Koneturvallisuuden ajankohtaispäivä 2018 (1 pv)
Kiwa Inspecta järjestää nyt koulutuksen:

Koneturvallisuuden ajankohtaispäivä 2018 (1 pv)

15.11.2018, Holiday Club Tampereen Kylpylä, Tampere Lapinniemenranta 12, Tampere 6 marraskuun, 2018 Sampo Korppoo

Työturvallisuus

Koneturvallisuuden ajankohtaispäivä pureutuu koneturvallisuuden ajankohtaisiin teemoihin lainsäädännön tarkentuvien tulkintojen sekä alati uusiutuvien koneturvallisuusstandardien kautta.

Vuoden 2018 ajankohtaispäivässä perehdytään erityisesti heinäkuussa 2017 julkaistuun konedirektiivin soveltamisoppaan päivitettyyn versioon. Ajankohtaispäivässä kuullaan kattava katsaus tuoreimmista täsmennyksistä, muutoksista ja vivahde-eroista konedirektiivin 2006/42/EY tulkinnoissa, jotka sisältyvät tähän soveltamisoppaan päivitettyyn painokseen (versio 2.1). Katsauksessa käydään aluksi läpi oppaaseen tehdyt sisällön rakennetta koskevat muutokset ja sen jälkeen keskitytään yksittäisiin tiettyjä aihealueita koskeviin tulkintoihin. Käsiteltäviä aihepiirejä ovat mm. koneyhdistelmät, uusia ja vanhoja koneita sisältävät yhdistelmät, osittain valmiit koneet, vaihdettavat laitteet sekä turvakomponentit.

Tulkintakatsauksen jälkeen käydään läpi yleisimmissä B-tyypin koneturvallisuusstandardeissa tapahtuneita muutoksia ja niiden vaikutuksia uusien koneiden turvallisuustasoon. Tässä osuudessa keskitytään erityisesti marraskuussa 2017 ilmestyneeseen odottamattoman käynnistyksen estämistä koskevan standardin uuteen versioon. Päivän päätteeksi kuullaan vielä viranomaisen ajankohtaispuheenvuoro, jossa käsitellään mm. koneturvallisuutta koskevaan lainsäädäntöön valmisteilla olevia muutoksia.

Koneturvallisuuden ajankohtaispäivä on ainutlaatuinen tilaisuus päivittää tiedot koneturvallisuudesta ajan tasalle ja tavata muita koneturvallisuusasioiden kanssa päivittäin työskenteleviä – tule mukaan!

HUOM. KONETURVALLISUUSOSAAJIEN PÄTEVÖINTIOHJELMAAN OSALLISTUJAT! Koneturvallisuuden ajankohtaispäivän päätyttyä samassa tilaisuudessa on mahdollisuus suorittaa (tai tietyissä tapauksissa saada mukaansa ns. kotitehtävänä suoritettavaksi) koneturvallisuusosaajien pätevöitymisohjelmaan takautuvasti hyväksiluettavien koulutusten teoriakokeet, jos ilmoittaa tenttimishaluistaan vähintään 2 vk etukäteen osoitteeseen koneturvallisuus@inspecta.com. Aiemmin suoritettujen koulutusten hyväksilukeminen takautuvasti on mahdollista v. 2018 loppuun asti.

Koneiden suunnittelijat ja valmistajat, koneiden käytönaikaisesta turvallisuudesta vastaavat henkilöt, yritysten työturvallisuusasioista vastaavat henkilöt, työpaikan työsuojeluorganisaatioon kuuluvat sekä muut uusien ja käytössä olevien koneiden turvallisuudesta ja sen kehittämisestä kiinnostuneet.

Kouluttajat
Katri Tytykoski
, johtava asiantuntija, Inspecta Tarkastus
Jukka Laaksonen, johtava asiantuntija, Inspecta Tarkastus
Jenni Kiviaho, johtava asiantuntija, Inspecta Tarkastus
Kari Seppänen, ylitarkastaja, STM, Työ- ja tasa-arvo-osasto

8:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

9:00 Ajankohtaispäivän avaus

9:15 Tuoreet muutokset ja vivahde-erot konedirektiivin 2006/42/EY tulkinnoissa: Konedirektiivin soveltamisoppaan uusi päivitetty versio 2.1
– Yleiset rakenteelliset muutokset oppaassa
– Turvakomponentit
– Torjunta-aineiden levityskoneet
Katri Tytykoski ja Jukka Laaksonen, Inspecta Tarkastus Oy

10:00 Tauko

10:15 Edellinen aihe jatkuu
– Koneyhdistelmät
– Uusia ja vanhoja koneita sisältävät yhdistelmät
Katri Tytykoski, Inspecta Tarkastus Oy

11:30 Lounas

12:15 Edellinen aihe jatkuu
– Osittain valmiit koneet
– Vaihdettavat laitteet
Jukka Laaksonen, Inspecta Tarkastus Oy

13:00 Tauko

13:15 Ajankohtaista koneiden standardisoinnin alueella
– ISO 14118 Odottamattoman käynnistyksen estäminen
Jenni Kiviaho, Inspecta Tarkastus Oy

14:00 Kahvitauko

14:30 Viranomaisen puheenvuoro – ajankohtaista lainsäädäntörintamalla
Kari Seppänen
, STM, työ- ja tasa-arvo-osasto

15:15 Keskustelua

15:45 Ajankohtaispäivän päätös

*16:00 – 17:00* Koneturvallisuusosaajien pätevöitymisohjelmaan osallistuville mahdollisuus suorittaa aiemmin käytyjen Inspectan koulutusten kirjallisia kokeita

Holiday Club Tampereen Kylpylä
Lapinniemenranta 12
33180 Tampere

15.11.2018 klo 9.00 – 15.45

euroa /hlö + alv 24 %.

Peruutus on ilmoitettava viimeistään 14 vuorokautta ennen koulutustilaisuuden alkua. Myöhemmin tehtävistä peruutuksista veloitetaan 50 % koulutustilaisuuden hinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa toiselle samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.