Ratekoulutus järjestää nyt koulutuksen:

Jari Parantainen: Käynnistä hittitehdas (1 pv)

Käynnistä hittitehdas – Näin rakennat tuotteistuksia tykittävän suurpaineprosessin käytännössä

Useimmat suomalaiset asiantuntijat eivät onnistu tuotteistamaan edes tärkeintä palvelutuotettaan. Entä jos palveluja onkin seitsemän tai kolme tusinaa? Pitäisikö vain nostaa kädet ja todeta, että improvisoidaan niin kuin aina ennenkin?

Yksi asia on kuitenkin varmaa. Jos sinä et tuotteista arvokasta asiantuntemustasi, ulkomainen kilpailija hoitaa asian puolestasi ennemmin tai myöhemmin. Et ehkä aluksi edes tajua, mistä suunnasta uhka iskee. Sitten onkin jo liian myöhäistä.

Esimerkiksi Google on nykyään maailman ylivoimaisesti suurin mainostoimisto. Se on jo vienyt työpaikan tuhansilta markkinoinnin asiantuntijoilta myös Suomessa. Tiedotusvälineiden mediamyyjistä puhumattakaan.

Nykymallinen unelmointiin ja itsepetokseen perustuva palvelukehitysmalli ei riitä. Tarvitset prosessin. Tarvitset oman hittitehtaasi, jonka tuotantolinjan päästä putkahtelee hyvin tuotteistettuja palvelupaketteja – tai nykyisten palvelujen päivitysversioita – tasaisen varmasti tästä hamaan tappiin saakka.

Haluaisitko oppia, miten rakennat palvelujen tuotteistusputken? Suomen kokenein tuotteistaja Jari Parantainen kertoo, miten se onnistuu käytännössä.

Opit perustuvat satojen tiukkaa formaattia noudattaneiden tuotteistusprojektien kokemukseen 20 vuoden ajalta. Niiden aikana tehdyt virheet ovat opettaneet karusti sen, mikä toimii ja mikä ei.

Saat vastaukset tärkeisiin kysymyksiin
Tuotteistuksen tavoite on tehdä ostamisesta helppoa. Mutta tiesithän, että tuotteistuksen tärkein kohderyhmä koostuu keskinkertaisista myyjistä?
Kuulet päivän aikana perustelut tähän väitteeseen ja moniin muihin konkreettisiin palvelukehityksen kysymyksiin:
– Mikä on koko tuotteistusprosessin ensimmäinen kysymys?
– Miksi useimmat tuotteistajat valitsevat väärän marssijärjestyksen?
– Mitä oppeja palvelukehittäjän kannattaa pölliä koodareilta?
– Miten palvelumuotoilu poikkeaa tuotteistamisesta – vai onko se sama asia?
– Mikä on masentavan yleinen syy tuotteistusprojektien epäonnistumiseen?
– Millaisiin osiin tuotteistusprosessi kannattaa jakaa?
– Mitkä ovat hyödyllisimmät tuotteistuksen elementit konkreettisesti?
– Miksi joku hullu haluaisi pyörittää suurpaineprojekteja?
– Kuinka saat hittitehtaasi pidetyksi käynnissä vuodesta toiseen?
– Mitkä viisi ennusmerkkiä kertovat, että paketista saattaisi tulla hittituote?

Kouluttajasi kertoo kurssin aikana myös kokemukset neljästä erilaisesta käytännössä testatusta tuotteistusformaatista.

Kenelle Käynnistä hittitehdas -koulutus sopii?
Koulutuspäivä on tarkoitettu palvelukehityksestä ja palvelutuotannosta vastaaville johtajille, laatupäälliköille sekä tuotepäälliköille.
Koska tuotteistaminen helposti tuplaa palvelutoimitusten katteet, aihe sopii myös jokaiselle tulosyksikön vetäjälle tai tulosvastuulliselle johtoryhmän jäsenelle aina toimitusjohtajasta talousjohtajaan – myynnin ja markkinoinnin vetäjistä nyt puhumattakaan.

Kenelle Käynnistä hittitehdas -koulutus ei sovi?
Päivän aikana tarkastelemme palvelukehitysprosessia kokonaisuutena. Vaikka toki konkreettisista esimerkeistä puhummekin, emme silti voi uppoutua yksittäisiin tuotteistusnikseihin. Päivä ei siis sovi asiantuntijalle, joka etsii koulutusta tuotteistamisen perusteista.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kirja kaupan päälle
Kurssin hintaan sisältyy Jari Parantaisen kirja Tuotepäällikön pelastuspakkaus:
– Ilmestynyt 2013. Kirja kertoo, miten otat haltuun tuotehallinnan neljä tärkeintä vaihetta. Kustantaja Alma Talent, sivuja 212. Hinta kaupassa 69,00 €.

Kouluttajanasi Jari Parantainen
– Suomen kokenein tuotteistaja
– Yli 200 tuotteistusprojektia vuodesta 2002
– Puoli tusinaa bisneskirjaa, aiheina tuotteistaminen, hinnoittelu ja myynnin psykologia
– Tuhat vedettyä koulutusta
– Tuoreita esimerkkejä tuotteistushankkeista




Palautetta Noste-tuotteistuskoulutuksista:
– “Jari on mahtava esiintyjä, joka lyhyessä ajassa pystyy antamaan lyhyessä ajassa paljon ajattelemisen aihetta. Iso peukku!”
– “Kiire päästä töihin toteuttamaan saatuja ideoita.”
– “Hieno tapa tuoda esille asioita, jotka periaatteessa ovat silmiemme edessä, mutta joita ei itse havaitse. Lisäksi pidin kehoituksesta tehdä muistiinpanoja: jälkikäteen materiaalin pohjalta ei olisi saanut palautettua mieliin asioita kaikin osin.”
– “Hyviä ideoita ja mietinnän aiheita meidän businekselle.”
– “Erinomainen ja innostava esitystapa. Hyvät esimerkit, joilla konkretisoi sanomaansa.”
– “Kiitos aidosta, hauskasta, mukaansatempaavasta ja rohkaisevasta koulutuspäivästä!”
– “Esimerkit loistavia. Sormet syyhyy jo, että pääsis tuotteistushommiin!”



Ei laulua, ei leikkiä -takuu
Jari Parantainen antaa koulutukselleen takuun: se ei sisällä kiusallisia ryhmätöitä tai rentoutusharjoituksia. Jopa esittelykierros jää väliin. Päivä sopii siis myös introverteille.


Aikataulu
Huomaa, että ohjelma alkaa puoli tuntia tavallista myöhemmin ja päättyy puoli tuntia tavallista aikaisemmin. Vältät siis Vantaan ruuhkat molempiin suuntiin. Jos tulet kauempaa, ehdit nukkua aamulla hiukan pidempään.


OHJELMA

9:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9:30 Tuotteistajan tiekartta
– Mikä ovat tuotteistajan kolme tärkeintä tavoitetta?
– Millainen on käytännössä toimivaksi havaittu tuotteistusprosessi?
– Miten tuotteistaminen poikeaa palvelumuotoilusta?
– Miksi hittitehdas yleensä hyytyy kerta toisensa jälkeen?
– Mitä tuotteistajan kannattaisi apinoida koodareilta?

11:00 Tauko

11:15 Formaatin voima, osa 1
– Kuinka hyvä formaatti tuplaa katteen?
– Miksi kokematon asiantuntija pitää formaattia uhkanaan?
– Miten neljä esimerkkiformaattiamme poikkeavat toisistaan?
– Formaatti 1: Pikatuotteistus tunnissa

12:30 Lounas

13:15 Formaatin voima, osa 2
– Formaatti 2: Pikatuotteistus 30 tunnissa
– Formaatti 3: Tuotteistus 5 työpäivässä
– Formaatti 4: Tuotteistus 4 viikossa

14:15 Iltapäiväkahvi

14:30 Tuotteistajan tärkeimmät tuotokset
– Mitä se tarkoittaa, kun joku on periaatteessa tuotteistanut?
– Mitkä ovat lupausvaiheen 7 tärkeintä dokumenttia?
– Millaisia ovat lunastusvaiheen 3 tärkeintä tuotosta?
– Mitä konkreettista tuotteistajan pitäisi rakentaa paikkausvaiheeseen?

15:30 Kiitos & näkemiin!

————

Koulutuspaikka:
Scandic Helsinki Aviacongress, Robert Huberin tie 4, 01510 Vantaa

Ajankohta:
keskiviikko 13.3.2019

Hinta:
697 euroa
/hlö + alv 24 %. Sisältää materiaalin, lounaan ja kahvit.

Ryhmäetuhinnat:
Samasta organisaatiosta kaksi osallistujaa: 657 euroa /hlö + alv 24 %,
kolme tai useampia osallistujia: 597 euroa /hlö + alv 24 %.

Ilmoittautumisen peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50% koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.


KESÄETU! Saat vapaavalintaisen webinaaritallenteen lahjaksi, kun ilmoittaudut 15.8.2019 mennessä!


 

Koulutus jo pidetty. Ilmoittautuminen sulkeutunut.