Innovaatiot ja ekosysteemit (1 pv)
Aalto EE järjestää nyt koulutuksen:

Innovaatiot ja ekosysteemit (1 pv)

15.08.2023, Aalto-yliopisto Töölö, Helsinki Runeberginkatu 14-16, Helsinki 4 kesäkuun, 2023 Sampo Korppoo

Innovaatiot ja tuotekehitys , Ympäristö

Löydä uusia nousevia edistyksellisiä ratkaisuja, tuotteita tai keksintöjä

Pandemiasta on tuskin selvitty, kun jo naapurissa myllertää sota ja maailmaa uhkaa talouskriisi. Kotimaassa tuskaa tuo kansan ikääntyminen, julkinen velkaantuminen ja työvoiman kohtaanto-ongelma. Tarvitaan uusia, radikaalejakin keinoja ja mieluiten nopeasti.

Olemme olleet tienhaarassa monesti ennenkin ja kuitenkin olemme osanneet sopeutua olosuhteiden tuomiin haasteisiin – usein luomalla käytännön tarpeista nousevia edistyksellisiä ratkaisuja, tuotteita tai keksintöjä.

Suomi oli vielä 100 vuotta sitten köyhä, siitä olemme nousseet maailman rikkaimpien, kehittyneimpien ja onnellisimpien kansojen joukkoon. Tämä on johtunut panostuksestamme osaamiseen, tuotekehitykseen ja innovaatioihin. Nämä samat asiat takaavat yritysten menestyksen ja kilpailukyvyn myös jatkossa.

Uudet tuotteet, palvelut ja liiketoimintamallit vaativat sekä laajaa että syvää, monialaista osaamista. Tätä osaamista on harvalla riittävästi ja sen hankkiminen omaan yritykseen on hidasta ja kallista. Tehokas yhteistyö yli yritys- ja toimijarajojen on välttämätöntä. Löyhästi verkottunutta, tehtäväsuuntautunutta, luottamukseen ja osallistujien toisiaan täydentävään osaamiseen perustuvaa yhteistyörakennetta kutsutaan usein ekosysteemiksi.

Innovaatioekosysteemit ovat hyvä alusta ratkoa tulevaisuuden visaisia haasteita, jotka vaativat monialaisempaa ja -tieteisempää osaamista. Innovaatioekosysteemeissä toimijat kehittävät tavoitteellisesti yhdessä ratkaisuja ja sitä kautta uutta, kaikkia hyödyttävää liiketoimintaa.

Koulutus sopii hyvin yrityksen liiketoiminnan johdolle sekä innovaatio- ja TKI-toiminnoista vastaaville ja niitä kehittäville henkilöille.

Kouluttaja
Jari Laine

TkT Jari T.A. Laine on Aalto-yliopiston Kemiantekniikan korkeakoulusta irtautuneen LignoSphere Company Oy:n toinen perustaja ja toimitusjohtaja.

Tätä ennen hän oli Aalto-yliopiston Kemiantekniikan korkeakoulun Senior Innovation Advisor, joka vastasi biotuotteiden innovaatioiden kaupallistamisesta ja arvoketjusuunnittelusta, mm. Ioncell® ja LignoSphere™.

Hänellä on yli 20 vuoden teollisuusjohtajakokemus Nokialta ja Fiskarsilta sekä 10 vuoden tutkimusprojekteista ja luennoinnista Aalto-yliopistossa, Aalto EE:ssä ja Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Laineella on erityisesti kiinnostusta ja kokemusta innovaatioprosesseista ja innovaatioiden kaupallistamisesta sekä käytännön kokemusta alueellisten sekä paikallisten innovaatioverkostojen edistämisestä. Muita osaamisalueita : tiimin rakentaminen ja johtaminen, muutoksenhallinta, strategian luominen ja toteutus.

Jari T.A.Laine väitteli tekniikan tohtoriksi vuonna 2019. Väitöskirjassa keskityttiin luomaan ja johtamaan satunnaisia yritysten välisiä innovaatioverkostoja.

Hyödyt
– Opit ymmärtämään ja päivität tietämystäsi, miten innovaatiot syntyvät
– Tutustut tuloksellisen innovaatiotoiminnan keskeisiin tekijöihin ja innovaatioverkostojen luomiseen
– Osaat kehittää organisaation innovaatiotoimintaa
– Saat työkaluja rakentaa, koordinoida ja johtaa innovaatioekosysteemejä
– Vahvistat organisaatiosi kilpailukykyä

Aalto-yliopisto Töölö, Runeberginkatu 14-16, 00100 Helsinki

15.8.2023

Mikäli Asiakas peruuttaa osallistumisensa valmennusohjelmaan 15-21 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 20 % Palvelun hinnasta. Peruutuksen tapahtuessa 8-14 vrk ennen valmennusohjelman alkua, veloitetaan Asiakkaalta 50 % Palvelun hinnasta. Jos peruutus tapahtuu tämän jälkeen tai peruutusilmoitus jää kokonaan tekemättä, veloitetaan Asiakkaalta koko osallistumismaksu.

Ilmoittaudu ohjelmaan 1.8.2023 mennessä!