Kilpailukielto-, houkuttelukielto- ja salassapitoehdot (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Kilpailukielto-, houkuttelukielto- ja salassapitoehdot (2 h)

24.10.2023, Webinaari , Webinaari 13 syyskuun, 2023 Sampo Korppoo

Esihenkilötyö , Johtaminen ja esihenkilotaidot , Lakitieto

Miten työnantaja voi suojata liiketoimintaansa työsopimukseen otettavalla salassapitovelvoitteella, kilpailukiellolla ja houkuttelukiellolla? Milloin näitä ehtoja kannattaa ottaa työsopimuksiin? Miten nämä ehdot muotoillaan oikein? Miten työnantaja voi toimia, jos ehtoja rikotaan?

Kilpailukielto-, houkuttelukielto- ja salassapitoehdot ovat yleisiä työ- ja johtajasopimuksissa. Liikesalaisuudet, tärkeät asiakkaat ja osaavat työntekijät ovat työnantajalle monesti korvaamattomia, minkä vuoksi niiden suojaaminen työsopimusten erityisillä ehdoilla kannattaa. Työsopimuksen tekeminen “kaikilla mausteilla” voi nopeasti kuulostaa työnantajan näkökulmasta houkuttelevalta. Huonosti harkitut ja muotoillut ehdot voivat kuitenkin lopulta olla pätemättömiä tai aiheuttaa turhia kustannuksia työnantajalle.

Tässä webinaarikoulutuksessa työoikeuden arvostetut ammattilaiset Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, ja Suvi Knaapila, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy käyvät läpi kilpailukielto-, houkuttelukielto- ja salassapitoehtojen hyödyntämistä käytännössä.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Milloin kilpailukiellosta voidaan pätevästi sopia?
– Millaisessa asemassa tai tehtävissä toimivilla “erittäin painavan syyn” vaatimus yleensä täyttyy?
– Milloin kilpailukieltosopimus kannattaa tehdä?
– Mikä muuttui vuonna 2022 voimaan tulleen lakimuutoksen myötä?
– Voiko kilpailukieltosopimukseen sisällyttää kiellon siirtyä töihin työnantajan asiakasyrityksen?
– Mitä houkuttelu- ja rekrytointikieltoa muotoillessa kannattaa huomioida?
– Miten salassapitosopimus kannattaa muotoilla?
– Milloin houkuttelukielto tai salassapitosopimus saatetaan rinnastaa kilpailukieltosopimukseen?
– Mitkä ovat työnantajan mahdollisuudet irtisanoa tällainen sopimusehto jälkikäteen?
– Miten työnantaja voi toimia, jos kilpailu- tai houkuttelukieltoa taikka salassapitoehtoa rikotaan?

– HR-johdolle ja -asiantuntijoille
– Esihenkilöille
– Yritysjohdolle
– Asianajajille
– Työoikeusjuristeille
– Työnantaja- ja työntekijäjärjestön asiantuntijoille, asiamiehille, juristeille.

Kouluttajat:
Suvi Knaapila
, asianajaja, osakas, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Suvi Knaapila on arvostettu työoikeuden ammattilainen ja toinen asianajotoimisto Dittmar & Indreniuksen työoikeuspraktiikan vetäjistä. Suvi neuvoo asiakkaita mm. työoikeuteen, ulkomaankomennuksiin sekä palkitsemiseen liittyvissä toimeksiannoissa.

Mika Kärkkäinen, asianajaja, VT, Dittmar & Indrenius Asianajotoimisto Oy
Mika Kärkkäinen on harjaantunut työoikeuden ammattilainen. Mikalla on laaja kokemus työsuhteeseen liittyvien riita-asioiden hoitamisesta. Hän on myös kirjoittanut useita kirjoja ja artikkeleita työoikeudesta.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Kilpailukielto, houkuttelukielto ja salassapitovelvoite
– Mitä tyypillisesti sovitaan?
– Mitä kannattaa ottaa huomioon ehtoja muotoillessa?
– Voidaanko houkuttelukielto tai salassapito rinnastaa kilpailukieltoon?
– Kilpailukiellon pätevyys ja kilpailukieltokorvaus
– Milloin kilpailukielto on pätevä?
– Mitä tarkoittaa kilpailukieltokorvaus ja miten se määräytyy?
– Miten päästään eroon tarpeettomasta kilpailukiellosta?
– Ehtojen rikkominen
– Mitä keinoja työnantajalla on, jos työntekijä rikkoo ehtoja?

15.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

24.10.2023, klo 13.00-15.00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 240 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 200 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)