Kehitysjonojen (Backlog) hallinta (2 pv)
Tieturi järjestää nyt koulutuksen:

Kehitysjonojen (Backlog) hallinta (2 pv)

10.-11.12.2020, Tieturi Oy, Helsinki Mannerheimintie 15, Helsinki 5 marraskuun, 2020 Sampo Korppoo

Projektinhallinta , Tieto- ja viestintäteknologia

Tässä ketteryyden ammattilaisille suunnatussa kehitysjonoihin keskittyvässä koulutuksessa hiot taitojasi rakentaa ja hallita kehitysjonoja (backlog). Kurssin runsaalla käytännön harjoittelulla opit paremmin määrittelemään erityyppisiä ja eritasoisia vaatimuksia sekä kuvaamaan niitä sopivasti haluttujen tulosten saamiseksi.

Pätevä backlogien käsittely on yksi onnistuvan ketteryyden olennaisimmista kulmakivistä, sillä kehitysjonot ovat työkaluja, joiden avulla hallitset kehittyvän tuotteen ominaisuuksista käytävää keskustelua. Kehitysjonot ovat muodoltaan yksinkertaisia, mutta sisällöltään vaativia, sillä ne kirjaavat ideoita, suunnitelmia ja päätöksiä siitä, mitä kehitystiimit tekevät. Viitekehykset, kuten Scrum, ovat tarkoituksellisesti epätäydellisiä, jotta luovuutta ja käyttäjien osallistumista ei tukahduteta. Ei siis ole olemassa yhtä oikeaa tapaa backlogin hallintaan.

Kurssilla opit löytämään tehokkaita omaan toimintaympäristöösi sopivia tapoja kehitysjonon hallintaan harjoittelemalla yhdessä muiden osallistujien kanssa. Työkaluna harjoituksissa on käytössä Excel, koska se ei ole sidoksissa tiettyyn backlogien hallintajärjestelmään ja siten antaa tarvittavan joustavuuden oppien soveltamiseen omaan toimintaympäristöön. Kurssin pitkän harjoituksen aihe on osallistujien valitsema.

Kurssin materiaali on englanniksi.

Kurssi sopii tuoteomistajille (Product Owner), Scrum Mastereille, kehitystiimien jäsenille sekä palvelujen ja IT-järjestelmän tilaajille, jotka työssään tarvitsevat taitoja kehitysjonon hallintaan.

Ta­voi­te
Kurssilla harjaannutat taitojasi kehitysjonon tehokkaassa hallinnassa.

Esi­tie­dot
CSPO tai CSM vastaavat tiedot sekä vähintään muutaman vuoden soveltuva työkokemus ketterästä tuotekehityksestä.

Koulutuspäivät alkavat klo 9.00 ja loppuvat noin klo 16-16.30. Aamupala on tarjolla klo 8.15-9.00.

Tuotevisio
– Liiketoiminnan ja tuotteen tavoitteet
– Käyttäjätutkimus
– Käyttäjäperustyyppien (persona) hyödyntäminen
– Asiakkaan ostopolku (customer journey map)
– Arkkitehtuurivisio

Visiosta tiekarttaan
– Vaatimusalueiden (teemojen) tunnistaminen
– Kehityskaari: POC, alfa, beta, MVP, …
– Tuotteen tiekartta

Tuotteen kehitysjono
– Hyvien käyttäjätarinoiden kirjoittaminen
– Liiketoiminta-arvon arviointi ja käyttö
– Työmääräarviointi
– Kehitysjonon järjestäminen ja suodatus
– Skaalatut kehitysjonot, monta tiimiä
– Riippuvuuksien hallinta
– Seinätaulu, työkalut

Kehitysjonon jalostaminen
– Kehitysjonon pilkkomisen menetelmät
– Valmistellun määritelmä (Definition of Ready)
– Inkrementtien suunnittelu
– Valmiin määritelmä
– Ei-toiminnalliset vaatimukset
– Sprintin kehitysjono, kanban
– Kokeile ja opi

Hyväksymiskriteerit
– Esimerkit, luonnokset, laskentasäännöt
– Hyväksymistestit
– Elävä dokumentaatio
– Automaatio

Työskentely kehitysjonon kanssa
– Kehitysjonojen hallinta työn edetessä
– Riippuvuuksien hallinta
– Historiatieto
– Monimutkaisuuden hallinta (KISS)
– Edistymisen seuranta ja raportointi
– Tekninen velka
– Kiinteähintaiset sopimukset

Tieturi Oy, Mannerheimintie 15, Helsinki

Voit osallistua koulutukseen myös etäyhteydellä

10.-11.12.2020

1 550 euroa

Alle 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksusta 50 %. Alle 7 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksun täysimääräisenä. Mikäli et saavu koulutukseen, veloitamme koko osallistumismaksun ja mahdolliset jo tilatut testit.
Pidätämme oikeuden muutoksiin kansainvälisten koulutuskumppaniemme koulutuksiin. Näiden koulutusten osalta olemme sinuun yhteydessä ilmoittautumisesi jälkeen.