Jari Parantainen: Näin myyjä manipuloi sinua – tunnista psykologiset ansat (1/2 pv)
Saatavana myös striiminä
Kauppakamarin Koulutus järjestää nyt koulutuksen:

23.11.2020, Helsingin seudun kauppakamarin koulutustila Metropoli, Helsinki Kalevankatu 12, Helsinki 24 syyskuun, 2020 Sampo Korppoo

Myynti , Osto- ja hankintatoimi

Tunnetko itsesi tyhmäksi tai heikoksi? Ostitko hätäisesti niin, että nyt kaduttaa? Onnistuiko liukas myyjä jotenkin saamaan tahtonsa läpi, vaikka yritit panna vastaan? Vaaransiko huono päätöksesi jopa työpaikkasi?

Mikä meni siis pieleen?

Luultavasti myyjä käytti hienovaraisia psykologisia kikkoja, joita on erittäin vaikea vastustaa. Syynä on se, että ne eivät vetoa järkeen. Tietoinen mielesi ei edes huomaa, mitä tapahtui.

Miten pääset turvaan?

1. Ensin sinun pitäisi myöntää, että olet itsekin altis vaikuttamisen keinoille. Muuten pysyt avun ulottumattomissa.
2. Toisessa vaiheessa sinun on opittava tunnistamaan tärkeimmät psykologiset vivut. Osaat olla sitten varuillasi, kun äkkäät tutun kuvion.
3. Lopulta kolmannessa vaiheessa pystyt vastustamaan vaikutusyrityksiä. Kykenet puntaroimaan kuulemaasi ja näkemääsi ilman, että manipulointi hämärtää harkintakykyäsi.

Näin myyjä manipuloi sinua -koulutus sopii erityisesti ostajille ja asiantuntijoille, jotka osallistuvat työssään investointiprojekteihin, hankintoihin tai ostoneuvotteluihin. Onnellisen osallistujan käyntikorttiin on tyypillisesti painettu titteliksi ostopäällikkö, ostojohtaja, tuotekehittäjä tai tuotepäällikkö. Myös avainasiakaspäällikkö, myyjä, myyntipäällikkö tai myyntijohtaja hyötyy koulutuksesta, koska toki myös fiksuimmat asiakkaat osaavat manipuloida varomattomia myyjiä. Sen lisäksi opeista on hyötyä kaikissa vuorovaikutustilanteissa. Joku haluaa vaikuttaa päätöksiisi vähän väliä.

Useimmat kollegasi kuvittelevat edelleen, että heidän omat päätöksensä perustuvat vain järkeen ja kylmään harkintaan. Älä sinä sorru sellaiseen ylimielisyyteen. Tutkimus toisensa jälkeen kertoo aivan muuta. Me kaikki olemme alttiita manipuloinnille.

Näin myyjä manipuloi sinua -päivän aikana perehdymme seuraaviin kymmeneen psykologiseen vipuun:

1. Haloilmiö
2. Ehdotuksen voima
3. Auktoriteetin mahti
4. Lauman paine
5. Vastavuoroisuuden laki
6. Egon heikkous
7. Johdonmukaisuuden periaate
8. Kotikylän kutsu
9. Niukkuuden imu
10. Tarinan taika

Lisäksi kuulet kymmenittäin käytännön esimerkkejä, millaisilla pienillä tempuilla taitava myyjä tai neuvottelukumppani hivuttaa päätöksiäsi haluamaansa suuntaan.

Saat vastaukset tärkeisiin kysymyksiin
• Mitä on sosiaalinen hakkerointi? Miksi se toimii vuodesta toiseen?
• Mitä on hinta-ankkurointi? Miten myyjä käyttää sitä tappioksesi?
• Kuinka vastapuoli käyttää johdattelevia kysymyksiä niin, että egosi sortuu tyhmyyksiin?
• Miten upotetun kustannuksen harha hämärtää harkintaasi?
• Miten moraalinen oikeutus johdattaa sinut huonoille teille?
• Kuinka sinäkin olet altis miellyttämään jopa sellaisia ihmisiä, joita et enää koskaan tapaa.
• Miten menettämisen pelko ohjaa päätöksiäsi aivan huomaamatta?
• Mitkä ovat auktoriteetin tunnusmerkit? Miten ne vaikuttavat juuri sinuun?

