Vältä yt-neuvottelujen ongelmakohdat! (1 pv)
Edilex Pro järjestää nyt koulutuksen:

Vältä yt-neuvottelujen ongelmakohdat! (1 pv)

04.12.2019, Crowne Plaza Helsinki - Hesperia, Helsinki Mannerheimintie 50, Helsinki 20 marraskuun, 2019 Sampo Korppoo

Mitä velvollisuuksia osapuolilla on yt-neuvotteluissa? Miten yt-neuvottelukutsu tulee käytännössä laatia? Miten toteuttaa yt-neuvottelut niin, että osapuolten luottamus säilyy? Miten varautua yllättäviin tilanteisiin?
Yhteistoimintaneuvottelut ovat julkisuudessa saaneet negatiivisen kuvan ja ne yhdistetään monesti isoihin irtisanomisiin. Yt-neuvotteluiden tarkoituksena on kuitenkin lain mukaan yhteisymmärryksessä kehittää yrityksen toimintaa ja työntekijöiden mahdollisuuksia vaikuttaa yrityksessä tehtäviin päätöksiin, jotka koskevat heidän työtään, työolojaan ja asemaansa yrityksessä. Neuvotteluissa voidaan irtisanomisten, lomautusten ja osa-aikaistamisten lisäksi käsitellä esimerkiksi sisäistä tiedottamista tai työpaikkaergonomiaa.

Neuvotteluissa voi moni asia mennä pieleen: puhutaan toisten ohi, ei kuunnella vaan tehdään hätiköityjä johtopäätöksiä, oletetaan asioita, ei uskalleta olla avoimia tai luottamusta ei ole. Miten neuvotteluja tulisi toteuttaa ja käydä, että molemmat puolet sataisiin osallistumaan hyvällä hengellä?

Tässä käytännönläheisessä koulutuksessa käymme esimerkkien ja harjoitusten kautta läpi yt-neuvotteluiden yleisimpiä ongelmakohtia ja niiden ratkaisemista. Koulutuksen jälkeen tiedät, mitä odottaa yt-neuvotteluilta ja miten toimia neuvotteluiden aktualisoituessa. Koulutuksessa saat konkreettisia työkaluja yt-neuvotteluiden onnistuneeseen läpikäyntiin.

Ensisijaisesti HR-henkilöstö, johto, luottamusmiehet ja muut henkilöstön edustajat, joilla ei ole vielä paljoa kokemusta yt-neuvotteluista.

Kouluttajat:
Henna-Riikka Huhta
, OTM, Cert.Progress Coach, HR Legal Services Oy, Toimitusjohtaja
Henna-Riikalla on yli 15 vuoden kokemus työsuhdejuridisten sekä HR-asioiden hoitamisesta eri toimialoilla pienistä yrityksistä pörssiyhtiöihin. Erilaiset lakimiehen, asiantuntijan ja henkilöstöjohdon tehtävät näkyvät hänen valmennuksissaan. Henna-Riikan erityisosaamiseen kuuluvat erilaiset yhteistoimintamenettelyt, työkykyasiat ja sovittelu sekä johdon tuki työsuhdeasioissa.

Anu-Tuija Lehto, lakimies, SAK
Varatuomari, LL.M., Anu-Tuija Lehto on SAK:n lakimies sekä työtuomioistuimen jäsen. Hänellä on yli 20 vuoden kokemus erilaisista neuvotteluista. Hän on myös osallistunut mm. työaikalakia valmistelleen työryhmän työhön.

8:30 Ilmoittautuminen, aineiston jako ja aamiainen

9:00 Tervetuloa Edilex Pro -seminaariin!

9:05 Yt-neuvottelujen juridinen tausta

– Neuvotteluprosessin valinta
– Kutsu ja neuvotteluajat
– Neuvottelujen sisältö
– Anu-Tuija Lehto

9:35 Miten johtaa yt-neuvotteluita?

– Luottamus ja yhteistoiminta kaiken a ja o
– Suunnitelmallisuus ja hyvä valmistautuminen
– Vuorovaikutus ja muutoksen hallinta
– Henna-Riikka Huhta

10:05 Työnantajan velvoitteet ennen neuvottelukutsun antamista

– Suunnitelmien ja neuvottelukutsun laatiminen
– Esitysmateriaalit ja muut dokumentit neuvotteluissa
– Missä vaiheessa ilmoittaa työntekijäpuolelle?

(Tauko 10:30-10:45)

12:15 Lounas

13:15 Käytännön harjoituksia, joissa käydään läpi mm. seuraavia aiheita:

– Neuvoteltavan asian täsmentäminen ja prosessin valinta
– Neuvotteluvelvoitteen sisältö
– Neuvotteluvelvoitteen täyttyminen

14:15 Tauko

14:30 Käytännön harjoitukset jatkuvat

– Varautuminen yllättäviin tilanteisiin ja esiin tuleviin yksityiskohtiin
– Vuorovaikutus ja työnantajan tuki neuvotteluissa
– Pöytäkirjan pitäminen

15:45 Päivän yhteenveto ja kysymykset

16:00 Koulutus päättyy

Crowne Plaza Hesperia, Mannerheimintie 50, Helsinki

04.12.2019 klo 9:00-16:00

/hlö + alv 24 %. Koulutus toteutetaan ainoastaan lähikoulutuksena.

Julkisen sektorin etuhinta -20 %
Edilex-käyttäjän etuhinta -20 %
Credita-käyttäjän etuhinta -20 %
Lakimiesliiton jäsenetu -20 %

(Alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.

Viimeinen ilmoittautumispäivä: 20.11.2019