Ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)

22.09.2020, Webinaari , Webinaari 1 syyskuun, 2020 Sampo Korppoo

Ympäristö

Ilmastoon ja energiaan liittyvä sääntely kehittyy voimakkaasti.

Miten Pariisin ilmastosopimus uusine täytäntöönpanosääntöineen ja sen täytäntöönpano EU:n 2030 ilmasto- ja energiapaketin puitteissa vaikuttavat suomalaisyritysten toimintaan? Millä tavoin EU:n uusi sääntely muuttaa sähkömarkkinoiden sääntelyä? Entä mikä on EU:n päästökauppasääntelyn tilanne, ja miten sitä voitaisiin jatkossa kehittää? Hiilinielut: miten niitä säännellään EU:ssa ja miksi?
Ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaispäivä kokoaa asiantuntijat ajankohtaisten teemojen äärelle. Päivän aikana perehdytään uudistuksiin ja niiden vaikutuksiin näkökulmista, jotka kiinnostavat erityisesti teollisuusyritysten johtoa ja asiantuntijoita sekä toimialan parissa työskenteleviä juristeja.

Puheenvuorojen aiheita:
– Edistystä eri tasoilla. Katsaus ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaisin teemoihin kansainvälisellä, EU:n ja kansallisella tasolla.
– EU:n energian talvipaketti ja keskeiset muutokset sähkömarkkinoiden sääntelyyn.
– Päästökauppasääntely ja muutokset päästökauppakaudelle 2021—2030.
– Energiayhtiön näkemyksiä päästökaupan kehittämisestä.
– Ilmasto, metsänielut ja EU:n LULUCF-asetus.
– Suomen metsien vertailutason määrittäminen.

– ympäristöoikeuteen erikoistuneille lakimiehille
– teollisuusyritysten johdolle, lakimiehille, ympäristö- ja laatupäälliköille sekä muille asiantuntijoille
– ympäristöalan päättäjille ja virkamiehille
– muille ympäristöoikeuden asiantuntijoille, jotka haluavat päivittää tietonsa ympäristösääntelyn tilanteesta

Kouluttajat:
Kati Kulovesi
, OTT, kansainvälisen oikeuden professori, Itä-Suomen yliopisto
Kati Kulovesi on Itä-Suomen yliopiston kansainvälisen oikeuden professori, Ilmasto-, energia- ja ympäristöoikeuden keskuksen CCEELin toinen johtaja sekä Suomen ilmastopaneelin jäsen. Hän on valmistunut OTM:ksi Helsingistä ja väitellyt oikeustieteen tohtoriksi London School of Economics ja Political Sciencessa erikoistuen kansainväliseen talous- ja ympäristöoikeuteen. Kati on seurannut kansainvälisiä ilmastoneuvotteluja ja EU:n ilmasto-oikeuden kehitystä lähes 20 vuotta konsultoiden Maailmanpankkia, Euroopan komissiota, YK:ta, Pohjoismaiden neuvostoa, valtioneuvostoa, ympäristö- ja ulkoministeriöitä sekä useita muita tahoja ilmastoasioissa.

Seita Romppanen, yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto
OTT Seita Romppanen toimii kansainvälisen ympäristöoikeuden yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksella CCEEL-tutkimuskeskuksessa.

Kaisa Huhta, OTT, tutkija, Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos ja ympäristö-, ilmasto- ja energiaoikeuden keskus
Kaisa Huhta on tutkija Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitoksella ja ympäristö-, ilmasto-, ja energiaoikeuden keskuksessa (www.uef.fi/cceel). Hänen tutkimuksensa ja julkaisunsa keskittyvät eurooppalaiseen ja kansainväliseen energiaoikeuteen, ja erityisesti Euroopan unionin sähkömarkkinoiden sääntelyyn. Lisäksi Huhta toimii energiaoikeuden kansainvälisissä konsulttitehtävissä.

Pekka Salomaa, johtaja, energiamarkkinat, Energiateollisuus ry
Pekka Salomaa on varatuomari, agronomi ja MBA. Hän on toiminut neljännesvuosisadan energia-alan järjestöissä, ensin oikeudellisissa tehtävissä. Nykyisin hän vastaa Energiateollisuus ry:ssä energiamarkkinoiden (sähkö-, lämmitys- ja kaasumarkkinat) edunvalvonnasta.

Mikko Paloneva, erityisasiantuntija, työ- ja elinkeinoministeriö
Mikko Paloneva työskentelee EU:n päästökaupan ja YK:n ilmastoneuvotteluiden parissa työ- ja elinkeinoministeriön energiaosastolla. Päästökaupan osalta hän hoitaa sekä kansallista toimeenpanoa että EU-lainsäädäntöön vaikuttamista. Vuonna 2018 Mikko valmisteli laajan hallituksen esityksen päästökauppalain muuttamisesta, jolla valmistaudutaan seuraavaan päästökauppakauteen. Mikolla on lähes 10 vuoden työkokemus energia-alalta ja ilmastonmuutoksen hillinnästä Suomessa, Kiinassa ja Vietnamissa.

Aleksi Lehtonen, apulaisprofessori, Luonnonvarakeskus

Kari Kankaanpää, Ilmastoasioiden päällikkö, Fortum Oyj

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako, aamukahvi

9:00 Tervetuloa Ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaispäivään!

9:10 Edistystä eri tasoilla. Katsaus ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaisin teemoihin kansainvälisellä, EU:n ja kansallisella tasolla.

Kati Kulovesi, kansainvälisen oikeuden professori, Itä-Suomen yliopisto

10:20 Tauko

10:30 EU:n energian talvipaketti ja keskeiset muutokset sähkömarkkinoiden sääntelyyn
Kaisa Huhta, tutkija, Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos ja ympäristö-, ilmasto- ja energiaoikeuden keskus

11:15 Kommenttipuheenvuoro
Pekka Salomaa, johtaja, energiamarkkinat, Energiateollisuus ry

11:45 Lounas

12:45 Päästökauppasääntely ja muutokset päästökauppakaudelle 2021—2030
Mikko Paloneva, erityisasiantuntija, työ- ja elinkeinoministeriö

13:25 Energiayhtiön näkemyksiä päästökaupan kehittämisestä
Kari Kankaanpää, Ilmastoasioiden päällikkö, Fortum Oyj

14:10 Kahvitauko

14:30 Ilmasto, metsänielut ja EU:n LULUCF-asetus
Seita Romppanen, yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto

15:10 Suomen metsien vertailutason määrittäminen
Aleksi Lehtonen, apulaisprofessori, Luonnonvarakeskus

15:45 Koonti ja loppukeskustelu

16:00 Ajankohtaispäivä päättyy

Verkossa

tiistai 22.09.2020

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 490 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 390 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)