Juristin mediataidot & yksilöllinen mediavalmennus (rajoitettu osallistujamäärä) (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

16.05.2019, Edita Publishingin toimitilat, Helsinki Hermannin rantatie 8, Helsinki 21 helmikuun, 2019 Sampo Korppoo

Lakitieto

Kun toimittaja haastattelee juristia, kyse on usein jostain hankalasta asiasta. Kysymykset voivat tuntua kiusallisilta ja vaikeilta vastata. Joskus omat vastaukset näyttävät tai kuulostavat lopputuloksessa aivan muulta kuin itse tarkoitti.

Miten vastata toimittajien kysymyksiin fiksusti? Miksi toimittaja jankkaa samaa kysymystä kerta toisensa jälkeen? Miten saada oma viesti mediassa läpi?

Mediataidot ovat tärkeitä myös juristin työssä. Tämä koulutus tarjoaa tietoa mediaviestinnän periaatteista ja työkaluja onnistua viestinnässä median kanssa toimittaessa

Käytännönläheisessä koulutuksessa kuullaan sekä kokeneita oikeustoimittajia ja viestinnän ammattilaisia että juristeja, joille on kertynyt runsaasti kokemusta median kanssa työskentelystä.

Kouluttajat:
Susanna Reinboth
, oikeustoimittaja, Helsingin Sanomat
Susanna Reinboth on työskennellyt oikeustoimittajana yli 30 vuotta, ensin STT:ssä (1986-1990), sitten Helsingin Sanomissa (1990-2004 ja 2012-) ja Nelosen uutisissa (2004-2012). Hän on erityisen kiinnostunut sananvapaudesta ja journalismin etiikasta, ja hän on ollut kaksi kertaa ollut Julkisen sanan neuvoston jäsen ja varapuheenjohtaja. Reinboth on saanut kaksi kertaa Bonnierin suuren journalistipalkinnon (2007 ja 2017) ja kaksi kertaa tutkivan journalismin Lumilapio-palkinnon (1997 ja 2013). Hän on Oikeustoimittajat ry:n varapuheenjohtaja.

Ari Mölsä, Yle uutisten oikeustoimittaja, Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan Professor of Practice
Ari Mölsä on Yle Uutisten pitkän linjan oikeustoimittaja. Hän tekee oikeuselämää tarkastelevia uutisjuttuja niin televisioon, radioon kuin verkkoonkin. Koulutukseltaan hän on varatuomari (OTK) ja sosiaalipsykologi (YTM). Lisäksi hän on Professor of Practice (työelämäprofessori) Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa.

Seppo Koskinen, työ- ja sosiaalioikeuden professori, Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta
OTT, VTK Seppo Koskinen toimii työoikeuden professorina Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Koskinen on kirjoittanut noin 500 julkaisua työoikeuden eri osa-alueilta. Hän on erikoistunut työsuhteen päättämiskysymyksiin. Seppo Koskinen on laajasti käytetty asiantuntija kaikenlaisissa työlainsäädäntöön liittyvissä asioissa.

Petra Spring, OTL, käräjätuomari, Helsingin käräjäoikeuden hallintojohtaja
Petra Spring on kokenut tuomari sekä riita- että rikosasioissa, tuomioistuinsovittelija ja kouluttaja. Hänellä on erityisosaamista oikeuspsykologiasta. Spring on Suomen ensimmäisiä mediasuhteisiin erikoistuneita tuomareita.

Tuula Wäyrynen, asiakkuus- ja viestintäjohtaja, viestinnän kouluttaja, Edita Publishing Oy
Tuulalla on pitkä kokemus erilaisista viestinnän tehtävistä sekä organisaatioissa sisällä että palveluntarjoajana. Hän on pitänyt laajoja viestinnän koulutuksia sekä yksittäisiä viestintään ja esiintymistaitoon liittyviä luentoja ja koulutuksia, joiden tavoitteena on kannustaa rohkeasti viestimään ja esiintymään. Hänen työnkuvaansa kuuluvat sekä koulutukset asiakasorganisaatioille että sisäiset koulutustilaisuudet. Asiakkaat arvostavat Tuulan pitkää kokemusta erilaisista viestinnän osa-alueista ja kykyä käsitellä asioita konkreettisin esimerkein.

Koulutuksen puheenjohtajana toimii asiakkuus- ja viestintäjohtaja, viestinnän kouluttaja Tuula Wäyrynen, Edita Publishing Oy.

8:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvit

9:00 Tervetuloa Juristin mediataidot -koulutukseen!

9:20 Kun toimittaja soittaa – näin media toimii
Susanna Reinboth, oikeustoimittaja, Helsingin Sanomat

10:10 Tauko

10:25 Tuomioistuin viestijänä ja mediatuomarin rooli – vääntyykö pala oikeusjärjestelmää rautalangaksi?
Petra Spring, OTL, käräjätuomari, Helsingin käräjäoikeuden hallintojohtaja

11:10 Kummaa touhua. Kokemuksia tv-haastattelusta. (Vanhat konnat keskustelevat.)
Seppo Koskinen, työ- ja sosiaalioikeuden professori, Turun yliopisto
Ari Mölsä, oikeustoimittaja, VT, YTM, Yle Uutiset, Professor of Practice, oikeustieteellinen tiedekunta, Turun yliopisto

11:50 Koonti ja loppukeskustelu

12:00 Lounas ja aamupäiväseminaarin päätös

Yksilöllinen mediavalmennus

13:00 Valmennuksen tavoitteet ja videoitaviin harjoituksiin valmistautuminen

13:15 Videoitavat harjoitukset + palaute
• Ennakkotehtävä: Osallistujat toimittavat työhönsä liittyvää aihetta käsittelevän puheenvuoronsa joko videona tai tekstinä kouluttajalle etukäteen.
• Jokainen osallistuja esittää vuorotellen 1-2 minuutin esityksen. Tämän jälkeen toimittaja-valmentaja esittää hänelle tiukkoja haastattelukysymyksiä vastattavaksi. Esitys ja haastattelu videoidaan.
• Videoitavan harjoituksen jälkeen valmentaja ja muut osallistujat antavat rakentavaa palautetta esiintymisestä tulevien haastattelutilanteiden tueksi.
Kouluttajina Susanna Reinboth ja Tuula Wäyrynen

Kahvitauko noin klo 14:30

Valmennus päättyy klo 16:00

Edita Publishingin toimitilat, Rantatie Business Park, Kalasatama, Hermannin rantatie 8, 00580 Helsinki

torstai 16.05.2019 klo 9.00 – 16.00

Julkisen sektorin, Edilex-käyttäjän, Credita-käyttäjän ja Lakimiesliiton etuhinta -20 %.

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)