ITIL® Foundation (3 pv)
Tieturi järjestää nyt koulutuksen:

ITIL® Foundation (3 pv)

06.-08.11.2017, Tieturi Oy, Helsinki Mannerheimintie 15, Helsinki 4 lokakuun, 2017 Sampo Korppoo

Laadunvarmistus , Tieto- ja viestintäteknologia

ITIL on kokoelma IT-palveluiden hallintaan ja tuottamiseen liittyviä prosesseja, jotka on koottu ja kehitetty alan parhaista käytännöistä. ITILin suosio on kasvanut ympäri maailmaa ja myös Suomessa erittäin nopeasti ja sen oppeja sovelletaan jo menestyksekkäästi hyvin monessa IT-organisaatiossa.

Koulutuksessa käydään läpi koko ITIL sisältö kansainvälisten sertifiointivaatimusten mukaisesti. Koulutuksen jälkeen sinulla on perustason ymmärrys keskeisistä ITIL®-käsitteistä. Koulutus antaa myös valmiudet ITIL Foundation – sertifikaatin suorittamiseen. ITIL on AXELOS Limitedin rekisteröimä tavaramerkki. ITIL is a registered trademark of AXELOS Limited. The training is organized in affiliation with Quint.

Kenelle
IT-palvelujen hallinta- ja tuottajaorganisaatioiden asiantuntijoille, jotka tarvitsevat perustiedon ITIListä ja sen käytöstä palvelujen laadun parantamiseksi. Koulutus soveltuu hyvin myös liiketoiminnan asiantuntijoille ja prosessien omistajille, jotka toimivat IT-palveluiden hankkimiseen ja hyödyntämiseen liittyvissä tehtävissä.

Esitiedot
Valmennus ei vaadi esitietoja. Opetuskieli on suomi. Kurssimateriaali on sekä englannin- että suomenkielisenä, osallistujan valinnan mukaan.

Kansainvälinen sertifikaatti
Kolmen päivän koulutuksen aikana käydään läpi koko ITIL:n sisältö kansainvälisten sertifiointivaatimusten mukaisesti. Koulutus antaa hyvät valmiudet ITIL Foundation –sertifikaatin suorittamiseen. Voit suorittaa sertifiointikokeen heti koulutuksen päätteeksi. Testi vaatii erillisen ilmoittautumisen, ja testimaksu 215 eur (+ alv) veloitetaan erikseen. Voit suorittaa sertifiointikokeen valintasi mukaan englanniksi tai suomeksi, ja saat koneellisen testin tuloksen heti. Julkisilla ITIL Foundation -kursseillamme on sertifiointitakuu. Saat koulutuksen aikana maksutta käyttöösi 120 harjoituskysymystä, jotka auttavat sinua valmistautumaan sertifiointikokeeseen. Varaathan siksi omaehtoiseen harjoitteluun yhden illan koulutusjaksoltasi! Olemme niin varmoja opetuksemme laadusta, että lupaamme sinulle uusinnan veloituksetta, jos et läpäise testiä.

Tavoitteet
ITIL-Foundation -kurssin jälkeen sinulla on perustason ymmärrys seuraavista ITIL-käsitteistä:
– palvelujen hallinta (service management)
– palvelujen elinkaari (service lifecycle)
– tärkeimmät ITIL termit ja periaatteet
– tärkeimmät prosessit, roolit ja funktiot
– palvelujen hallintaan liittyvät teknologiat ja arkkitehtuurit

1. päivä

Johdanto ITILiin
– ITILin taustaa, liittymät muihin parhaisiin käytäntöihin ja ISO 20000-standardiin
– Johdanto prosessiajatteluun ja prosessien kehittämiseen.
– Palvelujen hallinta

ITIL – terminologia ja avainkonseptit

Roolit
– Palvelun omistaja, prosessin omistaja, prosessipäällikkö
– RACI -malli

ITIL service lifecycle (palvelujen elinkaari)
– Service design (palvelusuunnittelu)
– Service transition (palvelutransitio)
– Service operation (palvelutuotanto)
– Service strategy (palvelustrategia)
– Continual service improvement (jatkuva palvelun parantaminen)

ITIL prosessit
– Service level management (palvelutasonhallinta)
– Design coordination, service catalogue, availability, security, supplier, capacity ja service continuity management (suunnittelun koordinointi-, palveluluettelon-, saatavuuden-, tietoturvan-, toimittajan-, kapasiteetin- ja jatkuvuudenhallinta)

2. päivä

Prosessit
– Change management (muutostenhallinta)
– Transition planning and support, knowledge management, service asset and configuration management, release and deployment management (transition suunnittelu, tietämyksenhallinta, palveluomaisuuden- ja konfiguraationhallinta, muutostenhallinta, jakelunhallinta)
– Incident management (häiriöidenhallinta)
– Problem management (ongelmanhallinta)
– Event management, request fulfilment, access management (herätteiden halllinta, palvelupyyntöprosessi, pääsynhallinta)

Toiminnot
– Service desk, technical management, application management, IT operations management (palvelupiste, tekninen hallinta, sovellushallinta, käyttöympäristönhallinta)

3. päivä

Prosessit
– Strategy management for IT services, service portfolio management, demand management, financial management, business relationship management (IT-palvelujen strategian hallinta, palveluportfolionhallinta, kysynnänhallinta, taloushallinta, liiketoimintasuhteidenhallinta))

Jatkuva palvelun parantaminen
– Demingin laatu-ympyrä
– jatkuvan palvelun parantamisen lähestymistapa
– seitsemän askeleen kehittämisprosessi (seven step improvement process)

Teknologia ja arkkitehtuurit
– Yleiset vaatimustasot
– Miten automaatio auttaa palvelujen hallinnan prosessien integroimisessa

Harjoitustentti, kertaus

Sertifiointitesti

ITIL Foundation -sertifiointitesti
Testi on kurssin viimeisenä päivänä klo 15.00.

Koulutuspaikka
Tieturi Oy, Tammasaarenkatu 5, Helsinki

Aika:
06.11 – 8.11.2017

1 990 eur
+ alv

Testimaksu:
215 eur
+ alv

Peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.