Koronavirus, sopimusmuutokset ja Force Majeure (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Koronavirus, sopimusmuutokset ja Force Majeure (2 h)

22.04.2020, Webinaari , Webinaari 25 maaliskuun, 2020 Sampo Korppoo

Lakitieto , Webinaarit

Koko yhteiskuntaa ravisteleva koronaepidemia aiheuttaa suuria ongelmia yrityksille. Yritykset eivät ehkä voi toimittaa tavaroitaan ja palveluitaan sopimusten mukaisesti, ja toisaalta asiakkaat saattavat vaatia oikeutta vetäytyä tilauksista sopimusten peruutusehtojen vastaisesti.

Millaisissa tapauksissa koronaepidemia muodostaa ylivoimaisen esteen, ja kuka siihen voi vedota? Miten Force Majeure -tilanteissa tulee toimia?

Sopimusoikeuden lähtökohta on, että sopimukset on pidettävä. Yksipuolinen sopimusvelvoitteista vetäytyminen on lähtökohtaisesti sopimusrikkomus, ja sopimusta rikkonut osapuoli on velvollinen korvaamaan toiselle osapuolelle aiheuttamansa vahingon. Ylivoimainen este (force majeure) voi kuitenkin mahdollistaa sopimusehtojen noudattamatta jättämisen tai lieventää noudattamatta jättämisen seurauksia. Sopijakumppaneilla voi myös olla tarvetta sopia sopimusmuutoksista.

Webinaarikoulutus vastaa seuraaviin ajankohtaisiin kysymyksiin:
– Mikä on Force Majeure? Milloin se soveltuu? Miten Force Majeure -tilanteissa tulee toimia?
– Mihin erilaisiin sopimusvelvoitteisiin Force Majeure voi vaikuttaa?
– Mitä tulee huomioida toisaalta tilaajan ja toisaalta toimittajan näkökulmasta?
– Millaisia ovat tyypillisimmät yleisten sopimusehtojen Force Majeure -ehdot?
– Miten tulee toimia, kun poikkeustilanne päättyy?

Yrityksissä ja julkisyhteisöissä sopimusten kanssa työskenteleville, esimerkiksi johdolle, juristeille, hankinnalle ja myyntihenkilöille.

Jussi Lampinen on erikoistunut teknologiaan, ulkomaankauppaan ja sopimusoikeuteen liittyviin kysymyksiin ja avustaa yrityksiä sopimusten laadinnassa, kommentoinneissa ja neuvotteluissa. Lisäksi hänellä on syvällistä erityisosaamista IT- ja tietosuojajuridiikasta. Jussi on hoitanut myös lukuisia vaativia yrityskauppaprojekteja ja perehtynyt vastuukysymyksiin sekä riitojen ratkaisuun.

Kirsi-Marja Salokangas on erikoistunut julkisiin hankintoihin, sopimusoikeuteen, kilpailuoikeuteen ja riitojen ratkaisuun. Kirsi-Marja avustaa sekä julkisen että yksityisen sektorin toimijoita erilaisissa kaupallisissa sopimusneuvotteluissa ja erilaisissa muutostilanteissa. Hänellä on pitkä kokemus erilaisista oikeudenkäynneistä etenkin erilaisiin kaupallisiin sopimuksiin ja vahingonkorvausoikeudenkäynteihin liittyen. Kirsi-Marjalta ilmestyy huhtikuussa 2014 Erityisalojen hankintalaki-teos (Edita Publishing), jossa käsitellään myös hankintasopimuksia ja sopimusten muutostilanteita.

Kouluttajat:
Kouluttajina toimivat asianajajat Kirsi-Marja Salokangas ja Jussi Lampinen Asianajotoimisto Merkurius Oy:stä.

12.45 Webinaariympäristö aukeaa

13.00 Tervetuloa webinaarikoulutukseen!

Sopimusmuutokset

Mikä on Force Majeure? Milloin se soveltuu? Miten tulee toimia?

– erilaiset sopimusvelvoitteet
– toimittajan näkökulma
– tilaajan näkökulma

Tyypillisimmät yleisten sopimusehtojen Force Majeure -ehdot:

– IT2018
– ORGALIME
– Yleiset sopimusehdot NLM10 pohjoismaisiin koneiden ja laitteiden asennustoimituksiin
– Rakennusurakan yleiset sopimusehdot YSE 1998
– JYSE 2014 Tavarat ja Palvelut

Poikkeustilanne ohi – miten menetellä?

15.00 Webinaari päättyy

Koulutus toteutetaan webinaarina.

Koulutuksen tallenne on osallistujien katsottavissa 6 kk koulutuksen jälkeen.

keskiviikko 22.04.2020, klo 13.00-15.00

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 150 euroa + alv 24% / hlö

Julkisen sektorin etuhinta -20% (koodilla julkinen20)
Edilex-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla edilex20)
Credita-käyttäjän etuhinta -20% (koodilla credita20)
Lakimiesliiton jäsenetu -20% (koodilla lakimiesliitto20)

Alennuskoodien alennus lasketaan perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.