Immateriaalioikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Immateriaalioikeuden ajankohtaispäivä (1 pv)

30.10.2019, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 17 lokakuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto

Miten tekijänoikeusdirektiivit implementoidaan kansalliseen lainsäädäntöömme? Miten immateriaalioikeudet pystyvät vastaamaan 3D-tulostamisen tuomiin haasteisiin? Miten varaudut Brexitin tuomiin muutoksiin tavaramerkkien ja mallioikeuden osalta?

Tekijänoikeusdirektiivit ovat herättäneet paljon keskustelua puolin ja toisin. Ajankohtaispäivän aluksi Viveca Still Opetus- ja kulttuuriministeriöstä kertoo direktiivien kansallisesta implementointiprosessista. Tämän jälkeen siirrämme katseemme 3D-tulostamiseen, jonka myötä teolliset ja taloudelliset arvoketjut muuttuvat immateriaalioikeudellisten muutosten mukana. Tomi Nokelainen Framery Oy:stä ja Pekka Ketola 3DStep Oy:stä kertovat meille, miten 3D-tulostaminen haastaa perinteisen ajattelun immateriaalioikeuksien osalta.

Uutta kehitystä kuvaa myös palvelumuotoilun kehittyminen. Nykypäivänä hyvä palvelu on entistä arvokkaampaa ja sen myötä palvelumuotoilu ja kiinnostus sen tulosten suojaamiseen on nostanut suosiotaan. Kari-Pekka Syrjä ICapital Oy:stä avaa palvelumuotoilun tulosten suojaamisen saloja. Ajankohtaispäivän lopuksi Hanna-Maija Elo Properta Asianajotoimisto Oy:stä ja Riikka Tähtivuori Elinkeinoelämän keskusliitosta käyvät läpi tavaramerkkien ja mallioikeuden osalta Brexitin vaikutuksia sekä viimeisintä oikeuskäytäntöä.

Näitä ajankohtaisia aiheita käsitellään johtavien asiantuntijoiden johdolla immateriaalioikeuden ajankohtaispäivässä. Koulutuksessa pureudumme käytännönläheisesti puhuttaviin aiheisiin päivän puheenjohtajan Hanna-Maija Elon ohjaamana. Tule ajankohtaispäivään kuulemaan viimeisimmät puheenaiheet ja verkostoitumaan muiden immateriaalioikeusosaajien kanssa!

Päivän asiantuntijoita:
Hanna-Maija Elo
, Properta Asianajotoimisto Oy
Viveca Still, Opetus- ja kulttuuriministeriö
Satu Kangas, Medialiitto
Tomi Nokelainen, Framery Oy
Pekka Ketola, 3DStep Oy
Kari-Pekka Syrjä, ICapital Oy

Ajankohtaispäivä on suunnattu immateriaalioikeuden parissa työskenteleville lakimiehille, virkamiehille, asiantuntijoille ja alan konsulteille.

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamiainen

9:00 Tervetuloa Edilex Pro -seminaariin!

9:05 Lainsäädäntökatsaus immateriaalioikeudellisiin muutoksiin

9:30 EU:n tekijänoikeusdirektiivien kansallinen toimeenpano

Viveca Still, Tekijänoikeusneuvos, Opetus- ja kulttuuriministeriö

10:15 Kommenttipuheenvuoro

Satu Kangas, johtaja, Medialiitto

10:30 Kommenttipuheenvuoro

10:45 Tauko

11:00 3D-tulostus ja immateriaalioikeudet: mikä muuttuu ja mikä ei?

– 3D-tulostus ilmiönä: 3D-mallit, STL-tiedostot sekä muut tulostamiseen liittyvät termit, ilmiöt ja osapuolet
– 3D-tulostuksen mahdollistamat muutokset teollisissa, taloudellisissa ja logistisissa arvoketjuissa
– Immateriaalioikeuksien rooli ja tulkinnat 3D-tulostuksen tuomien muutosten myötä
– Kummajaiset (Outliers) haastavat perinteiset toimintamallit
Tomi Nokelainen, DI, TkT, patenttiasiamies, IPR manager, Framery Oy

Pekka Ketola, FT, toimitusjohtaja, 3DStep Oy

12:15 Lounas

13:15 Miten suojata palvelumuotoilun tuloksia?

– Mistä palvelut muodostuvat?
– Mitä elementtejä palveluista voidaan suojata ja millä immateriaalioikeuksilla?
Kari-Pekka Syrjä, OTT, founder, IPR-juristi ICapital Oy

14:00 Tauko

14:15 Ajankohtaista tavaramerkkien ja mallioikeuden saralla

Brexit
– Mitä muutoksia Brexit aiheuttaa?
– Miten turvaat yksinoikeutesi Brexitin toteutuessa?
Oikeuskäytäntöä Suomesta ja EUIPO:sta
Riikka Tähtivuori, Elinkeinoelämän keskusliitto

Hanna-Maija Elo, asianajaja, tavaramerkkiasiamies, varatuomari, partner, Properta Asianajotoimisto Oy

15:45 Koonti ja loppukeskustelu

16:00 Immateriaalioikeuden ajankohtaispäivä päättyy

Crowne Plaza Helsinki-Hesperia, Mannerheimintie 50, Helsinki

keskiviikko 30.10.2019 klo 9:00-16:00

Webinaari: 690 euroa + alv. 24% /hlö, lisäosallistuja webinaariin samasta organisaatiota edullisesti 200 euroa + alv. 24% /hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

Viimeinen ilmoittautumispäivä 16.10.2019