisäänrakennettu ominaisuus. Odottaminen eli jono tuottaa aina kustannuksia jollekin. Siilokohtaisen tuottavuuden tavoittelu johtaa osittaisoptimointiin. Se ei puolestaan palvele kokonaisuuden etua, vaan siitä eroon pääseminen ja läpimenoajan lyhentäminen edistävät parhaiten kokonaistuottavuutta. Itse palvelun tuottaminen ei välttämättä vie paljon aikaa, vaan hidasteita aiheuttaa prosessissa esiintyvä hukka ja vaihtelu.

Hyvinvointia ilman jonoja -koulutuksessa opit, mistä siiloutuminen ja osittaisoptimointi johtuvat, mitä niistä seuraa ja miten syistä ja seuraamuksista päästäisiin eroon. Opit, miten on mahdollista vähentää jonoja ja samalla saavuttaa terveyshyötyjä olemassa olevia resursseja paremmin hyödyntäen.

– sote-alan johtajat
– esihenkilöt
– päättäjät

Kouluttajat
Paulus Torkki
toimii terveydenhuollon tuotantotalouden apulaisprofessorina Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa. Hänen erityisosaamisalueitaan ovat mm. sosiaali- ja terveyspalveluiden johtaminen, palveluprosessien kehittäminen, tuotantotaloudelliset menetelmät (esim. Lean, prosessianalyysit), suorituskyvyn mittaaminen ja kustannusvaikutusten analysointi.

Torkilla on takana monipuolinen työura sosiaali- ja terveydenhuollon toimialalla vuodesta 2003 lähtien. Aikaisemmin hän on toiminut mm. Datawell Oy:n liiketoimintajohtajana sekä Aalto-yliopistossa tutkimusjohtajana. Torkki on toiminut asiantuntija-, myynti-, sekä projektien ja liiketoiminnan johtamistehtävissä Suomen lisäksi mm. Ruotsissa, Hollannissa, Sveitsissä, Saksassa ja Englannissa. Asiantuntijatehtävät ovat keskittyneet tuotantotalouden menetelmien tutkimiseen ja soveltamiseen terveys- ja sosiaalipalveluissa.

Hannu Vierimaa on toiminut vuodesta 1999 liikkeenjohdon ja prosessijohtamisen konsulttina ja kouluttajana perustamassaan Processman Oy:ssä. Hänellä on lähes 20 vuoden kokemus prosessien kehittämisestä eri toimialoilla sekä julkisella että yksityisellä sektorilla.

Vierimaan erityisosaamisalueita ovat mm. prosessijohtaminen, globaalit poikkitoiminnalliset liiketoimintaprosessit, globaalin kysyntäketjun johtaminen, strateginen johtaminen ja suorituksen mittaamisen menetelmät.

Ennen oman yrityksen perustamista Vierimaa toimi Nokia-yhtymässä eri linjavastuissa 1983-1994, johti Nokia-yhtymän Business Process Development -ryhmää 1995-96, oli jäsen Nokia Mobile Phonesin globaalissa logistiikan ydinryhmässä 1996-1997 sekä vastasi globaalisti Nokia Mobile Phonesin varaosalogistiikasta 1997-1998.

Sisältö ja aikataulu (alustava aikataulu)

8.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00 Mitä tavoitellaan? Terveyshyötyjä vai säästöjä?
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuotannonohjaus, strategia ja tuottavuus

11.45 Lounas

12.30 Siiloutumisen tuottamat ongelmat ja niiden ratkaisut
Kustannustehokkaat palvelut, prosessit ja toimintamallit

14.00 Tauko

14.20 Case

15.30 Päätöspuheenvuoro ja keskustelua

16.00 Koulutus päättyy

Aalto-yliopisto Töölö, Runeberginkatu 14-16, 00100 Helsinki

1.11.2023

Mikäli Asiakas peruuttaa osallistumisensa valmennusohjelmaan 15-21 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 20 % Palvelun hinnasta. Peruutuksen tapahtuessa 8-14 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 50 % Palvelun hinnasta. Jos peruutus tapahtuu tämän jälkeen tai peruutusilmoitus jää kokonaan tekemättä, veloitetaan Asiakkaalta koko osallistumismaksu.

Ilmoittaudu ohjelmaan 18.10.2023 mennessä!