Kanban käytännössä (1 pv)
Tieturi järjestää nyt koulutuksen:

Kanban käytännössä (1 pv)

09.10.2019, Tieturi Oy, Helsinki Mannerheimintie 15, Helsinki 16 heinäkuun, 2019 Sampo Korppoo

Lean ja ketterät menetelmät , Liiketoiminnan kehittäminen

Kanban käytännössä-koulutuksessa käydään läpi käytännönläheisesti Kanbanin käyttö päivittäisessä tiimityössä. Kurssiin osallistuneet osaavat luoda ja käyttää työhönsä sopivia Kanbanin tauluja.

Kanban on leanin mukainen työväline, jolla visualisoidaan ja hallitaan työjonoja. Se havainnollistaa mitä tehtäviä on työn alla, mikä estää tehtävien etenemistä ja paljonko aloittamattomia tehtäviä on jonossa. Näin pystyt hahmottamaan tämän hetkisen tilanteen helposti kokonaisuutena ja puuttumaan mahdollisiin ongelmakohtiin.

Kurssi sopii henkilöille, jotka haluavat hyödyntää Kanbanin menetelmää tehostamaan tiimityöskentelyä. Koulutus sopii hyvin esimerkiksi projektipäälliköille, tuotepäälliköille, ScrumMastereille – ideaalitapauksessa osallistujina ovat kaikki tiimin jäsenet.

Esitiedot
Koulutus keskittyy nimensä mukaisesti Kanbanin käyttöön päivittäisessä tiimityössä. Koska se on leanin mukainen työkalu, edellyttää tähän koulukseen osallistuminen vähintään perusosaamista lean toimintatavasta.

Kanban menetelmänä yhdistetään usein ohjelmistokehitykseen, ja paljon sitä IT-alalla hyödynnetään esim. tukipalveluiden hallinnassa, mutta lähtökohta Kanbanille on fyysisen tuotannon puolelta (kts. Kanbanin lyhyt historia wikipediassa.) Kanbania voi siis perustellusti pitää toimialariippumattomana. Nykyisin sitä käytetään tuottavuuden parantamiseen hyvin erilaisissa ja eri aiheisissa tiimeissä.

Hyödyt koulutuksesta:
  • osaat tuoda Kanbanin osaksi päivittäistä työtä
  • nykyisen toimintatavan visualisoinnin kautta pystyt parantamaan kohdennetusti toimintaa
  • osaat paremmin ennakoida, jakaa ja jaksottaa töitä
  • kriittisten päätösten teko on oikea-aikaisempaa
  • saat työn pullonkaulat ja esteet visuaalisesti näkyville
  • tiedonkulku ja läpinäkyvyys tiimissä paranee

Koulutuspäivä alkaa klo 9:00 ja päättyy klo 16-16:30. Aamukahvia tarjolla klo 8:30 alkaen.

Sisältö:

Arvoketju, joka tuottaa asiakasarvon

• Arvoketjun muodostaminen
  • Työpaja: Oman arvoketjun muodostaminen
  • Kanban-taulun muodostaminen arvoketjun pohjalta
  • Työpaja: Oman Kanban-taulun muodostaminen

Hukka ja pullonkaulat

• Arvoketjun optimointi, hukan tunnistaminen
  • Pullonkaulat, kuormituksen tasaaminen
  • Työn rajaaminen kapasiteettiin

Taulun käyttö

• Jonoteoria, Lean pull, Work In Process (WIP)
  • Roolit: kuka tekee mitäkin
  • Työpaja: taulun simuloitu käyttö

Palvelutasosopimukset (SLA) Kanbanin käytössä

• Mittarit ja palvelutason hallinta
  • Taulun mitoittaminen ja priorisointi
  • Työpaja: Oman Kanban-taulun mitoittaminen ja priorisointi

Laatu – tavoitteena täydellisyys

• Laatuajattelu, virheiden estäminen
  • Jatkuva parantaminen
  • Palaute, variaatio, WIP, pullonkaulat, kategoriat
  • Työpaja: simulaatio jatkuu

Ihmiset ja organisaatio

• Huipputiimit, työtilat, kannusteet, kumppanuudet, yrityskulttuuri
  • Näkyvyys organisaation kehittäjänä
  • Tarvittavat palaverit
  • Kanban taulun hallintaan liittyvät kokoukset
  • Työpaja: taulun hallinnasta sopiminen
  • Monimutkaisemmat taulut
  • Eskaloinnit, pysähtyneet työt, erikoistilanteet

Yhteenveto Kanbanin käytöstä

• Loppukeskustelu

Tieturi Oy, Mannerheimintie 15, Helsinki

keskiviikko 09.10.2019

Alle 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksusta 50 %. Alle 7 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksun täysimääräisenä. Mikäli et saavu koulutukseen, veloitamme koko osallistumismaksun ja mahdolliset jo tilatut testit.
Pidätämme oikeuden muutoksiin kansainvälisten koulutuskumppaniemme koulutuksiin. Näiden koulutusten osalta olemme sinuun yhteydessä ilmoittautumisesi jälkeen.