Juurisyyanalyysi (RCA 1) logiikkapuun avulla (2 pv)
Quality Knowhow Karjalainen järjestää nyt koulutuksen:

Juurisyyanalyysi (RCA 1) logiikkapuun avulla (2 pv)

1 190 euroa /hlö + alv 24 %

11.-12.09.2023, Sibeliustalo, Lahti Ankkurikatu 7, Lahti 12 kesäkuun, 2023 Sampo Korppoo

Johtaminen ja esihenkilotaidot , Kehittäminen

Vaikka juurisyyanalyysin tarve on useimmissa organisaatioissa tunnistettu, on usein ongelmana sopivien ongelmanratkaisustrategioiden, menetelmien, työkalujen ja teorian puute ja kuinka käytännössä analyysi tehdään.

Tällä kurssilla perehdytään juurisyyanalyysin (root cause analysis, RCA 1) perusteisiin ja Logiikkapuun käyttöön ei-toivottavien yksittäisten tapahtumien analyysimenetelmänä. Lisäksi tutustutaan prosessien ongelmanratkaisun keskeisiin strategioihin ja Logiikkapuuta lähellä oleviin ja sitä täydentäviin tekniikoihin. Tarkoituksena on kasvattaa osallistujien kykyä systemaattisen juurisyyanalyysin johtamiseen ja hallitsemiseen.

Logiikkapuu perustuu poissulkevaan ”läheisten syiden”-tyyppiseen ongelmanratkaisustrategiaan, jota voidaan soveltaa sporadisissa, toistuvissa tai ei toistuvissa ongelmanratkaisutilanteissa, joissa analyysi perustuu yksittäiseen tapahtumaan. Menetelmä tunnetaan myös ei-toivotun tapahtuman ”ruumiinavauksena” ja syyn paljastuksena. Toinen rinnastus on rikoksen syyllisen tunnistaminen ja todistaminen syylliseksi. Päämääränä on todentaa tapahtumaan johtaneet syyt ja siten kehittää tapahtuman uusiutumisen estävät toimenpiteet.

Menetelmä soveltuu erilaisten virheiden, haittatapahtumien (terveydenhuolto), reklamaatioiden tai laitteiden vikaantumisen selvittämiseen palvelu- tai teollisuusympäristöissä.

Huom! RCA 2 perustuu laajempaan prosessin virheiden ja ongelmien analyysiin ja perustuu ”oksa ja karsi” strategioihin. Tyypillisesti käsitellään lukuisten virheiden, vikojen, ei-toivottujen tapahtumien prosessiperäisiä juurisyitä.

RCA-analyysi tutuksi
Tutustut helposti lähestyttävään Logiikkapuun menetelmään yhtenä systemaattisena menetelmänä juurisyyanalyysiin.

Koulutus soveltuu kaikille ongelmanratkaisua tekeville tai johtaville henkilöille. Koulutuksessa ei ole ennakkotietovaatimuksia.

Hyödyt
Tieto ja teoria ongelmanratkaisusta auttaa tekemään käytännössä parempia analyysejä ja vähentämään ongelmien seurauksia.

Monimuotoinen osallistumistapa
Valitse itsellesi sopivin toteutustapa. Koulutuksen voi käydä lähiopetuksena, etänä tai hybridinä. Postitamme koulutusmateriaalit sekä striimaamme koulutuspäivät etänä osallistuville.

Elämyksellinen koulutuspaikka
Koulutus järjestetään ainutlaatuisissa kokouspuitteissa Sibeliustalossa, Vesijärven rantamaisemissa.

Laadukkaat tarjoilut
Food & Events huolehtii nautinnollisista koulutuspäivän tarjoiluista tarjoten varmasti jotakin jokaisen makuun. Muistathan myös ilmoittaa mahdollisesta eritysruokavaliostasi ilmoittautumisen yhteydessä.

Kouluttaja:
Matti Pesonen
, Lean Six Sigma Black Belt, KTM (Strateginen johtaminen), KTK (Johtaminen ja organisaatiot)
Matti Pesonen on valmistunut ekonomiksi Lappeenrannan teknillisen yliopiston Kauppakorkeakoulun Strategisen johtamisen maisteriohjelmasta. Kauppatieteen kandidaatin tutkinnon Matti on suorittanut johtamisen ja organisaatiotieteiden pääaineesta. Matin mielenkiintona on organisaatioiden toiminnan parantaminen ja yritysten johtamisen tason nostaminen.

KTM Matti Pesosella on kokemusta mm. seuraavista laadun johtamisen menetelmistä ja työkaluista ja niiden soveltamisesta asiakasyrityksissä ja koulutustilaisuuksissa:
– Laatutekniikat ja laatutyökalut: FMEA, SPC, MSA, 8D, DoE, Juurisyyanalyysi, 5xMiksi ja muut yleiset tiimityökalut ja ongelmanratkaisumenetelmät
– Lean Six Sigma -menetelmä: Lean Six Sigma Black Belt, Lean Six Sigma Green Belt-kouluttaja, Lean Six Sigma Yellow Belt-kouluttaja
– Tilastolliset menetelmät: Minitab-ohjelmiston ja tilastollisten menetelmien ja datan analyysin kouluttaja
– Laatujärjestelmät: ISO 9001:2015, IATF 16949:2016

Matista sanottua:
”Kouluttajan esiintyminen on motivoivaa ja selkeää. Hyvä!”
”Matti on loistava kouluttaja!”
”Opettaja oli asiantunteva ja osasi kertoa asiat niin, että ”maallikkokin” ymmärää asian.”

Päivä 1

8:15 Toisen päivän aloitus

Kertaus ensimmäisestä päivästä
Kerätyn tiedon analysointi
Analyysin tarpeen ja ongelman määrittäminen
Logiikkapuu
Tapahtumien aikajana

Logiikkapuun rakentaminen ja analysointi
Puun elementit
Ylälaatikko ja hypoteesit
Kuinka vs. miksi
Hypoteesit ja hypoteesien tarkastukset
Tosiviivan seuraaminen
Luotettavuustekijän käyttö
Todennusloki

11:30 Lounas

12:30 Suositusten kehittäminen
Tapausesimerkki Logiikkapuusta

14:00 Kahvi

Projektin dokumentointi ja löydöksistä viestintä
Esittely päättäjille (johdolle)
Menestysten vipuamisen merkitys kulttuurille
Suositeltu dokumentaation ja esityksen sisältö
Loppukeskustelu ja yhteenveto
Todistusten jako

16:00 Koulutus päätty

Sibeliustalo, Ankkurikatu 7, 15140 Lahti tai etäosallistuminen

11.-12.09.2023

1 190
euroa /hlö + alv 24 %. Hintaan sisältyvät lounas- ja kahvitarjoilut sekä koulutusaineisto.

Ilmoittautumiset olisi hyvä tehdä viimeistään viikkoa ennen kurssin alkua. Peruutus on ilmoitettava viimeistään viikkoa ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.