Ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)

26.09.2019, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 24 syyskuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto , Ympäristö

Ilmastoon ja energiaan liittyvä sääntely kehittyy voimakkaasti.

Miten Pariisin ilmastosopimus uusine täytäntöönpanosääntöineen ja sen täytäntöönpano EU:n 2030 ilmasto- ja energiapaketin puitteissa vaikuttavat suomalaisyritysten toimintaan? Millä tavoin EU:n uusi sääntely muuttaa sähkömarkkinoiden sääntelyä? Entä mikä on EU:n päästökauppasääntelyn tilanne, ja miten sitä voitaisiin jatkossa kehittää? Hiilinielut: miten niitä säännellään EU:ssa ja miksi?
Ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaispäivä kokoaa asiantuntijat ajankohtaisten teemojen äärelle. Päivän aikana perehdytään uudistuksiin ja niiden vaikutuksiin näkökulmista, jotka kiinnostavat erityisesti teollisuusyritysten johtoa ja asiantuntijoita sekä toimialan parissa työskenteleviä juristeja.

Puheenvuorojen aiheita:
– Edistystä eri tasoilla. Katsaus ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaisin teemoihin kansainvälisellä, EU:n ja kansallisella tasolla.
– EU:n energian talvipaketti ja keskeiset muutokset sähkömarkkinoiden sääntelyyn.
– Päästökauppasääntely ja muutokset päästökauppakaudelle 2021—2030.
– Energiayhtiön näkemyksiä päästökaupan kehittämisestä.
– Ilmasto, metsänielut ja EU:n LULUCF-asetus.
– Suomen metsien vertailutason määrittäminen.

– ympäristöoikeuteen erikoistuneille lakimiehille
– teollisuusyritysten johdolle, lakimiehille, ympäristö- ja laatupäälliköille sekä muille asiantuntijoille
– ympäristöalan päättäjille ja virkamiehille
– muille ympäristöoikeuden asiantuntijoille, jotka haluavat päivittää tietonsa ympäristösääntelyn tilanteesta.

Kouluttajat:
Kaisa Huhta, tutkija, Itä-Suomen yliopiston oikeustieteiden laitos ja ympäristö-, ilmasto- ja energiaoikeuden keskus
Kari Kankaanpää, Ilmastoasioiden päällikkö, Fortum Oyj
Kati Kulovesi, kansainvälisen oikeuden professori, Itä-Suomen yliopisto (ajankohtaispäivän puheenjohtaja)
Aleksi Lehtonen, apulaisprofessori, Luonnonvarakeskus
Mikko Paloneva, erityisasiantuntija, työ- ja elinkeinoministeriö
Seita Romppanen, yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto
Pekka Salomaa, johtaja, energiamarkkinat, Energiateollisuus ry

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako, aamukahvi

9:00 Tervetuloa Ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaispäivään!

9:10 Edistystä eri tasoilla. Katsaus ilmasto- ja energiaoikeuden ajankohtaisin teemoihin kansainvälisellä, EU:n ja kansallisella tasolla.

Kati Kulovesi, kansainvälisen oikeuden professori, Itä-Suomen yliopisto

10:20 Tauko

10:30 EU:n energian talvipaketti ja keskeiset muutokset sähkömarkkinoiden sääntelyyn

11:15 Kommenttipuheenvuoro
Pekka Salomaa, johtaja, energiamarkkinat, Energiateollisuus ry

11:45 Lounas

12:45 Päästökauppasääntely ja muutokset päästökauppakaudelle 2021—2030
Mikko Paloneva, erityisasiantuntija, työ- ja elinkeinoministeriö

13:25 Energiayhtiön näkemyksiä päästökaupan kehittämisestä
Kari Kankaanpää, Ilmastoasioiden päällikkö, Fortum Oyj

14:10 Kahvitauko

14:30 Ilmasto, metsänielut ja EU:n LULUCF-asetus
Seita Romppanen, yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto

15:10 Suomen metsien vertailutason määrittäminen
Aleksi Lehtonen, apulaisprofessori, Luonnonvarakeskus

15:45 Koonti ja loppukeskustelu

16:00 Ajankohtaispäivä päättyy

Crowne Plaza Hesperia, Mannerheimintie 50, Helsinki

torstai 26.09.2019 klo 9:00-16:00

Webinaari: 690 euroa /hlö + alv 24 %, lisäosallistuja webinaariin samasta organisaatiota edullisesti 200 euroa /hlö + alv 24 %.

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton etuhinta -20 %.

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.