Kauppakamarin veropäivä 2019 (1 pv)
Lapin kauppakamari järjestää nyt koulutuksen:

Kauppakamarin veropäivä 2019 (1 pv)

20.11.2019, Kemin LumiLinnan päärakennus, Kemi Lumilinnakatu 15, Kemi 21 lokakuun, 2019 Sampo Korppoo

Taloushallinto ja verotus

Kauppakamarin veropäivässä saat jälleen tuoreimmat tiedot verotuksesta ja kirjanpidosta.

Verotuksessa on odotettavissa useita muutoksia, kun hallitusohjelman verokirjauksia ryhdytään toteuttamaan. Myös verojen ilmoittamiseen ennakoidaan muutoksia. Aina ajankohtaisena aiheena päivässä käydään läpi käyttöomaisuuteen ja poistoihin liittyviä kysymyksiä.

Lisäksi tarkastellaan keskeisimpien korkeimman hallinto-oikeuden päätösten ja keskusverolautakunnan ennakkoratkaisujen vaikutusta verolainsäädännön tulkintaan.

Kirjanpidon ja tilinpäätöksen ajankohtaisosiossa käydään läpi haasteellisimpia asioita tilinpäätöksen laatijan näkökulmasta. Yrityksen pysyvien vastaavien omaisuuserien arvostamisen ja jaksottamisen tulkinnallisia tilanteita tarkastellaan erityisesti aineettomien hyödykkeiden kuten kehittämismenojen ja liikearvojen näkökulmasta.

Oman pääoman erien jakamisen ja palauttamisen kirjanpitokysymyksiä tarkastellaan muun muassa uuden ”osakepääomattoman” osakeyhtiön näkökulmasta. Lisäksi esitellään kirjanpitolautakunnan uusimmat lausunnot ja selvitetään niiden vaikutukset käytännössä.

Kouluttajat:
KHT Erkki Yli-Rantalalla on pitkäaikainen kokemus tilinpäätöksiin ja niiden liittyvien kysymysten kouluttamisesta. Yli-Rantala on toiminut pitkään monipuolisissa tilintarkastustehtävissä useissa eri yksityisten ja julkisomisteisten yhtiöiden tilintarkastajina. Palautteiden perusteella Yli-Rantalan koulutustilaisuudet ovat olleet hyvin käytännönläheisiä, laadukkaita ja osallistujien ammattitaitoa kehittäviä.

OTT Pauli K. Mattila jäi helmikussa 2014 eläkkeelle toimittuaan Keskuskauppakamarin veroasiantuntijana ja sittemmin myös varatoimitusjohtajana 28 vuotta. Mattila on erityisesti perehtynyt yritysten ja niiden omistajien verotukseen. Kysytty ja hyvin suosittu luennoitsija ja asiantuntija ei kuitenkaan aio vielä pysähtyä. PK Mattila Mattila on vero-oikeuden dosenttina Helsingin yliopistossa, Aalto-yliopistossa ja Tampereen yliopistossa.

KHT Milla Karjalainen on toiminut EY:llä tilintarkastajana vuodesta 2000 alkaen. Karjalaisen työkokemus muodostuu niin kotimaisesta kuin kansainvälisestä yritystoiminnasta. Karjalainen on toiminut kouluttajana yrittäjille ja taloushallinnon ammattilaisille muun muassa Kauppakamarin tilaisuuksissa.

KTM Iina Kuvaja on toiminut EY:llä veroasiantuntijana vuodesta 2014 alkaen. Kuvaja on erikoistunut yritysjärjestelyihin ja sukupolvenvaihdoksiin. Kuvaja on toiminut kouluttajana EY:n järjestämissä koulutuksissa ja Pohjois-Pohjanmaan yrittäjien koulutuksissa.

Koulutuksen sisältö

Ajankohtaista kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä
– Osakeyhtiön vähimmäispääomavaatimuksen poistuminen
– Pysyvien vastaavien omaisuuserien arvostaminen ja jaksottaminen
– Kirjanpitolautakunnan uusimmat lausunnot

Ajankohtaista tuloverotuksessa
– Hallitusohjelma ja budjettilait
– Verojen ilmoittamiseen liittyvät muutokset
– Verosopimusmuutokset ja kansainvälisten veroriitojen uudet ratkaisumekanismit (Sijoitusvakuutukset ja osakesäästötili niillä paikkakunnilla, joilla ei ole erillistä esitystä yrityksestä ja omistajasta sijoittajana)

Verotuksen viimeaikaista oikeuskäytäntöä
– Korkeimman hallinto-oikeuden vuosikirjapäätöksiä
– Keskusverolautakunnan ratkaisukäytäntöä

Yritys ja omistaja sijoittajina
– Tulolähdejaon poistamisen vaikutukset yrityksen sijoitustoimintaan
– Sijoitusvakuutuksia ja osakesäästötiliä koskevat muutokset
– Kannattaako yrittäjän sijoittaa yhtiön kautta?

Käyttöomaisuus ja poistot – muuttuuko jokin?
– Käyttöomaisuuden määritelmä osakeyhtiön tulolähdejaon poistamisen jälkeen
– Aineettoman omaisuuden aktivointi
– Poistojen tulevaisuus

8.30-9.00 Ilmoittautuminen ja aamupala
9–9.05 Tilaisuuden avaus – Viivi Lakkapää, Lapin kauppakamari
9.05 Ajankohtaista kirjanpidosta – Erkki Yli-Rantala, Revisium Oy
10.20–10.30 Tauko
10.30–11.30 Ajankohtaista verotuksesta – OTT PK Mattila
11.30–12.30 Lounas
12.30–13.30 Verotuksen viimeaikaista oikeuskäytäntöä – OTT PK Mattila
13.30–13.35 Tauko
13.35–14.35 Yritys ja omistaja sijoittajina, KTM Milla Karjalainen ja KTM Iina Kuvaja
14.35–15.00 Kahvi
15.00–16.00 Käyttöomaisuus ja poistot – muuttuuko jokin?, KTM Milla Karjalainen ja KTM Iina Kuvaja
16.00 Koulutus päättyy

Kemin LumiLinnan päärakennus, Lumilinnakatu 15, Kemi

keskiviikko 20.11.2019

Jäsenetuhinta:

Normaalihinta:

Viimeisen ilmoittautumispäivän (09.11.2019) jälkeen perutuista kursseista perimme 50 % osallistumismaksun. Kaksi päivää ennen tilaisuutta ja sen jälkeen perutuista kursseista perimme osallistumismaksun kokonaisuudessaan.

Ilmoittautuminen viimeistään: 09.11.2019