Kriisistä kriisiin: Sopimusvelvoitteet ja olosuhteiden muutos (2 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Kriisistä kriisiin: Sopimusvelvoitteet ja olosuhteiden muutos (2 h)

17.05.2022, Etäkoulutus , Etäkoulutus 4 huhtikuun, 2022 Sampo Korppoo

Itsensä kehittäminen , Lakitieto , Toiminnan kehittäminen

Lähtökohtana on, että sopimukset on pidettävä. Mutta entä jos sopimuskauden aikana olosuhteet muuttuvat tehden sopimusvelvoitteiden täyttämisestä mahdotonta tai kohtuutonta? Milloin voidaan vedota ylivoimaiseen esteeseen (force majeure) tai taloudelliseen liikavaikeuteen (hardship)? Miten olosuhdemuutosten mahdollisuus tulisi huomioida sopimussuunnittelussa? Millaiset sopimusehdot tuovat turvaa muuttuviin olosuhteisiin?

Yritysten toimintaympäristöjen olosuhteet voivat muuttua hyvinkin nopeasti, aiheuttaen muun muassa suoritusesteitä, taloudellisia haasteita ja hinnankorotustarpeita. Korona-rajoitukset ja Venäjä-pakotteet ovat asettaneet monen toimialan yritykset yllättäen kiperään tilanteeseen. Yritykset saattavat joutua myös monesta muusta syystä tilanteeseen, jossa ne eivät voi noudattaa sopimusvelvoitteitaan. Miten voidaan toimia, jos sopimusvelvoitteiden noudattaminen muodostuu kohtuuttoman vaikeaksi.

Tässä ajankohtaisessa webinaarikoulutuksessa perehdymme sopimuskauden aikaisten olosuhdemuutoksien aiheuttamiin vaikeuksiin sekä siihen, miten olosuhteiden muutoksiin voidaan varautua sopimusehdoin

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mitkä ovat vaihtoehdot, jos sopimuksen täyttäminen estyy tai muuttuu kohtuuttomaksi?
– Mitä tarkoitetaan termeillä ylivoimainen este (force majeure) ja taloudellinen liikavaikeus (hardship) ja milloin niihin voidaan vedota?
– Miten tulee menetellä, jotta ylivoimaiseen esteeseen tai taloudelliseen liikavaikeuteen voi vedota?
– Milloin sopimuksen kohtuullistaminen voi tulla kysymykseen?
– Miten sopimuksissa voi muutoin varautua olosuhdemuutoksiin?

Koulutus on suunnattu mm.
– juristeille
– sopimuksista ja riskienhallinnasta vastaaville
– yritysjohdolle
– yrittäjille

Kouluttaja:
Minna Peltonen
, Senior Legal Counsel, Competence Lead, Fondia

Minnalla on pitkä kokemus kansainvälisen liiketoiminnan sopimustoiminnasta sekä yrityksen sisäisenä lakimiehenä että ulkoisena neuvonantajana.

13.00 Tervetuloa koulutukseen!

13.05 Yleistä sopimuksista ja olosuhdemuutostilanteista

Käytettävissä olevat vaihtoehdot, jos sopimuksen täyttäminen estyy tai muodostuu kohtuuttomaksi:

– Ylivoimainen este (Force Majeure)
– Taloudellinen liikavaikeus (Hardship)
– Kohtuullistaminen
– Menettelytavat vedottaessa vaihtoehtoihin
– Muut mahdolliset varautumiskeinot ja huomioitavat seikat

15.00 Koulutus päättyy

Koulutus järjestetään verkossa

17.5.2022 klo 13:00-15:00

/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 210 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 190 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)

Myöhemmin kuin 14 päivää ennen koulutuksen alkua tulleista peruutuksista veloitamme 50 % kokonaishinnasta. Mikäli osallistumista ei peruuteta lainkaan, veloitetaan koko koulutustilaisuuden hinta. Esteen sattuessa koulutuspaikan voi luovuttaa samassa organisaatiossa työskentelevälle henkilölle.