Kokoonpanoprosessin suunnittelu (2 pv)
DFA-Tools järjestää nyt koulutuksen:

Kokoonpanoprosessin suunnittelu (2 pv)

09.-10.11.2016, JTO Learning Center Oy, Vantaa Riihimiehentie 7, Vantaa 5 lokakuun, 2016 Sampo Korppoo

Kehittäminen , Tuotanto ja logistiikka

Tuotteen kokoonpanon kustannukset määrätään suunnitteluvaiheessa, seurattavan tavoitteen avulla saavutetaan suunniteltu valmistuskustannus.

Kokoonpanoprosessin suunnittelu ja optimointi -koulutuksessa tutustutaan käytännönläheisesti tuotteen kokoonpanoprosessin suunnittelun vaiheisiin. Tuotteelle luodaan vaihtoehtoisia kokoonpanoprosesseja, jotka testataan ja verifioidaan käytännössä kurssipaikkaan rakennettavilla kokoonpanoratkaisuilla. Kurssin avulla pystyt suunnittelemaan uuden tuotteen kokoonpanoprosessin, ymmärrät tavoitteen merkityksen ja saat tietoa ja työkaluja kokoonpantavuudesta ja kokoonpanoprosesseista.

Kahden päivän koulutus toteutetaan aihepiiriin johdattavilla alustuksilla, käytännöllisillä pilottuotteen kokoonpanoprosessin suunnittelu ja optimointiharjoituksilla todellisessa tehdasmaisessa ympäristössä.

Kenelle koulutus on tarkoitettu?
– Menetelmäsuunnittelijoille, joiden vastuulla on uuden tai olemassaolevien tuotteiden valmistettavuus ja tuotantokustannukset
– Tuotekehityksen/suunnittelun ja tuotannon esimiehille, jotka haluavat kehittää organisaationsa osaamista ja prosesseja
– Uusien tuotteiden koesarjoihin ja tuotantoon vientiin osallistuville operaattoreille (NPI)
– Tuotesuunnittelijoille, jotka haluavat parantaa tuotteen valmistus- ja kokoonpanoystävällisyyttä
– Tuotannon työntekijöille

Valmennuksen hyödyt ja tavoitteet:
– Systemaattinen lähestyminen tuotteen kokoonpanon suunitteluun
– Perustiedot Design for Assembly periaatteista
– Tietoa ja käytännön työkaluja kokoonpanoprosessin suunnitteluun
– Omakohtaisen tekemisen myötä käytännön tuntumaa kokoonpanoprosessien kehittämiseen

Sauli Salmensuu
, DI. Vuosien kokemus valmistuksesta ja sen kehittämisestä teknologiateollisuudesssa sekä valmistettavuudesta ja massatuotannon vaatimuksista kansainvälisessä elektroniikkateollisuudessa. Kokoonpano- ja Design for Manufacturing -konsultointia ja -koulutusta sekä Suomessa että Kiinassa. Kehittänyt omat DFA-työkalut tuotteen DFA-analyysiin, DFA-työn dokumentointiin ja kokoonpanoprosessin suunnitteluun.

1. Päivä: Kokoonpanoprosessin suunnittelu

Johdatusta kokoonpanoprosesseihin
Tuotteen kokoonpantavuus (Design for Assembly)
Kokoonpanon käsitteet
Kokoonpanomenetelmät ja –linjat
Layout suunnittelu ja linjan tasapainotus

Kokoonpanon tavoiteajan määrittäminen
Tuotteen DFA-analyysi
Teoreettinen tavoiteaika tuotteen kokoonpanolle
Tavoiteajan määritys

2. Päivä: Kokoonpanoprosessien toteutus ja kehitys
Kokoonpanoprosessien kehitysmenetelmistä

Kokoonpanoprosessin suunnittelu
Tahtiaika-analyysi
Työntutkimusmenetelmät

Pilottuotteen kokoonpanoprosessien toteutus
Kokoonpanoprosessiten suunnittelu solutuotantoon ja linjatuotantoon
Prosessien toteutus ja vertailu
-Työpisteiden layout
-Kokoonpanojärjestyksen optimointi
-Tuotantoprosessin standardointi
-Työaikojen optimointi
-Tahtiajan vakiointi

Harjoituksessa käytetään DFA-Tool ohjelmistoa, jonka avulla luodaan pilottuotteen kokoonpanon osaluettelo ja suunnitellaan kokoonpanoprosessit.

JTO Lean Learning Center Oy, Riihimiehentie 7 Vantaa

Aika:
09.-10.11.2016

Osallistumismaksu:
950 eur
(+ alv. 24 %). Hintaan sisältyy kokoustarjoilut ja materiaalit (mm. kirja: Hyvin suunniteltu – Puoliksi valmistettu). Lisäksi kurssilaiset saavat ilmaiseksi käyttöönsä 3 kk:n DFA-Tool 5.2 -lisenssin.

Peruutusehdot:
Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta.