Intensiivinen Minitab-etäkoulutus (1 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Intensiivinen Minitab-etäkoulutus (1 pv)

07.10.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 16 elokuun, 2022 Sampo Korppoo

Palaute aikaisemmista koulutuksista:

• "Sain paljon uusia ajatuksia!"

• "Kiitos asintuntevasta, intensiivisestä ja jouhevasta minitabin mahdollisuuksiien esittelystä."

Tutustu tilastolliseen ajatteluun, datan analysointiin ja prosessien mallintamiseen Minitab-ohjelman avulla etänä!

Olet sitten aloittelija tai omaat jo jonkin verran kokemusta Minitabin käytöstä, aina on varaa parantaa. Kurssin tarkoitus on opettaa ohjelmiston käytön perusteet tehokkaasti ja nopeasti. Intensiivikurssilla keskitymme yleisimpien analyysityökalujen käyttöön reaalimaailman esimerkkien kautta. Painopiste on siis käytännön tekemisessä eikä teoriassa. Esimerkkien kautta osallistujien on helppo soveltaa oppimaansa omiin päivittäisiin ongelmiinsa, ja osallistujien on mahdollista lähettää etukäteen omaa dataansa käytettäväksi kurssilla tehtävissä analyyseissä.

Dataperusteinen päätöksenteko on nykyaikaisen johtamisen ja päätöksenteon perusoletus, mutta miten dataa pitää analysoida, jotta päätökset ovat tilastollisesti päteviä? Miten päätökset voidaan perustella graafisesti ja tilastollisesti ja miten ne esitetään ymmärrettävässä muodossa? Toimit sitten teollisuudessa, palvelusektorilla, terveydenhuollossa, tukku- ja vähittäiskaupassa tai vaikka pankki- ja rahoitusalalla, Minitab on tehokas työkalu datan analysointiin täysin toimialasta riippumatta.

Intensiivipäivän tarkoituksena on johdattaa Minitabin käyttöön ja tuoda ajatuksia tilastollisen ajattelun ja työkalujen soveltamisesta päivittäiseen työhön prosessien kehittämisessä ja parantamisessa. Koulutus soveltuu asiasta kiinnostuneille tai kertaukseksi asian ympärillä joskus painineille.

Minitab haltuun!
    Ota tehokkaasti Minitab-ohjelmisto haltuun etänä. Opi miten voisit hyödyntää tilastollista-ajattelua, -työkaluja ja analyysejä prosessien kehittämisessä. Miten dataa pitäisi käsitellä ja mitä siitä voisi saada irti?

Minitab-ohjelmisto
    Koulutuksessa käytetään Minitab-ohjelmistoa. Minitabista voi käyttää ilmaista 30-päivän täysiversiota, joten ohjelmistoa ei tarvitse koulutusta varten ostaa.

Aiempaa osaamista ei vaadita
    Sinulla ei tarvitse olla aiempaa käyttökokemusta Minitab-ohjelmistosta. Saat kuvan ohjelman perusperiaatteista sekä sen mahdollisuuksista datan analysoinnissa ja prosessien kehittämisessä.

Kouluttaja:
    Kimmo Liuksiala
    , diplomi-insinööri (tehoelektroniikka)

Kimmo Liuksiala on valmistunut tehoelektroniikan diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta. Kimmolla on monipuolinen kokemus teollisuudesta, logistiikasta sekä huolto-/palvelusektorilta.

Merkittävät työtehtävät
    – Quality Knowhow Karjalainen Oy 2021-, kouluttaja ja konsultti
    – Posti Oy 2018-2021, Operational Excellence Manager
    – SEW-Eurodrive Oy 2007-2018, Projektipäällikkö (jatkuva parantaminen ja laatu)

Kokemus
    – Lean / TPS
    – Tilastolliset menetelmät / Minitab / Six Sigma
    – SPC
    – Theory of Constraints
    – Systeemiajattelu / kompleksisuus

9:00 Aloitus ja johdanto
    – Johdanto tilastollinen ajatteluun ja päätöksenteko datan avulla
    – Minitab-ohjelmiston peruskäyttö
    – Navigointi ja datan tuonti
    – Graafien ja analyysien tekeminen
    – Datatyypit ja vaadittava rakenne
    – Assistantin mahdollisuudet
    – Johdatus graafisiin datan analysoinnin menetelmiin
    – Jakaumien kuvaaminen histogrammilla ja hajontakuvioilla
    – Aikasarjat ja vaihtelun ymmärtäminen ohjauskorttien avulla

12:00 Lounastauko

13:00 Tilastollinen prosessin ohjaus (SPC) ja satunnaisuuden ymmärtäminen
    – Demonstraatio ja datan keräys
    – Ohjauskorttien yleisimmät tyypit ja niiden käyttö

14:00 Prosessien mallintaminen – miksi?
    – Korrelaatio ja yksinkertainen lineaarinen regressio
    – Usean muuttujan regressiomallin rakentaminen ja mallin ehdot
    – Monimuuttujakokeet ja aktiivisen datankeruun rooli mallintamisessa
    – Kertaus, loppukeskustelu ja kysymykset

16:00 Tilaisuuden päätös

Teams-etäkoulutus

7.10.2022

– Hintaan sisältyy koulutusmateriaali, joka postitetaan osallistujille.

Jos tilaisuuteen ilmoitettu henkilö on estynyt saapumasta, voi organisaatio vaihtaa kuluitta osallistujan ilmoittamalla siitä koulutuksen järjestäjälle. Peruutukset tulee tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua.