Koronavirus ja työsuhteen ehdot (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Koronavirus ja työsuhteen ehdot (2 h)

30.03.2020, Webinaari , Webinaari 25 maaliskuun, 2020 Sampo Korppoo

Lakitieto , Työturvallisuus , Webinaarit

Millaisia väliaikaisia muutoksia työlainsäädäntöön on tulossa? Missä menevät palkanmaksuvelvollisuuden rajat eri tilanteissa? Kertyykö karanteenissa vuosilomaa? Mitkä ovat lomauttamisen edellytykset? Miten yhteistoimintalain velvoitteet tulee huomioida? Mikä on työnantajan vastuu työtapaturmista tai työergonomiasta etätöissä? Muuttuuko vastuu, jos työnantaja määrää työntekijän etätöihin?

Suomi on poikkeusoloissa, ja hallitus on tehnyt rajauksia, jotka koskevat lähes kaikkia suomalaisia jossain muodossa. Työpaikoilla ollaan uuden tilanteen edessä. Monet kysymykset hakevat vastausta ja käytänteet muotoaan.

Tässä webinaarissa työ- ja sosiaalioikeuden emeritusprofessori Seppo Koskinen käy tietoiskumaisesti läpi kysymyksiä, joihin työelämässä etsitään nyt vastauksia.

Webinaarikoulutuksen loppuun on varattu reilusti aikaa osallistujien kysymyksille. Toivomme, että kysymykset lähetetään etukäteen osoitteeseen edilexpro@edita.fi Näin saamme vastattua niihin hallitusti ja jäsennellysti. Mikäli aikaa jää, niin asiantuntija vastaa myös webinaarin aikana tulleisiin kysymyksiin.

– työoikeusjuristeille
– HR-johdolle ja -asiantuntijoille
– esimiehille
– työntekijä- ja työnantajajärjestöjen asiantuntijoille ja asiamiehille

Kouluttaja:
OTT, VTK, Professori emeritus Seppo Koskinen, Turun yliopisto
OTT, VTK Seppo Koskinen on työoikeuden emeritusprofessori Turun yliopiston oikeustieteellisestä tiedekunnasta. Koskinen on kirjoittanut noin 500 julkaisua työoikeuden eri osa-alueilta. Hän on erikoistunut työsuhteen päättämiskysymyksiin. Seppo Koskinen on laajasti käytetty asiantuntija kaikenlaisissa työlainsäädäntöön liittyvissä asioissa.

12.45 Webinaariympäristö aukeaa

13.00 Palkanmaksuvelvollisuuden rajat

– Työn estyminen ja palkanmaksuvelvollisuus
– Karanteeni, koululaisen/päiväkotilapsen vanhempi, määrätty tai vapaaehtoinen etätyö
– Milloin Kela korvaa?
– Lomauttamisen edellytykset toistaiseksi voimassa olevissa ja määräaikaisissa työsuhteissa

Yhteistoimintalain noudattaminen

Työ- ja virkaehtosopimusten selviytymislausekkeet

Työlainsäädännön väliaikaiset muutokset

– Työlainsäädännön joustot

Vuosiloma

– Kertyykö vuosilomaa karanteenissa?
– Voiko vuosilomaa siirtää karanteenin tai määrätyn tai vapaaehtoisen etätyön vuoksi?
– Tietosuoja ja tiedottamisvelvollisuus

Miten tiedotat epäilyistä tai todetuista tapauksista oikein?

Etätyöt

– Tarvitaanko etätyösopimus?
– Työnantajan vastuu työtapaturmista
– Työnantajan vastuu työergonomiasta
– Onko eroa määrätyn etätyön ja vapaaehtoisen etätyön osalta?

14.15 Työoikeusklinikka: Vastauksia osallistujien kysymyksiin

15.00 Tilaisuus päättyy

Koulutus toteutetaan webinaarina.

Koulutuksen tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

maanantai 30.03.2020, klo 13.00-15.00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.