Ketterä määrittely (2 pv)
Tieturi järjestää nyt koulutuksen:

Ketterä määrittely (2 pv)

13.-14.06.2019, Tieturi Oy, Helsinki Mannerheimintie 15, Helsinki 1 toukokuun, 2019 Sampo Korppoo

Itsensä kehittäminen , Laadunvarmistus , Liiketoiminnan kehittäminen

Ketterä määrittely-koulutuksessa käydään läpi määrittelyn todellisten tarpeiden löytämistä, priorisointia ja vaatimusten esittämistä eri sidosryhmien ymmärtämällä tavalla. Lisäksi koulutuksessa käydään läpi kuinka hyvin kehitetty määrittelyn ratkaisu täyttää käyttäjien tarpeet.

Ketterässä kehittämisessä ja määrittelyssä korostuu tehokas kommunikointi ja jatkuvan palautteen avulla tapahtuva oppiminen. Koska jokainen projekti on erilainen, on tärkeää myös soveltaa määrittelyä ja sen käytäntöjä kuhunkin tilanteeseen sopivaksi.

Ketteryydessä ratkaisun toiminnallisuuden, laadullisten ominaisuuksien ja rajoitusten määrittelyllä on vankka paikkansa, joskin määrittelyn ydinasiat – vaatimusten tunnistaminen, analysointi ja tarkempi määrittely – sulautuvatkin kiinteäksi osaksi ketterää kehittämistä. Ketteryydessä haetaan lisäksi vastausta mitä-kysymykseen ennen uppoutumista miten-kysymykseen! Vaatimustenmäärittely on siten edelleen avainasioita kehitettäessä tai hankittaessa erityyppisiä ratkaisuja, olivatpa ne ohjelmistoja, tietojärjestelmiä tai palveluita.

Tavoite
Kurssin osallistuja osaa soveltaa ketteriin arvoihin, periaatteisiin, käytäntöihin ja työskentelytapoihin nojautuvaa määrittelyä työssään ja osana ketterää tiimiä. Koulutuksessa on runsaasti käytännön harjoittelua, jolloin osallistuja oppii määrittelemään erityyppisiä ja eritasoisia vaatimuksia sekä kuvaamaan niitä riittävän yksityiskohtaisesti.

Kurssi sopii määrittelijöille, suunnittelijoille, testaajille, arkkitehdeille ja projektipäälliköille sekä palvelujen ja IT-järjestelmän tilaajille.

Esitiedot
Valmennus ei vaadi esitietoja.

Kurssin materiaalit
Kurssi pidetään suomeksi englanninkielisellä materiaalilla.

1. päivä

8.45 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9.00 Kurssi alkaa

Ketteryyden perusta pikakelauksena
– Ketteryyden arvot ja periaatteet
– Kokemusperäisestä prosessinohjauksesta
– Ketteryyden ansat ja sudenkuopat

Ketterän määrittelyn kokonaiskuva
– Ratkaisun kontekstin merkitys
– Ketterä määrittely osana ketterää kehittämistä
– Ketterän määrittelyn aktiviteetit ja Scrum

Ketterän kehittämisen peruskivet
– Visio
– Kehitysjono (Backlog)
– Laatukriteerit (Definition of Ready, Definition of Done)

Käyttäjäroolien tunnistaminen
– Sidosryhmien tunnistaminen
– Käyttäjäroolien tunnistaminen
– Käyttäjäperustyyppien (persona) hyödyntäminen

Vaatimusten tunnistaminen
– Ratkaistavan asian täsmentäminen
– Erilaiset työskentelytekniikat
– Keinoja ja tekniikoita vaatimusten esittämiseen
– Hyvän vaatimuksen tunnusmerkit

16.00 Päivä päättyy

2. päivä

8.45 Aamukahvi

9.00 Päivä alkaa

Vaatimusten analysointi
– Ketterän mallintamisen (Agile Modeling) hyödyntäminen
– Keskeiset analysointitekniikat
– Hyväksymiskriteerien kuvaaminen

Vaatimusten tarkempi määrittely
– Yhteistyö määrittelyn ytimessä
– Vaatimusten pilkkominen
– Vaatimusten havainnollistaminen esimerkeillä

Hyväksymistestivetoisesta kehittämisestä
– Automatisointi – kyllä vai ei?
– Elävä dokumentaatio
– Menetelmät
– Työkalut

Ketterän määrittelyn erityiskysymyksiä
– Kiinteähintaiset sopimukset
– Ketterä määrittely ja hajautettu kehittäminen
– Erilliset määrittelyprojektit

Yhteenveto

16.00 Kurssi päättyy

Tieturi Oy, Mannerheimintie 15, Helsinki

13.–14.06.2019

1 550 euroa

Alle 14 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksusta 50 %. Alle 7 päivää ennen koulutusta tehdyistä perumisista perimme osallistumismaksun täysimääräisenä. Mikäli et saavu koulutukseen, veloitamme koko osallistumismaksun ja mahdolliset jo tilatut testit.
Pidätämme oikeuden muutoksiin kansainvälisten koulutuskumppaniemme koulutuksiin. Näiden koulutusten osalta olemme sinuun yhteydessä ilmoittautumisesi jälkeen.