Koneen turvallisuuteen liittyvän ohjausjärjestelmän vaatimukset ja toteutus standardien EN ISO 13849-1 ja EN ISO 13849-2 perusteella
Inspecta Academy järjestää nyt koulutuksen:

17.11.2016, Scandic Helsinki Aviacongress, Vantaa Robert Huberin tie 4, Vantaa 30 lokakuun, 2016 Sampo Korppoo

Työturvallisuus

Koulutuksessa tutustutaan turvallisuuteen liittyviä ohjausjärjestelmiä koskeviin konedirektiivin 2006/42/EY ja työvälineiden käyttöasetuksen (VNa 403/2008) vaatimuksiin. Päivän aikana perehdytään käytännönläheisesti koneen turvallisuuteen liittyvän ohjausjärjestelmän suunnittelun sekä toteutuksen vaatimuksiin standardien SFS-EN ISO 13849-1 ja SFS-EN ISO 13849-2 avulla. Kurssin tavoite on tuoda esiin standardin SFS-EN ISO 13849-1 oleelliset asiat uuden koneen ohjausjärjestelmän suunnittelussa sekä käytössä olevien koneiden ja konelinjojen ohjausjärjestelmien modernisoinnissa.

Suositeltavaa on, että koulutukseen tultaessa osallistujilla on halussaan perustiedot koneturvallisuudesta ja koneiden turvallisuutta koskevista valmistajia ja/tai työnantajia velvoittavista säädöksistä (riippuen osallistujan taustasta). Näitä käsitellään mm. Inspectan koulutuksissa ”Koneiden turvallisuuden perusteet suunnittelijoille ja valmistajille” , ”Koneiden riskien arviointi ja hallinta” sekä ”Koneiden turvallinen käyttö ja tarkastaminen työpaikalla”.

Luennoijat:
Jenni Kiviaho
, asiantuntija, Inspecta Tarkastus

08.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09.00 Lainsäädännön vaatimukset turvallisuuteen liittyvälle ohjausjärjestelmälle

Konedirektiivin 2006/42/EY ja työvälineiden käyttöasetuksen VNa 403/2008 vaatimukset
ohjausjärjestelmälle
– Turvallisuuteen liittyvät ohjaustoiminnot

10.00 Riskien arviointi ja riskin pienentäminen
– Arviointiprosessi ja menetelmiä
– Vaadittavan suoritustason määrittäminen ohjausjärjestelmälle

10.45 Turvallisuuteen liittyvien ohjausjärjestelmien suunnittelu
– Määritelmät (MTTF, DC jne.)
– Vaatimukset
– Toteutussuunnittelu

11.30 Lounas

12.15 Vaatimukset ohjelmistolle

12.45 Suunnitteluvaatimusten todentaminen, koestaminen ja dokumentointi
– Kelpuutus, ohjausjärjestelmän rakenne
– Vikatarkastelut
– EN-ISO 13849-2 menetelmät
– Ohjelmisto

13.30 Kahvi

13.45 Edellinen aihe jatkuu

14.30 Harjoitustyö ohjausjärjestelmän suunnittelusta pienryhmissä

15.30 Harjoituksen purku ja kouluttajan malliratkaisun esittely

16.00 Koulutus päättyy

Rantasipi Airport Congress Center, Robert Huberin tie 4, Vantaa

Aika:
17.11.2016

615 eur
+ alv 24 %

Hintaan sisältyy koulutus, materiaali ja ohjelman mukaiset tarjoilut.

Peruutusehdot:
Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta, eikä osallistuja saavu koulutukseen, veloitamme koko koulutusmaksun. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.