Kuluttajansuojalaki 2023 – merkittävimmät muutokset (3 h)
Edita järjestää nyt koulutuksen:

Kuluttajansuojalaki 2023 – merkittävimmät muutokset (3 h)

31.05.2023, Helsinki + webinaari , Helsinki 15 toukokuun, 2023 Sampo Korppoo

Lakitieto

Mitä kuluttajakauppaa tekevän yrityksen tulee tietää kuluttajansuojalain muutoksista? Miten alennusmyynti-ilmoittelu hoidetaan jatkossa oikein kivijalkakaupassa, entäpä verkkokaupassa? Mitä uusia vaatimuksia kuluttaja-arvosteluiden esittämiseen tuli ja miten nämä vaatimukset täytetään? Miten tavaran virhetilanteen hoidetaan jatkossa asianmukaisesti?

Kuluttajansuojalakiin on tullut muutoksia tiuhaan tahtiin, ja lisää muutoksia on luvassa kevään 2023 aikana. Muutokset tarkoittavat kaikille kuluttajakauppaa tekeville yrityksille konkreettisia muutoksia markkinointiin ja mainontaan sekä saattavat edellyttää myös kuluttajasopimusten ehtojen päivittämistä. Henkilökunnan kouluttaminen kuluttajansuojalain muutoksiin on nyt ensiarvoisen tärkeää.

Kuluttajansuojaa koskevien uusien vaatimusten käytäntöön vieminen saattaa tuntua haastavalta ja aikaa vievältä. Tässä koulutuksessa käymme läpi kuluttajansuojalain keskeisimmät muutokset käytännönläheisellä otteella sekä annamme neuvoja muutoksien viemisestä käytäntöön.

Koulutus tarjoaa vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
– Mitä uutta kuluttajansuojalain uudistukset tarkoittavat digitaalisten tuotteiden, palveluiden ja sisältöjen osalta?
– Miten virhetilanteet hoidetaan jatkossa asianmukaisesti kuluttajakaupassa? Kuka päättää oikaisutavan?
– Miten uudistukset vaikuttavat annettuihin takuisiin?
– Voiko myyjä tarjota toistuvasti tuotteen korjaamista, vaikka kuluttaja haluaisi rahat takaisin?
– Miten koti- ja puhelinmyynnin pelisäännöt ovat muuttuneet?
– Mitä uusia vaatimuksia kuluttaja-arvosteluiden esittämiseen tuli ja miten nämä vaatimukset täytetään?
– Miten alennusmarkkinoinnin säännöt muuttuivat?
– Miten alennusmyynti-ilmoittelu hoidetaan oikein kivijalkakaupassa, entäpä verkkokaupassa?
– Mistä hinnasta alennus pitää laskea?
– Koskeeko alimman hinnan ilmoitusvelvollisuus kanta-asiakasalennuksia tai alennuskoodeja?
– Miten henkilöön kohdistuvien palveluiden sääntely on muuttumassa?
– Missä tilanteissa kuluttajalla on jatkossa oikeus perua palvelu ilman perumismaksua?
– Kuluttajan oikeus hinnanalennukseen palvelun viivästyessä olennaisesti – minkä katsotaan olevan olennainen viivästys?
– Viranomaisten laajemmat toimivaltuudet – mitä voi seurata lainsäädännön rikkomisesta?

Koulutuksen osallistuja saa:
– Tehokkaan ja asiantuntevan koulutusaamupäivän kuluttajansuojalain merkittävimmistä muutoksista ja niiden viemisestä käytäntöön.
– Mahdollisuuden esittää kysymyksiä ja kommentteja kouluttajille koulutuksen aikana paikan päällä tai webinaarin chatissa.
– Aamupala ja lounas lähiosallistujille.
– Koulutuksen webinaaritallenteen puolen vuoden ajaksi käyttöönsä.
– Edilex-verkkopalvelun käyttöoikeuden määräajaksi (alkaen ilmoittautumisesta ja päättyen neljä viikkoa koulutuksen jälkeen).

– Kuluttajakaupan parissa työskenteleville
– Henkilöstön koulutuksesta vastaaville
– Markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisille
– Yrittäjille
– Juristeille

Kouluttajat
Minna Peltonen
, Senior Legal Counsel, Competence Lead, Fondia
Minna vastaa Fondialla markkinointi ja kuluttajansuoja osaamisalueesta ja hänellä on pitkä kokemus kuluttajaliiketoimintaan liittyvästä neuvonannosta sekä yrityksen sisäisenä lakimiehenä että ulkosena neuvonantajana.

Taika Pöntinen, Senior Legal Counsel, Fondia
Taika Pöntinen toimii Senior Legal Counselina Fondia Oyj:ssä. Hänellä on pitkä kokemus kuluttajaliiketoimintaan liittyvistä juridisista kysymyksistä suuressa kansainvälisessä kuluttajatuote- ja brändiyrityksessä. Lisäksi Taika neuvoo asiakkaita tietosuojaan, kuten markkinoinnin tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä.

Silja Järvinen, Senior Legal Counsel, Fondia

Silja Järvinen toimii Senior Legal Counselina Fondia Oyj:ssä ja neuvoo asiakkaitaan erityisesti kuluttajansuojaan sekä tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä. Lisäksi Siljalla on pitkä kokemus brändien suojaamisesta ja tekijänoikeuksiin liittyvistä kysymyksistä.

09.00 Tervetuloa koulutukseen!

9.05 Virhevastuu ja takuu, koti- ja puhelinmyynti, kuluttaja-arvostelut

10.30 Tauko

10.45 Alennus- ja tarjousilmoittelu, henkilöön kohdistuvat palvelut sekä viranomaisvaltuudet)

12.00 Koulutus päättyy. Lounas lähiosallistujille

Helsinki, tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin.
Webinaari

31.5.2023, klo 9.00-12.00

Lähikoulutuksen hinta:
/hlö + alv 24 %. Koulutuksen hintaan sisältyy tallenne, joka on osallistujien katsottavissa kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen.

Kun ilmoitat lähikoulutukseen useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 370 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 320 euroa + alv 24% / hlö

Webinaarin hinta:

Kun ilmoitat webinaariin useamman osallistujan samasta organisaatiosta, ovat voimassa seuraavat alennetut hinnat:

2-5 osallistujaa: 310 euroa + alv 24% / hlö
6-10 osallistujaa: 280 euroa + alv 24% / hlö

(Alennus lasketaan 1 hlö perushinnasta. Alennuksia ei voi yhdistää muihin alennuksiin.)