IPR-päivä – Yrityksen IPR-asiat kuntoon (1 pv)
järjestää nyt koulutuksen:

IPR-päivä – Yrityksen IPR-asiat kuntoon (1 pv)

02.10.2019, Radisson Blu Plaza Hotel, Helsinki Mikonkatu 23, Helsinki 18 syyskuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto , Taloushallinto ja verotus

Miksi tämä koulutus on tarpeellinen?
Yrityksillä on usein puutteita IPR-käytännöissä ja niihin liittyvissä sopimuskäytännöissä ja joskus yritys voi altistua jopa tiedostamatta merkittävillekin sopimusriskeille. Usein sopimuksia ja yhteistyösuhteita hoidetaan puutteellisilla sopimusehdoilla.

Toisinaan sopimusehdoissa ei ole pohdittu riittävästi immateriaalioikeuksia ja niiden merkitystä. Yrityksillä on usein tarvetta kehittää IPR-ehtoihin liittyviä sopimuskäytäntöjä ja näin välttää liiketoimintaan liittyviä, usein merkittäviäkin riskejä.

Tässä koulutuksessa opit olennaiset asiat yritysten IPR-oikeuksista ja IPR-riskien hallinnasta:
– Koulutuksessa käsitellään immateriaalioikeuksia ja opastetaan osallistujia laatimaan oikeanlainen IPR-strategia yritystoiminnassa.
– Tavoitteena on opastaa osallistujat tunnistamaan yrityksen IPR-oikeudet ja ja näin auttaa yrityksiä menestymään oikealla IPR-strategialla.
– Opitaan käyttämään oikeanlaisia sopimusehtoja ja näin välttämään immateriaalioikeuksiin liittyviä sopimusriskejä.
– Koulutuksessa käydään läpi käytännön oikeustapauksia ja tehdään harjoituksia erilaisista IPR-oikeuksista sekä käsitellään eri sopimuksia ja niiden tavanomaisia IPR-ehtoja.

Käytännönläheinen koulutus on tarkoitettu yritysten IPR-asioista vastaaville henkilöille kuten omistajayrittäjille, toimitusjohtajille, talousjohtajille ja myynti- ja ostotehtävissä toimiville henkilöille. Kurssi soveltuu sekä suurille että pienille yrityksille johdatuksena IPR-riskien ja niihin liittyvien sopimusriskien hallintaan.

Tavoite
Koulutuksen tavoitteena on opastaa yrityksiä noudattamaan parempia IPR-käytäntöjä ja niihin liittyviä sopimuskäytäntöjä ja opastaa yritykset välttämään tyypillisimpiä sopimusasioihin liittyviä riskejä ja ongelmatilanteita.

Kouluttajat
Kouluttajina toimivat asianajaja, KTM Petri Nevalainen ja lakimies Ville Vainio Asianajotoimisto Applex Oy:stä. He työskentelevät päivittäin yritysten IPR-asioiden parissa.

09:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:30 Koulutus alkaa
– Ohjelman ja kouluttajien esittely

IPR riskit ja niiden hallinta sopimusehdoilla
– Millaisia IPR-riskejä yritykset kohtaavat ja miten IPR-riskejä hallitaan?
– IPR-oikeudet: tekijänoikeus, tavaramerkki, patentti, mallisuoja

11:00 IPR-oikeudet sopimuksissa
– IPR-ehdot eri sopimuksissa: lisenssisopimukset, IT sopimukset, jakelusopimukset ja tuotekehityssopimukset
– IPR-ehdot yleisissä sopimusehdoissa

11:30 Lounas

12:15 Miten suojata tehokkaasti
– Kuinka immateriaalioikeuksia voi suojata tehokkaasti sopimusehdoilla
– IPR-oikeuksien omistus- ja käyttöoikeudet jaetut IPR-oikeudet – miten niistä tulisi sopia?

13:00 Kahvi

13:15 IPR riidat ja oikeuskäytäntöä
– IPR-loukkaukset
– Mistä riidat yleensä syntyvät – virheiden top 5 – mikä on mennyt ja voi mennä vikaan?
– Katsaus oikeuskäytäntöön
– Käytännön harjoituksia

13:30 Salassapidettävät tiedot, oikeudet tietoon ja tietosuojakysymykset sopimuksissa
– GDPR:n pääkohdat
– Kenellä on oikeus dataan?
– Tietosuojakysymykset sopimuksissa
– Tietosuojasäännösten rikkomisen sanktiot
– Salassapidettävien tietojen suojaaminen
– NDA mallisopimus

15:00 Koulutus päättyy

Radisson Blu Plaza Hotel, Mikonkatu 23, 00100 Helsinki

keskiviikko 2.10.2019

/hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin, lounaan ja kahvit.

Ryhmäetuhinta:
Samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 657 euroa /hlö + alv 24 %,
kolme tai useampia osallistujia: 597 euroa euroa /hlö + alv 24 %

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle.