Käytännön työoikeutta esimiehille (1 pv)
järjestää nyt koulutuksen:

Käytännön työoikeutta esimiehille (1 pv)

18.08.2016, Radisson Blu Seaside Hotel, Helsinki Ruoholahdenranta 3, Helsinki 1 elokuun, 2016 Sampo Korppoo

Lakitieto

Kurssilla käsitellään työlainsäädäntöön ja työsuhteisiin liittyviä olennaisimpia asioita käytännönläheisesti:

– Mistä työsopimuksissa voidaan ja mistä niissä kannattaa sopia?
– Mitkä ovat esimiehen ja työntekijän oikeudet ja velvoitteet työsuhteissa?
– Miten tulisi suojata yrityssalaisuudet ja miten voidaan estää yrityksen toimintaa vahingoittava kilpaileva toiminta?
– Millaisilla perusteilla työsopimukset ovat irtisanottavissa ja millaista päättämismenettelyä tulisi noudattaa?
– Miten yhteistoimintalaki tulisi huomioida irtisanomistilanteissa?
– Miten työnantajan tulisi menetellä ongelmatilanteissa kuten työpaikkakiusaamis- ja häirintätilanteissa?
– Miten ylitöistä tulisi sopia?

Käytännön esimerkkien kautta havainnollistetaan erilaisia työsuhteen ongelmatilanteita ja ratkaisuja niihin ja opastetaan minimoimaan riskejä työsuhteiden päättämisessä.

Kenelle
Kurssi on tarkoitettu kaikille esimiehille ja henkilöille, jotka ovat tekemisessä yrityksen henkilöstöasioiden, rekrytoinnin tai työsopimusten parissa kuten toimitusjohtajille, henkilöstöpäälliköille ja talousjohtajille.

Tavoite
Kurssin tavoitteena on ohjata esimiehiä ymmärtämään työnantajan ja työntekijän oikeudet ja velvoitteet sekä auttaa laatimaan hyviä työsopimuksia. Lisäksi esimiehiä opastetaan välttämään tyypillisimpiä työsuhteisiin liittyviä ongelmatilanteita.

Kouluttajat
Kouluttajina toimivat asianajaja, KTM Petri Nevalainen ja OTM Hanna Aarnio Asianajotoimisto Applex Oy:stä www.applex.fi Petri ja Hanna avustavat päivittäin yrityksiä erilaisissa työsopimuksiin liittyvissä kysymyksissä.

OHJELMA Torstai 18.8.2016

09:00 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:30 Päivän ohjelma ja kouluttajien esittely

09:45 Työsopimuksen solmiminen ja työsopimuksen ehdot
– työsopimuksia koskeva lainsäädäntö
– työehtosopimukset
– toistaiseksi voimassa oleva ja määräaikainen työsopimus
– sopimuksen keskeiset ehdot: mistä voidaan ja kannattaa sopia?
– koeaika
– kilpailu- ja houkuttelukielto
– salassapitovelvoitteet

10:30 Tauko

10:45 Esimiehen ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet työsuhteessa
– mistä työsuhteen normit tulevat?
– esimiehen yleiset velvollisuudet: yhdenvertainen kohtelu, tasa-arvo, työturvallisuus ja yksityisyydensuoja
– esimiehen velvollisuudet ongelmatilanteissa: työturvallisuus, häirintä työpaikalla ja työpaikkakiusaaminen
– työnantajan direktio-oikeus
– työntekijän lojaliteettivelvollisuus

11:30 Lounas

12:15 Sopimusten irtisanominen ja yhteistoimintamenettely
– miten ja millä perusteilla työsopimukset ovat päätettävissä?
– varoitusmenettely
– sairauspoissaolot – onko oikeutta irtisanoa työsopimus niiden perusteella?
– taloudelliset ja tuotannolliset irtisanomisperusteet
– työsopimusten päättämissopimukset
– yhteistoimintamenettely pähkinänkuoressa

13:30 Kahvi

14:00 Työaika, vuosiloma ja tietosuoja
– työaika, ylityö ja ylityön korvaaminen
– vuosiloma: ansainta, antaminen, sopiminen ajankohdasta
– työsuhteen tietosuojakysymykset

15:30 Loppukeskustelu

16:00 Koulutus päättyy

Paikka:
Radisson Blu Seaside Hotel, Ruoholahdenranta 3, Helsinki.

Osallistumismaksu:
/hlö + alv 24 %. Sisältää kurssimateriaalin ja tarjoilun.

Alennukset: (osallistujat samasta organisaatiosta)
2 hlöä tai enemmän 497,00 /hlö

Tilaisuuden peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.