Kokoustekniikan perusteet helpolla haltuun (2 h)
Uusi webinaarikoulutus!
Ratekoulutus-WebAkatemia järjestää nyt koulutuksen:

Kokoustekniikan perusteet helpolla haltuun (2 h)

01.06.2022, Webinaari , Webinaari 9 toukokuun, 2022 Sampo Korppoo

Itsensä kehittäminen , Lakitieto , Toiminnan kehittäminen , Viestintä

Haluatko tietää, mitä määrämuotoisessa kokouksessa tapahtuu, milloin ja miksi?
Mitä yhdistyslaki edellyttää?
Millaisia ovat hyvän kokoustavan mukaiset käytännöt?

Tämän webinaarin jälkeen osaat toimia määrämuotoisen kokouksen puheenjohtajana, sihteerinä, ääntenlaskijana, pöytäkirjantarkastajana sekä osallistua kokoukseen osanottajan aktiivisessa roolissa.

On tärkeää tuntea kokoustekniikan perusteet, jos olet mukana vaikkapa järjestötoiminnassa, urheiluseurassa, asukasyhdistyksessä tai asunto-osakeyhtiössä. Yhdistyslain edellytykset ja ”hyvän kokoustavan” käytännöt ovat asioita, joihin usein vedotaan. Kannattaa tietää mitä ne tarkoittavat ja mitä eivät.

Saat Kokoustekniikan perusteet helpolla haltuun -webinaarissa vastauksen kysymyksiin:
– miten työjärjestyspuheenvuoro eroaa normaalissa järjestyksessä pyydetystä puheenvuorosta?
– mikä on äänestyksen ja vaalin periaatteellinen ero ja mitä asioita pitää äänestyksen ja vaalin toimeenpanossa ottaa huomioon, jotta asiat hoituvat laillisesti?
– milloin ratkaiseva on puheenjohtajan ääni ja milloin vaalin ratkaisee arpa?
– mihin puheenjohtajan valta ulottuu ja mihin se ei ulotu?
– mikä on asian käsittelyn ns. pitkä kaava asiakysymyksessä vs. henkilövalinnassa?
– mikä on yksityiskohtainen äänestysjärjestys, ainoa äänestysjärjestys, jota suomalainen julkishallinto käyttää?
– miten laadin kokouskutsun ja esityslistan?
– mitä eroa on esityslistalla ja työjärjestyksellä?
– mikä merkitys on eriävän mielipiteen jättämisellä ja miten se eroaa vastalauseesta?
– millä edellytyksillä kokouksen päätös on mitätön tai moitteenvarainen?

Kenelle
Kaikille, jotka järjestävät määrämuotoisia kokouksia, toimivat kokousten puheenjohtajana, sihteerinä, ääntenlaskijana, pöytäkirjantarkastajana tai osallistuvat kokouksiin, esimerkiksi järjestötoiminnassa, urheiluseurassa, asukasyhdistyksessä tai asunto-osakeyhtiössä.

Hyödyt
Opit toimimaan määrämuotoisen kokouksen puheenjohtajana, sihteerinä, ääntenlaskijana, pöytäkirjantarkastajana tai osallistumaan kokoukseen osanottajan aktiivisessa roolissa.

Kouluttaja

Tapani Lepomäki, viestinnän ja kokoustekniikan asiantuntija

FM Tapani Lepomäki on kokeneimpia viestinnän kouluttajia Suomessa. Hän on tehnyt työuransa Tampereen Teknillisessä Yliopistossa ja Tampereen Yliopistossa. Tapani Lepomäki on yliopistotyönsä ohessa pitänyt satoja valmennuksia yrityksissä ja organisaatioissa, eri korkeakouluissa, valtionhallinnossa, työmarkkinajärjestöissä, terveydenhuollossa, teollisuudessa, rakennusalalla sekä muussa elinkeinoelämässä.

Osallistujien palaute Tapanille aiemmista koulutuksista:
(asteikolla 1-5, 5=erinomainen, 1=huono):
– Aiheen hallinta ja asiantuntemus, keskiarvo 4,6
– Kouluttajataidot ja opetustyyli, keskiarvo 4,6

12:45 Yhteyksien tarkistus

13:00 Tervetuloa webinaariin!

– Työjärjestyspuheenvuoro ja puheenvuoro
– Äänestyksen ja vaalin toimeenpano
– Mihin puheenjohtajan valta ulottuu ja mihin se ei ulotu
– Asian käsittelyn ns. pitkä kaava
– Äänestysjärjestys
– Kokouskutsun ja esityslistan laatiminen
– Esityslistan ja työjärjestyksen ero
– Eriävän mielipiteen ja vastalauseen ero
– Milloin kokouksen päätös on mitätön tai moitteenvarainen

Aikaa kysymyksille

15:00 Webinaari päättyy

01.06.2022 klo 13.00 – 15.00
– voit katsoa webinaarin myös tallenteena myöhemmin

197 euroa / osallistuja + alv 24 %.
– sisältää livewebinaarin ja tallenteen sekä koulutusmateriaalin. Webinaarin tallenne on osallistujan katsottavissa koulutuksen jälkeen 6 kk ajan. Saat linkin sähköpostiisi livetilaisuuden jälkeen.

Ryhmäetuhinta:
177 euroa / osallistuja + alv 24 %, kun samasta organisaatiosta on kaksi tai useampia osallistujia.

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 8 päivää ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa.