Julkisten hankintojen tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset pähkinänkuoressa (3 h)
Yritysakatemia järjestää nyt koulutuksen:

28.05.2024, Etäkoulutus , Etäkoulutus 19 helmikuun, 2024 Sampo Korppoo

Tieto- ja viestintäteknologia

Kaikissa julkisissa hankinnoissa käsitellään lähes poikkeuksetta henkilötietoja, vaikka hankinnan kohteena ei olisi kyse henkilötietojen käsittelyn ulkoistamisesta. Pyytämällä tarjoajia toimittamaan tiedot referenssien yhteyshenkilöistä ja nimettyjen vastuuhenkilöiden ammatillisesta pätevyydestä ja työkokemuksesta sekä tarkastamalla voittaneen tarjoajan rikosrekisteriotteet, ollaan tietosuojalainsäädännön soveltamisalan piirissä.

Myös tietoturvavaatimukset liittyvät lähes kaikkiin hankintoihin. Hankintaan kohdistettavien tietoturvallisuusvaatimusten määrittely on yksi keskeisimmistä hankinnan turvallisuuden varmistamisen vaiheista erityisesti ICT‐hankinnoissa ja hankinnoissa, joihin liittyy henkilötietojen tai muun arkaluonteisen tiedon siirtämistä. Hankintayksikön on hankintaa suunniteltaessa laadittava tarkemmat tietosuojan ja tietoturvan hankintavaatimukset sekä kilpailutuksen aikana varmistettava, että tarjousten sisältö ei paljastu hankintamenettelyn aikana muille tarjoajille ja että tarjouksia tallennettaessa turvataan tietojen eheys ja tarjousten luottamuksellisuus.

Koulutuksessa käsitellään käytännönläheisellä otteella hankintaprosessin aikana huomioon otettavat keskeisimmät tietosuoja- ja tietoturvavaatimukset.

Kouluttaja:
Kiira Koponen
, VT, asianajaja, VALO Partners Asianajotoimisto Oy
Kiira on työoikeuteen ja julkisiin hankintoihin erikoistunut asianajaja ja varatuomari, jolla on pitkä ja vankka kokemus asiakkaiden avustamisesta ja kouluttamisesta sekä työoikeudellisissa että tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä. Ennen yrittäjäksi ryhmistä Kiira on työskennellyt asianajotoimistossa työoikeustiimin vetäjänä, sekä Helsingin hovioikeudessa ja markkinaoikeudessa.

Johdanto
– Tietosuojan ja tietoturvan käsitteet
– Yleistä tietosuoja-asetuksesta

Tietosuojavaatimukset kilpailutuksen elinkaaren aikana
– Hankintaprosessin suunnittelu
– Henkilötietojen käsittelytoimien kuvaus
– Sopimusehdot ja henkilötietojen käsittelysopimus

Julkisten hankintojen tietoturvavaatimukset
– Keskeiset hankinnan valmisteluun liittyvät tietoturvakysymykset
– Riskiperusteinen lähestymistapa
– Sopimusehdot ja turvallisuussopimus

Etäkoulutus

28.05.2024, klo 9:00-12:00

Estyneen tilalle voidaan vaihtaa toinen osallistuja kuluitta. Peruutuksesta ja 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä muutoksista veloitetaan toimistokuluina 15 % koulutuksen hinnasta. Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä peruutuksista tai peruuttamatta jätetystä ja käyttämättömästä koulutuspaikasta veloitetaan osallistumismaksu kokonaisuudessaan. Peruutus on tehtävä kirjallisesti.

Varaamme oikeuden muutoksiin, ja siirtää jo sovittuja lähikoulutuksia myöhempään ajankohtaan, tai muuttaa etäkoulutuksiksi. Koulutus saattaa siirtyä tai peruuntua mm. viranomaismääräysten vuoksi, tai vähäisen osallistujamäärän vuoksi. Muutosten osalta tiedotamme osallistujia erikseen.