Päivän ohjelmaan sisältyy aina tukku käytännön esimerkkejä sekä ulkomailta että Suomesta.

Asiantuntija:
Suomen kokenein tuotteistaja Jari Parantainen Noste Oy:stä. Jarilla on kokemusta yli 200 tuotteistusprojektista, joiden myötä hänelle on karttunut vankka kokemus myös myynnin psykologiasta. Lisäksi hän kirjoittaa Pölli tästä -blogia.

VOIT OSALLISTUA MYÖS ETÄNÄ!
Koulutukseen voi osallistua myös verkon välityksellä paikasta riippumatta ja osallistuminen onnistuu helposti etänä omalta koneeltasi. Saat 2-3 päivää ennen tilaisuutta sähköpostissa ohjeet ja linkin, josta pääset katsomaan lähetystä. Mikäli organisaatiostasi osallistuu useampi henkilö striimin kautta, lisäosallistujat saavat koulutuksen puoleen hintaan.

11.30 ilmoittautuminen ja lounas

12.00 Koulutuksen avaus
asiantuntija Janne Kettunen, Kauppakamarin koulutus

12:05 Näin myyjä manipuloi sinua

Kahnemanin aivomalli

Miksi ihmistä on niin helppo sumuttaa?
Miten myyjä käyttää pelkojasi, laiskuuttasi & motiivejasi hyväkseen?
Näin tunnistat psykologiset vivut – osa 1

Mitä haloilmiö tarkoittaa? Miten se hämää erityisesti esimiehiä?
Miten myyjä ottaa aloitteen ja vie sinua kuin litran mittaa?
Kuinka tunnistat sinuun(kin) vaikuttavat auktoriteetin merkit?

13:30 Tauko

13:45 Näin tunnistat psykologiset vivut – osa 2

Miten vastapuoli hyödyntää sosiaalista painetta käytännössä?
Mitä tarkoittaa vastavuoroisuuden laki? Miten se vaikuttaa sinuun?
Kuinka ego saa ihmisen käyttäytymään tyhmästi? Siis kaikki muut paitsi sinut.
Miten neuvottelukumppanisi käyttää kotikylän kutsua?
Miksi johdonmukaisuuden periaate pakottaa sinut ostamaan?

14:50 Tauko

15:00 Näin tunnistat psykologiset vivut – osa 3

Miksi juuri niukkuus saa ihmiset hölmöilemään?
Kun kuulemasi tarina on tarpeeksi hyvä, tarvitseeko sen olla edes totta?
Kuinka moraalinen oikeutus tarjoaa pikapalkintoja?
Koonti: näin viet päivän opit käytäntöön

16:00 Koulutus päättyy

Helsingin seudun kauppakamarin koulutustila, Kalevankatu 12, Helsinki

maanantai 23.11.2020

Jäsenetuhinta 430 euroa /hlö + alv 24 %.
Normaalihinta 530 euroa /hlö + alv 24 %.

Mikäli samasta organisaatiosta osallistuu striimiin useampi henkilö, saavat lisäosallistujat koulutuksen puoleen hintaan.

Jos osallistut verkon välityksellä, kirjoita ilmoittautumisen yhteydessä Muut tiedot -kenttään: ”OSALLISTUN LIVE STRIIMIIN”.

Ilmoittautumisen voi peruuttaa kuluitta vähintään kaksi (2) viikkoa ennen tilaisuutta. 13–7 vuorokautta ennen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan 50 % osallistumismaksusta ja tämän jälkeen peruutetuista ilmoittautumisista veloitetaan koko osallistumismaksu. Peruutukset on tehtävä kirjallisesti. Esteen ilmetessä voi osallistumisen luovuttaa kollegalle, osallistujamuutokset tulee tehdä hyvissä ajoin ennen tilaisuutta.